Test: Opel Astra 1.7 CDTI 125 KM – moc i ekonomia

Nowy Opel Astra odniósł duży sukces rynkowy. Test wersji 1.7 CDTI udowodnił nam, że nie bez powodu Astra jest najlepiej sprzedającym się hatchbackiem.

[nggallery id=551 template="carousel"]

Opel Astra – lider rynku

Z pewnością, największy wpływ na popularność Opla Astry na ciekawy projekt nadwozia. Z konkurencyjnych modeli, Astra jest ,,najświeższym” projektem ( no może poza nowym Citroenem C4 ). Jeśli dodamy do tego dość przestronne wnętrze, ciekawe elementy wyposażenia i nowoczesne jednostki silnikowe to wychodzi z tego dość ciekawe połączenie. Niedawno testowaliśmy wersję 1.6 Turbo, jednak silnik 1.7 CDTI bardziej przypadł nam do gustu – idealny wybór dla dużo jeżdżących osób.

1.7 CDTI 125 KM – test drogowy

Opel Astra jest oferowany w 9 wersjach silnikowych ( 95-180KM)

Znana i lubiana jednostka 1.7 CDTI to kolejna wersja, występującego w wielu samochodach ( nie tylko Oplach ) silnika 1.7 opracowanego przez Isuzu. Co ciekawe, silnik 1.7 CDTI jest produkowany w Polsce. 125 konna wersja z testowej Astry była wyposażona w nowoczesny wtrysk typu Common-Rail, pozytywnie wpływający na kulturę pracy jednostki. Silnik pracuje dość cicho i bez wibracji. Podobnie jak większość nowoczesnych silników wysokoprężnych, jednostka 1.7 CDTI dość wolno się nagrzewa – optymalną temperaturę pracy uzyskuje po przejechaniu 10-15 km. Jednak nawet na krótkich dystansach silnik jest bardzo ekonomiczny.

Opel Astra z silnikiem 1.7 CDTI ma przyzwoite osiągi, 0-100 km/h – 11,5 s, prędkość maksymalna 181 km/h. Wrażenia z jazdy są jednak lepsze niż wynika to z liczb. 125 konna Astra jest wyposażona z sześciobiegową, manualną przekładnie o dość długich przełożeniach jednak elastyczny silnik ( 280 Nm@ 2000-2700 obr./m) umożliwia dynamiczną jazdę właściwie na każdym biegu. Topowy silnik Astry – 1.6 Turbo ( 230-266Nm @ 1950-5500 obr./m ) przy ,,normalnej” jeździe oferuje podobną dynamikę. Różnicę widać przy jeździe na najwyższych obrotach, kiedy to benzynowa Astra zostawi w tyle wersję wysokoprężną.

Średnie katalogowe spalanie wynosi 4,7 l / 100 km. Faktyczne spalanie odbiega ( chciało by się rzec – jak zwykle ) od katalogowego, jednak i tak Astra 1.7 CDTI to auto bardzo oszczędne. Średnio podczas testu auto spaliło 5,6 litra na 100 km, a podczas spokojnej jeździe w trasie można uzyskać 4,5l / 100km.  Pomimo usilnych prób nie udało nam się osiągnąć ,,katalogowej” wartości spalania w trasie ( 3,9 l /100 km ).

Czy zakup silnika 1.7 CDTI się opłaca?

Opel Astra - silnik 1.7 CDTIBenzynowa Astra o zbliżonym napędzie to model 1.4 Turbo o mocy 140 KM, oferuje nieco lepsze przyspieszenia, ale nie jest tak elastyczny. Benzynowa wersja jest tańsza o 7500 PLN, czy warto dokładać do diesla? Jeśli chcemy przejechać Astrą ponad 70 tys. km zakup wersji 1.7 CDTI zwróci się z 100%. Przy kalkulacjach trzeba zwrócić uwagę na realne spalanie silnika 1.4 Turbo, obiecywane przez producenta średnie spalanie 5,9l / 100km jest raczej nie możliwe do uzyskania. Dla większości kierowców będzie to raczej 7,5-8 lirów benzyny wobec – 5,5-6 litrów oleju napędowego. Dodatkowa zaleta 1.7 CDTI – rzadsze tankowanie. Według mnie to optymalny napęd do Astry – jedyna wadą jest dość wysoka cena zakupu, Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy kosztuje 80 650 PLN.

