Test: Hyundai lepszy od Volkswagena?

Hyundai Elantra nie jest rynkową nowością. Oferowany jest tylko w jednej wersji silnikowej i to w cenie porównywalnej z najlepszymi autami w segmencie! Czy takie auto ma jakikolwiek sens?

Dlaczego część kierowców wybierze małego sedana od Hyundaia? Ze względu na wygląd w tym aucie można się zakochać! Elantra nie jest tania, ale i tak wygląda na bardziej ekskluzywnie niż wskazywała by na to cena.

Europejski design z wyższej półki

Warto kupować piękne auta. Skończyły się czasy kiedy można było sobie powiedzieć – ten Volkswagen może i jest brzydki, ale będzie jeździł 20 lat. Jak będzie się spisywał egzemplarz jakiegokolwiek auta które kupimy? Nie wiemy! Jednak jeśli kupimy auto piękne, to niezależnie od tego, czy będzie się psuło, czy nie, wciąż jest piękne – to przemawia za Elantrą.

Zarówno nadwozie jak i wnętrze zostało zaprojektowana ze smakiem i odwagą. Nie jest to lifting auta sprzed 15 lat (np. VW Golf), design jest spójny z innymi nowymi modelami Hyundaia – został opracowany specjalnie na potrzeby Europejczyków i…działa!

Test Hyundai Elantra

Hyundai Lantra 1.6 – samochód optymalny

Jaki silnik byśmy wybrali gdybyśmy mieli stworzyć auto które będzie dobrze jeździło na krótkich dystansach, ale również w trasie? Miało by być maksymalnie tanie w serwisowaniu i trwałe? Które będzie działać na Syberii i na Saharze? Tak – wybralibyśmy nowoczesny benzynowy silnik, najlepiej bez turbo – tak też pomyśleli ludzie z Hyundaia!

Test silnika GAMMA 1.6 D-CVVT MPI

Silnik testowej Elantry to rozwinięcie dobrze znanego wolnossącego silnika benzynowego 1.6 CVVT o mocy 126 KM (montowanego min. w Hyundai-u I30 ). W stosunku do starszej wersji silnika, nowa jednostka rozwija nieco większą moc oraz jest bardziej ekonomiczna. W przypadku Elantry moc wzrosła jedynie o 6KM, jednak różnica w dynamice jest odczuwalna. Spalanie? W trasie można spokojnie zejść poniżej 6l / 100 km! Podczas całego testu, Elantra średnio spaliła 6,8 l/100km.

Bez turbo? Jak to możliwe?

Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,7s, prędkość maksymalna 200 km/h + niskie spalanie – przecież to niemożliwe przy silniku benzynowym (szczególnie bez turbo). A jednak. Recepta nie jest tajemnicą – opływowe nadwozie + niska masa własna. Ważąca niecałe 1200 kg Elantra jest lżejsza od konkurencji średnio o około 130 kg – czyli tyle ile waży średnio dwóch pasażerów. Większość kierowców zauważa pogorszenie dynamiki, gdy jedzie z dwoma pasażerami.

Wyposażenie

Testowa Elantra była również ,,optymalnie” wyposażona – wersja Comfort, kosztująca 67 900 zł zapewnia takie elementy wyposażenia jak:

  • radio CD-MP3 (wyjście USB, sterowanie przy kierownicy)
  • dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • felgi aluminiowe
  • oczywiście dodatkowo pełna ,,elektryka”,
  • komplet systemów bezpieczeństwa
  • czujnik deszczu

Nieźle, nawet podstawowa wersja – Classic Plus, kosztująca 60 900 zł posiada niezłe wyposażenie – klima manualna, radio CD-MP3, komplet systemów bezpieczeństwa.

Muszą być i wady

Uniwersalny czyli nie dla wszystkich

Testowa Elantra zrobiła na nas świetne wrażenie. Świeży design, bogate wyposażenie, dobrze osiągi i niskie koszty eksploatacji. To taki ,,optymalny” wariant. Optymalny do bólu. Chcesz diesla? A może wersji ze skrzynią automatyczną? Nie tutaj, szukaj w nowym Hyundai-u i30.

Masa to jest klasa

Niska waga to dobre osiągi i niskie spalanie. Jednak w połączeniu z dość sztywnym zawieszeniem, Elantra nie zapewnia zbyt wysokiego komfortu jazdy, brak nieco stabilności przy dużych prędkościach.

Konkurencja – czyli cena/jakość

Mały sedan Hyundai-a nie ma łatwego zadania. Po pierwsze – konkurencja jest mocna: Toyota Corolla, Chevrolet Cruze, Volkswagen Jetta, Renault Fluence, po drugie koncerny (szczególnie Toyota i VW) zaczęły dość mocno obniżać ceny. Hyundai nie ma wysokiej ceny, ale jest zbliżony do uznanej konkurencji, a przecież Toyota Corolla to klasyka gatunku – jak nowy gracz z Korei może pokonać takiego zawodnika?

5 letnia gwarancja

Na wielu kierowców z pewnością zadziała gwarancja – 5 lat bez limitu kilometrów! Nikt nie oferuje takich warunków! 2-3 lata z limitem 100 tys. km to maksimum tego, co możemy osiągnąć. Jak widać Hyundai wierzy w ten samochód – czy klienci też uwierzą?

Podsumowanie testu

Zaczęliśmy od tego, że Elantra to pojazd ,,optymalny” – to prawda. Optymalny, nie znaczy dla każdego. Jest piękny, ale sąsiad bardziej będzie zazdrościł nudnego VW. Ma świetną gwarancję ale i tak wielu kierowców wybierze ,,bezawaryjną” Corollę. Nie ma mocnego i taniego diesla, tak jak Cruze. Kto go kupi? Kierowca który nie daje się zaszufladkować, ma w nosie to, co myśli sąsiad. Który szuka auta, dającego radość zarówno z patrzenia na niego, jak i z jazdy.

Hyundai Elantra 1.6 D-CVVT MPI – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1591 cm3 / benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 132 /6300
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 158/4850
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Średnie zużycie paliwa* 6,4 l / 100km
Pojemność bagażnika 485 l
Masa własna od 1161 kg
Poj. zbiornika paliwa 50 l
Cena modelu testowego 67 900 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS + asystent hamowania, ESC, VSM,
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • port USB
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 16”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!