Test: Hyundai i20 1.2 – było gorąco

Najtańsza wersja Hyundai i20 jest wyposażona w benzynowy silnik 1.2 o mocy 78 KM. Właśnie taką wersję przetestowaliśmy w 37 stopniowym upale…


Na tle konkurencji ( Skoda Fabia,VW Polo,Peugeot 207 ) nadwozie i20 prezentuję się atrakcyjnie i nowocześnie. Duże reflektory, dynamiczna linia nadwozia oraz wyrazisty design tworzą ciekawą koncepcję samochodu. Zarówno w wersji 3-drzwiowej jak i znacznie praktyczniejszej 5-drzwiowej ( dopłata 1500 PLN ) nadwozie jest proporcjonalne i funkcjonale.

Hyundai i20 – test

Niespełna 4 metrowe nadwozie i20 oferuje sporo miejsca dla kierowcy i pasażerów. Zbyt słabo wyprofilowane przednie fotele nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego są za to wygodne, nawet na dłuższych dystansach. Ergonomia – bez zastrzeżeń. Wszystkie elementy wyposażenia są proste i intuicyjne w obsłudze.

Największą wadą wnętrza i20 w wersji Comfort jest wygląd. Sam projekt kokpitu nie jest może najgorszy, niemniej przeraża wszędobylska czerń i niezbyt przyjemne w dotyku plastiki ( VW Polo i Seat Ibiza oferują zupełnie inną jakość wnętrza ). Dopiero w najbogatszej wersji wyposażeniowej ( Style ) wnętrze jest nieco przyjemniejsze. Dwukolorowa tapicerka oraz kokpit z jasnymi elementami znacznie ,,rozjaśniają” ponure wnętrze wersji Comfort.

Wyposażenie standardowe wersji Comfort jest przyzwoite: min. klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, dobre radio CD Mp3 ze sterowaniem przy kierownicy, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka. Co ważne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa jest praktycznie kompletne: 6 poduszek powietrznych, ABS z EBD oraz seryjny ( dla aut wyprodukowanych po 03.2009 ) układ ESP. Hyundai i20 otrzymał 5 gwiazdek z testach bezpieczeństwa euro NCAP – to bardzo dobry wynik.

Hyundai I20 - komputer pokladowyTest przeprowadzaliśmy w nieco nietypowych ( jak na nasz kraj ) warunkach – był 37°c upał. W takich warunkach można dokładnie przetestować wydajność klimatyzacji. Oczywiście po wejściu do pozostawionego na słońcu Hyundaia z czarnym wnętrzem i dość ciemnym kolorem nadwozia w środku panuje klimat dobrze nagrzanej sauny fińskiej. Przewietrzamy auto i włączamy klimatyzację. Niestety nawet po przejechaniu 200 km, manualna klimatyzacja i20 nie jest w stanie wystarczająco schłodzić wnętrza pomimo pracy na prawie maksymalnych obrotach ( dmuchawa ustawiona na 3 z 4 możliwych prędkości ). W tych samych warunkach testowaliśmy Renault Grand Scenic ( wiem, że to inna półka cenowa ) które temperaturę wnętrza ustawioną na 21°c uzyskiwało szybko i… cicho. Faktem jest, że klimatyzacja w samochodzie za 50 tys. PLN to często zupełnie inne urządzenie niż w samochodzie za ponad 100 tys. PLN.

Ekonomiczny silnik 1.2

Hyundai I20 jest oferowany w 5-ciu wersjach silnikowych ( 78-126 KM )

Podstawową jednostką napędową i20 jest nowoczesny, 16 zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra. Rozwija moc 78 KM oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 118,6 Nm przy 4000 obr./ m. Teoretycznie zapewnia przyzwoite osiągi, Hyundai i20 1.2 osiąga ,,setkę” w 12,9 s oraz potrafi jechać 170 km/h. Nieźle… teoretycznie!

W praktyce nie jest tak słodko. Silnik jest stosunkowo mało elastyczny, aby dynamiczniej podróżować trzeba korzystać z bardzo wysokich obrotów. O ile na wolnych obrotach w pełni aluminiowa jednostka 1.2 pracuje dość kulturalnie to po dodaniu gazu i przekroczeniu 3 tys. obr./m silnik i20 wyje jak zarzynany zwierz. Nie ma to nic wspólnego z rasowym, głośnym brzmieniem sportowych aut, dźwięk jest głośny i męczący.

Główną zaletą silnika jest ekonomiczność. Po pierwsze benzynowy silnik 1.2 to najtańsza jednostka i20, 100 konny 1.4 wymaga dopłaty 4 tys. PLN, a dieslel 1.4 CRDi o mocy 75 KM wymaga dopłaty 7,5 tys. PLN. Po drugie – auto jest dość ekonomiczne, średnie testowe zużycie paliwa wyniosło 6,2 l /100 km co można uznać na dobry wynik. Nawet obiecywane przez producenta zużycie w trasie ( 4,5 l /100 km ) jest możliwe do osiągnięcia – dwa warunki:stała prędkość 90 km/h i wyłączona klimatyzacja.

