Test: Hyundai i30 1.6 CVVT Blue Drive

Eko auta są modne, więc Hyundai zaprezentował i30 1.6 CVVT Blue Drive. Przetestowaliśmy wersję Style wyposażoną z system ISG ( system start&stop), ta wersja najlepiej sprawdza się w mieście.

Hyundai i30 zdobył zaufanie kierowców i w krótkim czasie stał się jednym z najchętniej kupowanych kompaktów. Klienci docenili sympatyczny wygląd, nowoczesne silniki oraz atrakcyjne warunki zakupu i niskie koszty eksploatacji. Testowy model i30 to jednak nieco inny samochód niż większość jeżdżących po Polskich drogach. Model po liftingu wyróżnia się głównie zmienionym kształtem reflektorów oraz nowym przednim zderzakiem. Wnętrze nie zmieniło się znacznie – design jest przyjemny ale nieco zachowawczy. Najnowsze modele konkurencji mają bardziej odważny design wnętrz, np. nowy Citroen C4.

Hyundai i30 1.6 CVVT Blue Drive – test

Hyundai i30 - ISG ( Stop&Start )Ekologiczna wersja i30 jest wyposażona w system ISG ( start&stop) oraz opony o niskim oporze toczenia. Poprawiono nieco areodynamikę pojazdu w celu zmniejszenia oporu powietrza. Jaki jest wynik tych działań?  Emisja CO2 poniżej 100g / km.  Czy kierowca odczuwa różnice – tak – jak system ISG jest włączony auto gaśnie na światłach. Oczywiście po wciśnięciu sprzęgła silnik się uruchamia, jednak start benzynowej jednostki 1.6 CVVT może nieco opóźnić ruszenie. Trzeba się przyzwyczaić do tego wynalazku, jak ktoś chce bezzwłocznie ruszać, trzeba przy wciśnięciu sprzęgła nacisnąć nieco pedał gazu – tak żeby silnik po odpaleniu pd razu miał 1200-1500 obr./m i wtedy można właściwie ruszać bez żadnych opóźnień.

Gdzie system ISG ma zastosowanie?

Praktycznie tylko w miejskich korkach, wtedy rzeczywiście możemy zaoszczędzić nawet do 15% paliwa. Zdecydowanie cenniejsza jest świadomość, że mamy eko-auto :-). Test Hyundai-a i30 1.6 CVVT w Warszawskich korkach przyniósł ciekawe spostrzeżenia – i30 z benzynowym silnikiem 1.6 bez problemu mieściła się w normach spalania podanego przez producenta – 8,0 l / 100km – to świetny wynik. W mieście 126 konna jednostka zapewnia dobrą dynamikę, pod warunkiem, że korzystamy z wysokich obrotów silnika.

Na trasy lepiej wybrać silnik 1.6 CRDi

Eko-auta mają zwykle ,,długie” biegi – nie Hyundai i30 1.6 Blue Drive

Hyundai Blue DriveZwykle, producenci w ekologicznych wersjach stosują dłuższe przełożenia w celu obniżenia spalania ( kosztem mniejszej dynamiki ). Dobrym przykładem jest Opel Insignia Eco Flex którego silnik na ostatnim biegu, przy prędkości 100km/h  ma niecałe 1500 obr./m – Hyundai i30 1.6 CVVT ma 3000 obr./m!  To sporo – w eko-wersji przydały by się dłuższe przełożenia lub lepiej – szósty bieg.

Takie rozwiązanie z pewnością wynika z faktu, że jednostka 1.6 CVVT nie jest zbyt elastyczna, maksymalny moment obrotowy wynoszący 156Nm jest osiągany dopiero przy 4200 obr./m. Efektem takiej specyfiki silnika ( i skrzyni biegów ) jest dość wysokie spalanie w trasie. Katalogowe 5,2 l /100km można osiągnąć jedynie nie przekraczając prędkości 80 km/h. Przy jeździe z prędkością 100-120km/h Hyundai i30 1.6 spala ok  7,5 l / 100 km – jak na eko-wersje – słaby wynik.