Opel Astra Enjoy

Radio, klimatyzacja, ,,elektryka” – wszystko co niezbędne

Testowy Opel Astra Enjoy w wyposażeniu standardowym posiadał wszystkie niezbędne składniki wyposażenia, min:
Opel Astra Enjoy - wnętrze

  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie
  • Zdalnie sterowany centralny zamek
  • Aktywne wspomaganie kierownicy
  • System (ABS),System stabilizacji toru jazdy ESP®Plus
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • 16˝ felgi stalowe z kołpakami
  • Klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym i zapachowym
  • Radioodtwarzacz CD 300 z trójfunkcyjnym wyświetlaczem

W wyposażeniu standardowym zabrakło jedynie komputera pokładowego ( dopłata 900 PLN ).W wersji Enjoy możemy doposażyć Astrę w praktycznie wszystko.  Postaram się opisać kilka ciekawszych elementów.

Pakiet dobrej widoczności

Cena 5200 PLN ( min. reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL,czujnik deszczu) – reflektory w tej wersji są fenomenalne. Po przesiadce do prywatnego auta ( Octavia II ) w nocy poczułem się jak ślepy. Ta opcja nie jest tania ale jest warta tych pieniędzy.

Zawieszenie FlexRide

Cena 3300 PLN, ciekawe rozwiązanie techniczne. Po naciśnięciu przycisku zmienia ( utwardza ) się nieco specyfika zawieszenia. Fajny gadżet, jednak już na ,,standardowym” zawieszeniu Astra prowadzi się pewnie i dynamicznie – nawet przy dużych prędkościach. W ilu miejscach w naszym kraju chcielibyśmy mieć twardsze zawieszenie?

Radio DVD 800 NAVI

Szyba przednia - Ople AstraCena 5000 PLN, ( dodatkowo wyświetlacz kolorowy 7″, 7 głośników premium, antena ,,płetwa rekina” ). Obsługa nawigacji jest dość prosta, jednak dokładność mapy Polski pozostawia wiele do życzenia. Rozwiązanie nie warte aż 5000 PLN!

Dodatkowo na szybie przedniej umieszczona anteną dywersyfikującą – ograniczającą i tak nie rewelacyjną widoczność. Często zamiast świateł widzimy właśnie ten element.

– zimowy hit!

Cena 1300 PLN ( podgrzewane fotele, podgrzewana kierownica, tempomat ). Genialna opcja za dobrą cenę. Opel Astra 1.7 CDTI dość wolno się nagrzewa więc z tego pakietu będziemy często korzystać. Idealne rozwiązanie na nasz klimat, nie tylko dla ,,zmarzlaków” :-)

Podsumowanie

Po przejechaniu prawie 1000 km Oplem Astrą 1.7 CDTI nie dziwi mnie fakt, że w 2010 roku Opel Astra był najchętniej kupowanym przez Polaków kompaktowym hatchback-iem.  Astra z silnikiem 1.7 CDTI o mocy 125 KM jest dynamiczna, komfortowa i bardzo ekonomiczna. Dodatkowo, biorąc pod uwagę dobrą opinie o wcześniejszych wersjach silnika 1.7, można zakładać, że również ta jednostka będzie trwała i niezawodna. Szkoda tylko, że Opel Astra 1.7 CDTI nie jest nieco tańszy – 80 tys. PLN – to dużo jak za hatchback-a z 125 konnym dieslem.

Nowym, groźnym konkurentem Opla Astry może być nowy Citroen C4. Wysokoprężna, 112 konna wersja 1.6 HDI jest dostępna już od 64 800 PLN.

