Test: Chevrolet Cruze vs. Chevrolet Aveo w wersji sedan – porównanie

Auta z nadwoziem sedan wciąż cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem. Choć są mniej praktyczne od hatchback’ów, wielu odbiorców uważa je za bardziej prestiżowe. Przetestowaliśmy dwa sedany Chevroleta – reprezentanta segmentu B – Aveo oraz nieco większy model Cruze. Wnioski są zaskakujące.

TEST: Aveo i Cruze – którego wybrać?

O wyglądzie Chevroletów

Cruze, jako auto większe i droższe był naturalnym faworytem naszego testu porównawczego. Ciekawie wystylizowany Aveo okazał się jednak godnym rywalem dla swojego większego brata. Przedmiotem porównań była przede wszystkim ergonomia wnętrza, komfort jazdy i przestrzeń bagażowa. Naszej uwadze nie uszedł także design obu Chevroletów.

Chevrolet Cruze - kokpitAveo w wersji sedan wcale nie sprawia wrażenia samochodu małego. Ciekawa linia nadwozia z optycznie podwyższonym tyłem sprawia, że auto nabiera klasy, której nie ma wersja hatchback. Opadająca linia dachu z dużą szybą, przypomina auta wyższych segmentów. Właściwie tylko mniejszy grill i zabawnie wystylizowane przednie reflektory, informują nas, że mamy do czynienia z ,,maluchem”. Cruze, jak przystało na auto koncernu z USA, imponuje dużą atrapą chłodnicy i masywnymi nadkolami. Jest wystylizowany podobnie jak Aveo, ale rysy przetłoczeń są tu delikatniejsze. Na jego korzyść przemawiają większe reflektory, ale z tyłu nadwozia nie widać już zbyt dużej różnicy. Jak na reprezentowany przedział cenowy, oba sedany prezentują się imponująco.

Tańszy nie oznacza gorszy – ergonomia Cruze’a i Aveo

wymiary Chevrolet Aveo i CruzeUtarty podział samochodów na segmenty często usypia naszą czujność i sprawia, że nie próbujemy weryfikować pewnych informacji. Tymczasem niejednokrotnie okazuje się, że pewne rozróżnienia wprowadzono sztucznie i nie są one do niczego potrzebne. Cruze jest wyraźnie, bo aż o 20 cm dłuższy od Aveo, około 10 cm szerszy. Aveo jest za to kilka centymetrów wyższy i…posiada dużo większy bagażnik – aż 502 l (przy 450 l Cruze’a). Na komfort jazdy składa się nie tylko ilość przestrzeni wewnątrz, ale także m.in. projekt foteli, rozplanowanie poszczególnych elementów. Według naszej, subiektywnej opinii Aveo dysponuje wygodniejszymi fotelami, które łatwiej dopasować do własnych potrzeb. Cruze zapewnia za to lepszą widoczność. Na tylnych fotelach w obu przypadkach nie przewieziemy wygodnie trzech osób. Problemem może być opadająca linia dachu, która ogranicza miejsce nad głową. Jest go mało w Aveo, w Cruze, tylko trochę więcej. W obu autach kryje się wiele schowków. Każdy równie przydatny. Aveo imponuje nowoczesnym designem, w oczy rzuca się elektroniczny prędkościomierz i futurystycznie zaprojektowane kratki wentylacyjne. Cruze pozuje na eleganta – auto dla nieco starszych odbiorców. Jest bardziej stonowany, ale jego zegary wyglądają niemalże sportowo. Panel centralny jest prawie identyczny w obu samochodach, jeśli wybieramy wersję bez nawigacji. Testowany Cruze to wersja LT, charakteryzująca się m.in. małym i nieczytelnym wyświetlaczem.

Aveo i Cruze – jaki silnik wybrać?

Testujemy Aveo 1.4 100 KM i Cruze’a 2.0D 163 KM

Testowane egzemplarze były podobne, ale różniły się w jednej bardzo ważnej kwestii. Posiadały jednostki silnikowe, których w żaden sposób nie można porównywać. Aveo wyposażono w silnik benzynowy o poj. 1.4 l i moc 100 KM (130 Nm przy 4000 obr./min.). Cruze to wersja 2.0 D o mocy 163 KM (360 Nm przy 1750-2750 obr./min). Jedyne, co można zestawić ze sobą w tym przypadku to…rezultaty spalania. Aveo podczas testu osiągnęło zadowalający średni rezultat – 6,6 l benzyny na 100 km. Cruze osiągnął wynik 6,4 l oleju napędowego na 100 km. Oba auta spalają więcej niż deklaruje producent, ale nie przekraczają normy. 100-konny silnik Aveo nie zapewnia imponujących osiągów. Jest wystarczający w codziennej eksploatacji, redukując bieg możemy całkiem bezpiecznie wyprzedzać. Cruze jest o około 300 kg cięższy od Aveo, ale bardzo mocny diesel czyni z niego drogową rakietę. Dość powiedzieć, że auto przyspiesza do 100 km/h w 8,5 s. Biorąc pod uwagę dynamikę auta, rezultat spalania jest w tym przypadku imponujący.

