Test Renault Megane GT 2.0 dCi Robert Kubica
Przetestowaliśmy limitowaną wersję Renault Megane – GT 2.0 dCi Robert Kubica. Sportowe zawieszenie, wzmocnione hamulce, bogate wyposażenie seryjnie oraz… dwulitrowy diesel 2.0 dCi o mocy ,,jedynie” 160 KM – czy kompaktowe Renault wygra z Golfem GTD?
Zrodzony na torze wyścigowym!
Testowy egzemplarz Megane GT, w jaskrawo, żółtym kolorze był dodatkowo ozdobiony naklejkami skutecznie upodobniającymi go do samochodu wyścigowego. Jak można się domyślić taka wersja GT robi wrażenie, auto przykuwa wzrok wszystkich. Megane GT wygląda jak rasowy samochód typu Coupe – nie jest to tylko slogan reklamowy mający na celu zwiększenie sprzedaży 3-drzwiowego hatchbacka. Agresywne naklejki nieco odwracają uwagę od przepiękniej lini auta – wg. mnie ,,jednokolorowe” Megane GT jest znacznie ładniejsze – choć nie robi takiego wrażenia.
Podczas tygodniowego testu miałem kilka ciekawych ( typowych ) sytuacji. Np. przychodzę do zaparkowanego w centrum małego miasta auta i widzę grupkę młodzieży robiących zdjęcia aparatami komórkowymi – auto od razu wygląda przecież na własność Roberta Kubicy ( napis na szybie Kubica i Petrov ). Podchodzę do auta – chłopcom znika z twarzy fascynacja – to nie Kubica – hmmm… może Petrov ? Chłopcy jednak czekali, aż odjadę – przydało by się żeby rajdowiec odjechał w kłębach dymu z opon – odpaliłem silnik, stłumiony odgłos diesla ostatecznie rozwiał nadzieję – to nie jest samochód wyścigowy. Spokojnie odjechałem, zostawiając rozczarowanych kibiców 🙂
Renault Megane GT 2.0 dCi 160 – test drogowy
2.0 dCi 160 do bardzo nowoczesna jednostka, pracująca z niezwykła kulturą i generująca dużą moc. Silnik ten występuje w kilku modelach Renault. Jednostka 2.0 dCi jest oferowana min. w Renault Grand Scenic w którym spisuje się znakomicie, jednak czy dwulitrowy diesel dostarczy odpowiednią ilość emocji?
Jeśli poszukujemy emocji, lepsza będzie tańsza o ponad 10 tys. PLN, wersja benzynowa o mocy 180KM, jeśli szukamy komfortu – lepiej wybrać Lagune :-). Silnik Megane 2.0 dCi pracuje efektywnie w wąskim zakresie obrotów ( 2000-4000 obr./m) co w połączeniu ze skrzynią biegów do dość krótkich przełożeniach wymusza na kierowcy specyficzny styl jazdy. Pierwsze trzy biegi momentalnie się ,,kończą” wymuszając na kierowcy niemal nieustanną pracę lewarkiem zmiany biegów. Charakterystykę pracy obu silników najlepiej obrazuje wykres krzywych przebiegu mocy i momentu obrotowego. W porównaniu do silnika benzynowego, diesel szybko traci wigor, przydała by się szybka dwusprzęgłowa skrzynia EDC ( odpowiednik DSG od VW ) ale występuje tylko w silniku 1.5 dCi o mocy 105KM.
Benzyna czy Diesel?
Renault Megane GT 2.0 dCi – test na autostradzie
Choć jest jedno zastosowanie Renault Megane GT 2.0 dCi – szybka i ekonomiczna jazda po autostradach. Jadąc z prędkością 150 km/h na szóstym biegu, silnik pracuje prędkością 3000 obr./m i ma dość mocy aby dynamicznie przyspieszanie do 200 km/h. Mały opór powietrza płaskiego nadwozia umożliwia dynamiczne przyspieszanie nawet przy większych prędkościach. Przy szybszej jeździe, można zapomnieć, że auto ma ,,tylko” 160 KM. Bezpieczeństwo zapewnia precyzyjny układ kierowniczy i bardzo skuteczne hamulce.
Niewątpliwą zaletą silnika wysokoprężnego jest niskie spalanie, co ciekawe – uzyskanie spalanie w trasie podawanego przez producenta ( 5l / 100km) nie jest specjalnie trudne, trzeba tylko ( aż! ) trzymać się przepisów. Choć muszę przyznać, że dziwnie się na mnie patrzyli kierowcy innych aut jak wyprzedzali rajdówkę jadącą 90 km/h 🙂
Sportowo czy cicho
Wadą ( zaletą ) silnika 2.0 dCi jest bardzo cichy, nieco bezpłciowy odgłos pracy. Cisza pozytywnie wpływa na komfort ale nie podnosi ciśnienia krwi. Benzynowe Megane GT nie będzie wiele lepsze co innego Megane RS lub Clio RS!