Opel Astra 1.7 CDTI 125 KM – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1686 cm3 / t.diesel / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 92 / 125 / 4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 280 / 2000-2700
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 375l
Masa własna / ładowność 1435 kg / 520 kg
Cena katalogowa 80 650 PLN
Cena wersji testowej 123 510 PLN

Wyposażenie – wersja Enjoy

  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie
  • Zdalnie sterowany centralny zamek
  • Aktywne wspomaganie kierownicy
  • System (ABS),System stabilizacji toru jazdy ESP®Plus
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
  • 16˝ felgi stalowe z kołpakami
  • Klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym i zapachowym
  • Radioodtwarzacz CD 300 z trójfunkcyjnym wyświetlaczem
Wyposażenie dodatkowe:
  • reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL, czujnik deszczu (5200PLN)
  • okno dachowe (3100 PLN)
  • zawieszenie flexRide ( 3300 PLN )
  • Pakiet dobrej widoczności 2 – trójramienna kierownica pokryta skórą, tempomat, sterowanie radiem z koła kierownicy ( 2200 PLN )
  • felgi aluminiowe 17″ ( 2200 PLN )
  • ogrzewana kierownica, podgrzewane fotele ( 1300 PLN )
  • Radio DVD 800 NAVI, 7″ wyświetlacz, antena ,,płetwa rekina” ( 5000 PLN )
  • podłokietnik, el. hamulec postojowy, program wspomagania ruszania pod górę ( 1000 PLN )
  • Pakiet ,,oświetlenie wnętrza” ( 450 PLN )
  • Czujniki parkowania przód/tyl ( 1700 PLN )
  • portal bluetooth telefonu komórkowego ( 1100 PLN )
  • Alarm + system antynapadowy ( 1600 PLN )
  • komputer pokładowy ( 900 PLN )
  • Lakier metalic – niebieski – Waterworld( 1950 PLN )
  • Elektryczne szyby tył ( 1000 PLN )
  • Centralny zagłówek z tyłu ( 150 PLN )
  • FlexFloor – 3 poziomowa podłoga bagażnika ( 250 PLN )
  • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna (1500 PLN )
  • Elektrycznie składane lusterka ( 600 PLN )
  • Przednie lampy przeciwmgielne ( 850 PLN )
  • Tuner radia cyfrowego DAB (900 PLN)
Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!

5 odpowiedzi na „“Test: Opel Astra 1.7 CDTI 125 KM – moc i ekonomia””

  1. Konrad pisze:

    Tak, wszystko cudownie… wczoraj w salonie oglądałem i… wyleczyłem się z Opla. Po prostu zmęczyłem się „wajchowaniem” drążkiem zmiany biegów. W Astrze III było troszkę lepiej niż w II, W IV to już jest porażka. Miałem nadzieję, że to się zmieni, a jest gorzej. I nie wiem, gdzie to przestronne wnętrze :)

  2. marek pisze:

    Obalam mit małego spalania w mieście:
    Warszawa – korki- 8-8,5l/100km !!!
    w trasie balansuje na 5l/100km więc nieźle :)
    zaznaczam że nie jestem fanem jazdy „kto pierwszy do świateł” :)

  3. Krzysztof pisze:

    A ma ktoś problem z pojękującym silnikiem?, bo jak taki mam, jest to strasznie irytujące, a w autoryzowanym serwisie Opla powiedzieli mi, że to jest standardowa praca silnika…. i to była oficjalna odpowiedź niby Opla z Warszawy. Dla mnie osobiście jak coś jęczy to nie jest normalne, a jeżeli to prawda że tak ma być, to nowy Opel Atra 4 1,7cdti to wielka lipa….

  4. wicio pisze:

    Tak na prawdę, to poza wyglądem to co się zmieniło w porównaniu z poprzednim modelem?

  5. Marek pisze:

    W skrócie: autko jest warte swojej ceny. Ciche jak na diesla, pewnie się prowadzi, mało pali i mało awaryjne. Co do ceny, no cóż…można kupić trzyletnie z niewielkim przebiegiem za ok 8-11 euro. Czy to dużo, kwestia sporna? W Niemczech około 6 moich wypłat:)

Dodaj komentarz