W katalogu, Cruze bije Aveo na głowę pod względem dostępnych jednostek napędowych. Najmocniejsze benzynowe Aveo to wersja 1.6 115 KM, co i tak jest imponujące, gdyż silnika tego nie ma w ofercie krewniaka – Opla Corsy. Diesle to fiatowskie 1.3 D w dwóch wariantach mocy, jak w testowanym przez nas niedawno Aveo hatchback. Najsłabszego Cruze’a – 1.6 124 KM, można jeszcze porównywać z najmocniejszym Aveo, ale już wszystkie pozostałe silniki zapewniają osiągi dla miejskiego ,,malucha” niedostępne. Cruze ma w ofercie tylko jednego diesla. To wystarczy, ponieważ mimo dużej mocy i tak jest on bardzo konkurencyjny cenowo w swoim segmencie.

Jazda – Cruze i Aveo w teście

Tym, co od razu rzuca się w oczy po przesiadce z Aveo do Cruze’a lub odwrotnie jest praca skrzyni biegów. Pięciostopniowy manual Aveo jest o wiele wygodniejszy w obsłudze i bardziej precyzyjny niż sześciostopniowa skrzynia Cruze’a. Nie można powiedzieć, że częste używanie drążka znacząco obniża komfort jazdy, ale, nieoferowane już, wersje z dwulitrowym dieslem o nieco niższej mocy, były wyposażone w skrzynie pięciostopniowe (test Chevroleta Cruze 150KM). Co ciekawe, brak szóstego przełożenia nie przekładał się wówczas wcale na wzrost spalania, czy pogorszenie kultury pracy jednostki.
Zawieszenie Aveo i Cruze’a oparte została na kolumnach McPhersona (przód) i belce skrętnej z tyłu. W obu przypadkach przyzwoicie tłumi nierówności i nie jest przesadnie głośne. W zakrętach lepiej spisuje się Cruze, zestrojony optymalnie do szybszej jazdy.

Chevrolet Cruze vs. Chevrolet AveoChevrolet Cruze i Aveo sedan – porównanie cen

Aveo i Cruze atrakcyjne cenowo

W przypadku aut, wyposażonych w różne jednostki napędowe, trudno porównywać ich cenę. Poinformujmy tylko, że testowane Aveo to wersja wyposażenia LTZ w cenie 50 490 zł. Cena testowego Cruze’a LT+ to 69 290 zł. Co istotne, ceny Aveo sedan startują już od 37 990 zł (1.2 70 KM), Cruzea od 49 690 zł (1.6 124 KM). W obydwu przypadkach są bardzo atrakcyjne. Na rynku nie znajdziemy równie efektownej ,,małej limuzyny” co Aveo. Z kolei w jeszcze trudniejszym segmencie C, Cruze imponuje ceną, która jest szokująco niska. Nie mówmy o cenie Volkswagena Jetty, czy Toyoty Corolli. Trudno porównywać Cruze’a także z Oplem Astrą, bazowo  droższym o około 13 tys. Jest tańszy nawet od Renault Fluence w podstawowej odmianie z silnikiem 1.6 110 KM i Skody Octavii 1.4 80 KM. Stosunek jakości do ceny obu Chevroletów jest zadowalający.

Porównanie sedanów (0-10 pkt.)

Chevrolet Aveo sedan Chevrolet Cruze sedan
Komfort jazdy 6 7
Przestronność 6 8
Design nadwozia 8 7
Skrzynia biegów 8 5
Dostępne silniki 5 7
Wykończenie wnętrza 8 6
Cena-jakość 9 9
Razem 50 49

Aveo vs. Cruze – wyniki

Sedany Chevroleta to solidne konstrukcje, którym z czystym sumieniem można przyznać wysoką notę. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że marka wciąż średnio kojarzona na polskim rynku, z roku na rok sprzedaje coraz więcej aut. W naszym porównaniu, skazany na pożarcie Aveo dzielnie bronił się przed większym Cruze’m i to jemu należy się wyróżnienie. Mniejszy Chevrolet wygrywa przede wszystkim nowoczesnością. To młodsza wersja. Cruze doczeka się liftingu już wkrótce. Niedługo spodziewana jest przecież premiera wersji kombi. Każdy z opisywanych samochodów wyróżnia się w wielu dziedzinach. Ci, którzy poszukują taniego, efektownego sedana z mocnym silnikiem, zapewne wybiorą Cruze’a. Dla tych, którym wystarczy słabsza jednostka lepszą propozycją jest Aveo. Imponujące designem i wykończeniem, nieznacznie ustępując pod względem komfortu jazdy.

Chevrolet Aveo 1.4 100 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1398 cm3/benz. /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100 /6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 130/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 177
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s
Średnie zużycie paliwa* 5,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 502 l
Masa własna 1162 kg
Poj. zbiornika paliwa 46 l
Cena modelu testowego 50 490 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS,ESC, BAS, TCS, HSA,
  • klimatyzacja manualna
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • port USB
  • 4 głośniki
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • kierownica wielofunkcyjna skórzana
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • zestaw Bluetooth
  • port USB
  • system ISOFIX
  • felgi 15”
  • czujniki parkowania z tyłu

Chevrolet Cruze 2.0 D 163 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1998 cm3/t.diesel. /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 163/3800
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 360/1750-2750
Prędkość maksymalna (km/h) 205
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie zużycie paliwa* 5,4 l / 100km
Pojemność bagażnika 450 l
Masa własna 1457 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena modelu testowego 69 290 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS,ESC, BAS, TCS, HSA,
  • klimatyzacja manualna
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • tempomat
  • 4 głośniki
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • kierownica wielofunkcyjna skórzana
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • zestaw Bluetooth
  • system ISOFIX
  • felgi 16”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!