Kolejną wadą benzynowej jednostki jest spory hałas przy większych prędkościach. Już od 100 km/h silnik jest wyraźnie słyszalny, a przy 130-140 zaczyna zagłuszać radio :-). Na trasie znacznie lepiej sprawdzi się jedna z wersji wysokoprężnych 1.6 CRDi ( 90 lub 115 KM – dopłata odpowiednio 4,5 i 8,5 tys. PLN )

Silnik 1.6 CVVT to dobra jednostka na jazdy miejskie, szybko się nagrzewa, nie ma wrażliwego turbodoładowania i w dodatku przy miejskiej jeździe zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa.

Przyklejony do drogi

Hyundai i30 dzięki dopracowanemu układowi kierowniczemu jest wyjątkowo zwinny i poręczny. Testowy egzemplarz, standardowo wyposażony w 16 calowe felgi aluminiowe, świetnie się prowadził praktycznie w każdych warunkach. Zawieszenie to idealny kompromis pomiędzy komfortem i poręcznością. Jedynie podczas jazdy z większymi prędkościami w wietrzną pogodę auto traci trochę stabilność. Biorąc pod uwagę dość niską masę auta ( poniżej 1200 kg ) jest to zupełnie naturalne. Ważący 200 kg więcej Opel Astra lepiej się prowadzi przy dużych prędkościach, ale nie jest tak zwinny przy wolniejszej jeździe.

Pełne wyposażenie wersji Comfort

Podświetlanie kokpituTestowy Hyundai i30 był w prawie najdroższej wersji wyposażeniowej – Comfort ( oczko wyże jest tylko Premium ). Trzeba przyznać, że w tej wersji auto posiada wszystko co niezbędne do zapewnienia maksymalnego komfortu. Dobre audio, automatyczna klimatyzacja oraz bardzo wygodne przednie fotele z skórzano-materiałową tapicerką. Brakuje jedynie czujników parkowania – w tej wersji powinny być w standardzie. Warto się zainteresować wersją Comfort ponieważ, oprócz wielu elementów wypływających na komfort jazdy w tej wersji w standardzie są system ESP, TCS, BAS.

Jedyny element wyposażeni który działał nie do końca tak jak oczekiwał by kierowca to przycisk wyłączający podświetlenie kokpitu które w nocy razi zbyt jaskrawym światłem. Jedak można wyłączyć tylko wyświetlacz radia, wyświetlacz ustawień klimatyzacji jest niewyłączalny i razi w oczy.

5 letnia gwarancja – 5-Year Triple Care – przewaga Hyundai-a i30

Potrójna ochrona auta przez 5 lat

1) Gwarancja – 5 lat (60 miesięcy) bez limitu kilometrów lub 3 lata (36 miesięcy z limitem 100 000 kilometrów w zależności, co wystąpi wcześniej), jeżeli zakup nastąpił w celu prowadzenia jednej z następujących działalności gospodarczych (taksówka, płatny przewóz osób, wypożyczalnia). To zdecydowanie najlepsza oferta na rynku, jedynie Kia oferuje porównywalne ( choć wg. mnie gorsze ) warunki gwarancyjne ( 7 lat – limit przebiegu 150 tys. km ).

2) Jak by tego było mało, program 5-Year Triple Care obejmuje jeszcze 5 lat Assistance :

  • Zarówno w kraju, jak i za granicą
  • Minimalny zakres usług to: holowanie do najbliższego Dealera Hyundai

3) Dodatkowo –  bezpłatne sprawdzenie stanu technicznego, niezależnie od opieki okresowej.
Bezpłatna obsługa obejmuje:

  • Raz do roku poza obowiązkowym przeglądem okresowym
  • sprawdzenie poziomu oleju silnikowego;
  • sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego;
  • sprawdzenie stanu i ciśnienia ogumienia;
  • sprawdzenie stanu klocków hamulcowych;
  • ocenę stanu nadwozia.

Cóż, producent musi mocno wierzyć w niezawodność tego modelu żeby móc zaproponować takie warunki.

Podsumowanie

Hyundai i30 1.6 CVVT Blue Drive świetnie się sprawuje jako zwinne, komfortowe i dość ekonomiczne auto miejskie. W trasie sprawdza się słabo, mało elastyczny silnik przy szybkie jeździe sporo spala i jest dość głośny – jednostki wysokoprężne będą zdecydowanie lepsze.

W wersji Comfort i30 posiada praktycznie pełne wyposażenie. Biorąc pod uwagę warunki gwarancyjne i cenę promocyjną wynoszącą 65 600 PLN – Hyundai i30 1.6 CVVT to dość ciekawa oferta, choć nie bezkonkurencyjna.

