Test: Hyundai i20 1.2 – było gorąco
Najtańsza wersja Hyundai i20 jest wyposażona w benzynowy silnik 1.2 o mocy 78 KM. Właśnie taką wersję przetestowaliśmy w 37 stopniowym upale…
Na tle konkurencji ( Skoda Fabia,VW Polo,Peugeot 207 ) nadwozie i20 prezentuję się atrakcyjnie i nowocześnie. Duże reflektory, dynamiczna linia nadwozia oraz wyrazisty design tworzą ciekawą koncepcję samochodu. Zarówno w wersji 3-drzwiowej jak i znacznie praktyczniejszej 5-drzwiowej ( dopłata 1500 PLN ) nadwozie jest proporcjonalne i funkcjonale.
Hyundai i20 – test
Niespełna 4 metrowe nadwozie i20 oferuje sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów. Zbyt słabo wyprofilowane przednie fotele nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego są za to wygodne, nawet na dłuższych dystansach. Ergonomia – bez zastrzeżeń. Wszystkie elementy wyposażenia są proste i intuicyjne w obsłudze.
Największą wadą wnętrza i20 w wersji Comfort jest wygląd. Sam projekt kokpitu nie jest może najgorszy, niemniej przeraża wszędobylska czerń i niezbyt przyjemne w dotyku plastiki ( VW Polo i Seat Ibiza oferują zupełnie inną jakość wnętrza ). Dopiero w najbogatszej wersji wyposażeniowej ( Style ) wnętrze jest nieco przyjemniejsze. Dwukolorowa tapicerka oraz kokpit z jasnymi elementami znacznie ,,rozjaśniają” ponure wnętrze wersji Comfort.
Wyposażenie standardowe wersji Comfort jest przyzwoite: min. klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, dobre radio CD Mp3 ze sterowaniem przy kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka. Co ważne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest praktycznie kompletne: 6 poduszek powietrznych, ABS z EBD oraz seryjny ( dla aut wyprodukowanych po 03.2009 ) układ ESP. Hyundai i20 otrzymał 5 gwiazdek z testach bezpieczeństwa euro NCAP – to bardzo dobry wynik.
Test przeprowadzaliśmy w nieco nietypowych ( jak na nasz kraj ) warunkach – był 37°c upał. W takich warunkach można dokładnie przetestować wydajność klimatyzacji. Oczywiście po wejściu do pozostawionego na słońcu Hyundaia z czarnym wnętrzem i dość ciemnym kolorem nadwozia w środku panuje klimat dobrze nagrzanej sauny fińskiej. Przewietrzamy auto i włączamy klimatyzację. Niestety nawet po przejechaniu 200 km, manualna klimatyzacja i20 nie jest w stanie wystarczająco schłodzić wnętrza pomimo pracy na prawie maksymalnych obrotach ( dmuchawa ustawiona na 3 z 4 możliwych prędkości ). W tych samych warunkach testowaliśmy Renault Grand Scenic ( wiem, że to inna półka cenowa ) które temperaturę wnętrza ustawioną na 21°c uzyskiwało szybko i… cicho. Faktem jest, że klimatyzacja w samochodzie za 50 tys. PLN to często zupełnie inne urządzenie niż w samochodzie za ponad 100 tys. PLN.
Ekonomiczny silnik 1.2
Hyundai I20 jest oferowany w 5-ciu wersjach silnikowych ( 78-126 KM )
Podstawową jednostką napędową i20 jest nowoczesny, 16 zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra. Rozwija moc 78 KM oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 118,6 Nm przy 4000 obr./ m. Teoretycznie zapewnia przyzwoite osiągi, Hyundai i20 1.2 osiąga ,,setkę” w 12,9 s oraz potrafi jechać 170 km/h. Nieźle… teoretycznie!
W praktyce nie jest tak słodko. Silnik jest stosunkowo mało elastyczny, aby dynamiczniej podróżować trzeba korzystać z bardzo wysokich obrotów. O ile na wolnych obrotach w pełni aluminiowa jednostka 1.2 pracuje dość kulturalnie to po dodaniu gazu i przekroczeniu 3 tys. obr./m silnik i20 wyje jak zarzynany zwierz. Nie ma to nic wspólnego z rasowym, głośnym brzmieniem sportowych aut, dźwięk jest głośny i męczący.