Komfort jazdy

Jeśli już się rozpędzimy do prędkości podróżnej i jedziemy ze stałą prędkością odgłos pracy silnika nie jest już dokuczliwy. Przy spokojnej jeździe w trasie Hyundai i20 okazuję się wygodnym i komfortowym samochodem. Zawieszenie jest dość miękkie, zapewnia jednak dostateczną stabilność na zakrętach. Dobre jak na tą klasę aut wyciszenie kabiny w połączeniu z cicho pracującym zawieszeniem pozytywnie wpływa na komfort podróżowania. Hyundai i20 1.2 dobrze się nadaję do spokojnej jazdy, kierowcy lubiący szybciej jeździć z pewnością wybiorą jednego z elastycznych i cichych diesli CRDi lub 100 konną benzynową jednostkę 1.4.

Koszty

Testowy Hyundai i20 1.2 Comfort kosztuje 47 400 – nie jest to mało jak na tego typu auto. W chwili obecnej są jednak różne ciekawe promocje na zakup i20 – min rabaty nawet do 5900 PLN ( auta z 2009 roku ) które znacznie uatrakcyjniają ofertę Hyundaia. Dopłata do wysokoprężnego silnika 1.4 CRDi ( 75 KM ) wynosząca 7,5 tys PLN to dobra oferta, biorąc pod uwagę konkurencyjne samochody. Warto dodać, że wszystkie modele i20 mają trzyletnią gwarancję bez limitu kilometrów.

Podsumowanie

Hyundai i20 przekonuję do siebie atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym i przestronnym, komfortowym wnętrzem. Aby jednak skutecznie walczyć z europejską konkurencją potrzeba więcej. Nudny i przytłaczający design wnętrza oraz głośny i słaby silnik 1.2 to główne wady testowego i20.

Aby w pełni wykorzystać potencjał auta warto dołożyć kilka tysięcy PLN i zakupić wysokoprężną wersję CRDi lub benzynową 1.4. Hyundai i20 z dieslem nie tylko jest ekonomiczniejszy, jest przede wszystkim bardziej komfortowym samochodem. Cichy i elastyczny diesel CRDi sprawia, że Hyundai i20 to bardzo wszechstronne i dość komfortowe auto.

Dlaczego warto kupić Hyundaia i20 1.2

  • atrakcyjny wygląd
  • przestronne wnętrze
  • bogate wyposażenie wersji Comfort
  • 3 letnia gwarancja bez limitu kilometrów

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • 4 tys PLN dopłaty wymaga zakup benzynowego silnika 1.4 ( 100 KM ) oferującego znaczenie większy komfort jazdy oraz dynamikę
  • 75 konny disel CRDi kosztuję 7,5  tysl PLN więcej niż wersja 1.2 – warto dołożyć pomimo faktu, że zakup ,,zwróci” się dopiero po przejechaniu ok 100 tys. KM.

Hyundai i20 1.2 Comfort – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1248 / benz / 4 / 16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 57,5 ( 78 ) / 6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 118,6 / 4000
Prędkość maksymalna ( km/h ) 165
Skrzynia biegów/ napęd na koła man. 5/ przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9
Średnie zużycie paliwa l/100km 5,2
Pojemność bagażnika l 295
Masa własna kg / ładowność kg 970 / 545
Cena katalogowa 47 400
Wyposażenie wersji Comfort 5D:
  • ABS z EBD
  • 6 poduszek powietrznych
  • elektryczne wspomaganie kierownicy
  • elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka
  • komputer pokładowy
  • Klimatyzacja manualna
  • Radioodtwarzacz CD MP3 ( 4 głośniki ) ze sterowaniem przy kierownicy
Hyundai i20 – dane techniczne, ceny
V-max
0-100 km/h
Średnie spalanie
Cena (Comfort 5D)
SILNIKI BENZYNOWE
1.2 16 V 78  KM 170 12,9 5,2 47 400 zł
1.4 16 V 100 KM 180 11,6 5,6 51 400 zł
1.6 16 V 126 KM 190 9,5 5,9 58 400 zł (Style)
SILNIKI DIESLA
1.4 CRDi 75 KM 161 16,2 4,4 54 900 zł
1.4 CRDI 90 KM 171 13,6 4,4 56 900 zł

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • Czarek

    Chyba autora artykułu pogieło. Kupiłem tego hyundaia w lekko wypasionej wersji – nie podstawowej, a chyba w comfort plus i nie narzekam. Dobra – 78 koni to mało ale do przemieszczania się po mieście starczy. A mi się udało zejść ze spalaniem do 4,2 litra na setkę. Jazda na emeryta oczywiście. Z resztą – niech ktoś inny spróbuje kupić auto nówkę sztukę za 44 tys. z ubezpieczeniem i oponami zimowymi oprócz Hyundaia. To jest samochodzik budżetowy i o tym nie zapominajcie!