Hyundai i30 1.6 CVVT – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1598 cm3 /benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 93 / 126 / 6300
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 156 / 6300
Prędkość maksymalna (km/h) 192
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,2 l / 100km
Pojemność bagażnika 340 l
Masa własna / ładowność 1193 kg / 480 kg
Cena katalogowa 71 900 PLN
Cena promocyjna 65 600 PLN

Wyposażenie: Hyundai i30 Style

  • ABS ( z EBD ), ESP, TCS, BAS
  • 6 poduszek powietrznych
  • automatyczna klimatyzacja
  • radio CD MP3, 6 głośników, sterowanie w kole kierownicy
  • przednie lampy przeciwmgielne
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka(podgrzewane)
  • autoalarm
  • tapicerka materiałowo-skórzana
  • system ISG ( Start&Stop )
  • 16 calowe felgi aluminiowe
  • komputer pokładowy
  • centralny zamek
  • skórzana kierownica
  • system kontroli ciśnienia w oponach
<table border=”0″ cellspacing=”2″ cellpadding=”0″ width=”100%”>
<tbody>
<tr>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” colspan=”2″ align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Skoda Fabia 1.2 TSI – dane techniczne</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory</td>
<td class=”table_wiersz”>1197 cm3  / t.benz.  /  R4  / 8</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Moc maksymalna (kW/KM/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>77 / 105 / 5000</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min)</td>
<td class=”table_wiersz”>175 / 1550-4000</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Prędkość maksymalna (km/h)</td>
<td class=”table_wiersz”>191</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Skrzynia biegów / napęd na koła</td>
<td class=”table_wiersz”>man. 5  /  przednie</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Przyspieszenie 0-100 km/h</td>
<td class=”table_wiersz”>10,1 s</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Średnie zużycie paliwa</td>
<td class=”table_wiersz”>5,3 l / 100km</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Pojemność bagażnika</td>
<td class=”table_wiersz”>315l</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Masa własna / ładowność</td>
<td class=”table_wiersz”>1075 kg / 530 kg</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>Cena katalogowa</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
<tr class=”table_white”>
<td class=”table_wiersz”>Cena wersji testowej</td>
<td class=”table_wiersz”>53 500 PLN</td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
<td valign=”top”>
<table class=”table_dane” width=”100%”>
<tbody>
<tr class=”table_naglowek”>
<td class=”table_wiersz_naglowek” align=”center”>
<h3 class=”naglowek_dane”>Wyposażenie</h3>
</td>
</tr>
<tr class=”table_grey”>
<td class=”table_wiersz”>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>ACS – system pokolizyjny</li>
<li> schowek pod fotelem pasażera i w podsufitce</li>
<li> automatyczny wyłącznik oświetlenia wnętrza</li>
<li> Pakiet schowków (kieszenie w drzwiach tylnych,elastyczna listwa mocująca i schowki w bagażniku)</li>
<li> przednie reflektory projekcyjne (z modułem DE)</li>
<li> podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej</li>
<li> czujnik parkowania z tyłu</li>
<li> Radio Swing (2DIN) z CD, MP3 z wejściem AUX-IN</li>
<li> obręcze kół ze stopów lekkich 6Jx14″ ANTRES z oponami 195/55 R15</li>
</ul>
</div>
<div id=”wyposazenieContent”>Wyposażenie dodatkowe:</div>
<div>
<div id=”wyposazenieContent”>
<ul id=”WZwartosc”>
<li>mały pakiet skórzany (czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obsługująca radio i telefon) – 300zł</li>
<li> nawigacja Amundsen – 3000 zł</li>
<li> dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera – 200 zł</li>
<li> kurtyny powietrzne</li>
<li> ESP PLUS, ABS, MSR, ASR,EDS,HBA,HHC i TPM – 2 500 zł</li>
<li> Climatrnic – klimatyzacja automatyczna – 999 zł</li>
<li> elektrycznie sterowane szyby tylne – 750 zł</li>
<li> przednie skrętne reflektory projekcyjne z funkcją doświetlania zakrętów i z Day Light – 1 100 zł</li>
<li> zieleń Rallye z białym dachem – 2 550 zł</li>
</ul>
</div>
</div></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!