Główną zaletą silnika jest ekonomiczność. Po pierwsze benzynowy silnik 1.2 to najtańsza jednostka i20, 100 konny 1.4 wymaga dopłaty 4 tys. PLN, a dieslel 1.4 CRDi o mocy 75 KM wymaga dopłaty 7,5 tys. PLN. Po drugie – auto jest dość ekonomiczne, średnie testowe zużycie paliwa wyniosło 6,2 l /100 km co można uznać na dobry wynik. Nawet obiecywane przez producenta zużycie w trasie ( 4,5 l /100 km ) jest możliwe do osiągnięcia – dwa warunki:stała prędkość 90 km/h i wyłączona klimatyzacja.
Komfort jazdy
Jeśli już się rozpędzimy do prędkości podróżnej i jedziemy ze stałą prędkością odgłos pracy silnika nie jest już dokuczliwy. Przy spokojnej jeździe w trasie Hyundai i20 okazuję się wygodnym i komfortowym samochodem. Zawieszenie jest dość miękkie, zapewnia jednak dostateczną stabilność na zakrętach. Dobre jak na tą klasę aut wyciszenie kabiny w połączeniu z cicho pracującym zawieszeniem pozytywnie wpływa na komfort podróżowania. Hyundai i20 1.2 dobrze się nadaję do spokojnej jazdy, kierowcy lubiący szybciej jeździć z pewnością wybiorą jednego z elastycznych i cichych diesli CRDi lub 100 konną benzynową jednostkę 1.4.
Koszty
Testowy Hyundai i20 1.2 Comfort kosztuje 47 400 – nie jest to mało jak na tego typu auto. W chwili obecnej są jednak różne ciekawe promocje na zakup i20 – min rabaty nawet do 5900 PLN ( auta z 2009 roku ) które znacznie uatrakcyjniają ofertę Hyundaia. Dopłata do wysokoprężnego silnika 1.4 CRDi ( 75 KM ) wynosząca 7,5 tys PLN to dobra oferta, biorąc pod uwagę konkurencyjne samochody. Warto dodać, że wszystkie modele i20 mają trzyletnią gwarancję bez limitu kilometrów.
Podsumowanie
Hyundai i20 przekonuję do siebie atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym i przestronnym, komfortowym wnętrzem. Aby jednak skutecznie walczyć z europejską konkurencją potrzeba więcej. Nudny i przytłaczający design wnętrza oraz głośny i słaby silnik 1.2 to główne wady testowego i20.
Aby w pełni wykorzystać potencjał auta warto dołożyć kilka tysięcy PLN i zakupić wysokoprężną wersję CRDi lub benzynową 1.4. Hyundai i20 z dieslem nie tylko jest ekonomiczniejszy, jest przede wszystkim bardziej komfortowym samochodem. Cichy i elastyczny diesel CRDi sprawia, że Hyundai i20 to bardzo wszechstronne i dość komfortowe auto.
Dlaczego warto kupić Hyundaia i20 1.2
|
Dlaczego warto kupić inny samochód ?
|
Hyundai i20 1.2 Comfort – dane techniczne |
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1248 / benz / 4 / 16 |
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) | 57,5 ( 78 ) / 6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 118,6 / 4000 |
Prędkość maksymalna ( km/h ) | 165 |
Skrzynia biegów/ napęd na koła | man. 5/ przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 |
Średnie zużycie paliwa l/100km | 5,2 |
Pojemność bagażnika l | 295 |
Masa własna kg / ładowność kg | 970 / 545 |
Cena katalogowa | 47 400 |
Wyposażenie wersji Comfort 5D:
|
Hyundai i20 – dane techniczne, ceny |
V-max
|
0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Cena (Comfort 5D) |
SILNIKI BENZYNOWE | ||||
1.2 16 V 78 KM | 170 | 12,9 | 5,2 | 47 400 zł |
1.4 16 V 100 KM | 180 | 11,6 | 5,6 | 51 400 zł |
1.6 16 V 126 KM | 190 | 9,5 | 5,9 | 58 400 zł (Style) |
SILNIKI DIESLA | ||||
1.4 CRDi 75 KM | 161 | 16,2 | 4,4 | 54 900 zł |
1.4 CRDI 90 KM | 171 | 13,6 | 4,4 | 56 900 zł |