Rasowe podwozie
Tu nie mam, żadnych wątpliwości, Megane GT znakomicie nadaje się do więcej niż dynamicznej jazdy. 19 calowe koła, wzmocnione hamulce ( choć Megane RS ma jeszcze lepsze! ), obniżone i utwardzone zawieszenie sprawiają, że niewiele jest w stanie wyprowadzić Megane GT z równowagi. Auto nie ma problemu z trakcją, podsterowność na zakrętach jest ledwo wyczuwalna. System ESP został tak dostrojony, że reaguje nieco później, niż w przypadku ,,zwykłych” wersji Megane, umożliwiając pełne wykorzystanie możliwości auta.
Tylko 30 aut w Polsce
Renault Megane Coupe GT ROBERT KUBICA wyróżnia się spośród pozostałych wersji Megane Coupe sportowymi elementami wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego. Przedni zderzak z centralnym wlotem powietrza o zmienionym kształcie jest podkreślony listwą lakierowaną na kolor czarny błyszczący, do której mocowana jest tablica rejestracyjna. Po obu stronach zderzaka umieszczone są światła przeciwmgłowe w wyrazistych obramowaniach w kolorze ciemnoszarym. W połączeniu ze światłami o czarnych kloszach nadają one Renault Megane Coupe GT ROBERT KUBICA wyjątkowo mocną osobowość.
W dolną część zderzaka (w kolorze nadwozia) wbudowano dyfuzor. Całość uzupełniają specjalne obręcze kół ze stopu metali lekkich 18”GT Renault Sport i ROBERT KUBICA z tyłu samochodu oraz zewnętrzne klamki drzwi i obudowy lusterek bocznych w kolorze ciemnoszarym, jak również oznakowanie GT z przodu oraz oznakowanie .
Wnętrze zostało wyposażone w:
- sportowe fotele ze wzmocnionym podparciem bocznym, przejęte z Nowego Megane RS, pokryte tapicerką materiałową łączoną z elementami skóry ekologicznej w kolorze ciemno-grafitowym, gwarantujące użytkownikom optymalny komfort,
- pokrytą skórą kierownicę o grubym kole i podpórce pod kciuk,
- tablicę rozdzielczą z analogowym obrotomierzem z szarą tarczą,
- aluminiowe nakładki na pedały,
- wewnętrzne klamki drzwi, obramowania nawiewów oraz ozdobną listwę na desce rozdzielczej w kolorze ciemnoszarym,
- oznakowanie GT oraz ROBERT KUBICA na ozdobnej listwie na desce rozdzielczej,
- oznakowanie GT na przedniej części zagłówków foteli kierowcy i pasażera z przodu,
- nakładki na progi drzwi z oznakowaniem Renault Sport.
Ciemne wnętrze nadaje Megane GT elegancji i uroku. Fotel kierowcy się idealnym kompromisem pomiędzy doskonałym trzymaniem bocznym a… doskonałym trzymaniem bocznym. Miałem wrażenie, że zrosłem się z samochodem. Całym ciałem odczuwamy sytuację na drodze, niezapomniane przeżycie na równych krętych drogach… których nie ma w naszym kraju. Sztywne zawieszenie i sportowe fotele sprawiły, że a plecach czułem każdy kamyczek, dziurkę, nierówność.
Praktyczny jak hatchback?
Megane GT to auto najlepiej nadające się do przewozu dwóch osób, z niewielkim bagażami. Jadący z tyłu pasażerowie, oprócz małej ilości miejsca będą objawy klaustrofobii. Tylne szyby o miniaturowych rozmiarach skutecznie uniemożliwiają obserwację rzeczywistości. Jak większość pięcioosobowych, trzydrzwiowych hatchbaków Megane GT posiada rekordowo długie skrzydła drzwi – skutek – na parkingu pod marketem najłatwiej się wsiada przez bagażnik. Manewr ten jest możliwy oczywiście tylko dla szczupłych i wysportowanych osób – wąski otwór załadunkowy skutecznie uniemożliwia przewóz większych przedmiotów.
Podsumowanie
Kosztujące w obecnej promocji 89 300( -7000 PLN ) Renault Megane GT 2.0 dCi to dość specyficzny pojazd. Ma oryginalny styl, świetne zawieszenie oraz dobry, choć nieco nie pasujący do charakteru auta silnik 2.0 dCi o mocy 160 KM. To idealne auto na szybkie trasy, nie zapewnia jednak sportowych emocji. Szukającym wrażeń można polecić benzynową wersję 2.0 TCe lub jeszcze lepiej, najmocniejszą wersję Clio – 200 konne Renault Clio Sport. Co ciekawe – mniejsze Clio oferuje identyczną przestrzeń i lepszą widoczność dla pasażerów tylnej kanapy niż większe Megane. Jeśli, wściekłe, 200 konne Clio RS jest za wolne – jest jeszcze jedna opcja Renault Megane RS – 250KM.
Do wyboru do koloru!
|
|