Test: Skoda Roomster 1.2 TSI (105 KM)
Przetestowaliśmy odświeżoną Skodę Roomster 1.2 TSI. Czy dynamiczny i ekonomiczny silnik 1.2 TSI o mocy 105 KM zwiększy sprzedaż nowego Roomstera? Nie sądzę..
Nietypowy jak na Skodę projekt nadwozia ma według mnie sprawiać wrażenie, że Skoda Roomster to ,,nowy” model samochodu. W praktyce nie jest to nowy samochód ( jak np. Yeti ), jest to inna wersja Fabii kombi. Nadwozie jest zaprojektowane z fantazją auto wygląda ciekawie, sprawia nawet wrażenie lepszego niż jest w rzeczywistości.
Patrząc z boku na Roomstera można odnieść wrażenie, że tylne drzwi są przesuwane ( podobnie jak w wielu praktycznych Van-ach ), niestety to tylko wrażenie, drzwi otwierają się ,,normalnie”.
Skoda Roomster oferuje dużo przestrzeni…
Dla pasażerów, o kierowcy zapomniano!
Przestronne wnętrze to główny atut van-a. Jednak Skoda Roomster van-em nie jest, choć teoretycznie niewiele mu brakuje. Mam wrażenie, że przy projektowaniu Roomstera skupiono się na wykorzystaniu możliwie wielu części od Fabii (i Yeti), a nie zbudowaniu wygodnego samochodu.
Pasażerowie tylnej kanapy nie mogą narzekać na ilość miejsca i widoczność, jednak kierowca nie ma takiego komfortu. Ilość miejsca z przodu nie zachwyca, a widoczność z przodu jest tragiczna. Niska krawędź dachu skutecznie ogranicza pole widzenia nawet niewysokich kierowców. W Fabii jest znacznie lepsza widoczność – nie wiem jak to jest możliwe, ale tak to z punktu widzenia kierowcy wygląda.
Niestety – osoba spędzająca statystycznie najwięcej czasu w samochodzie – kierowca – ma najgorsze warunki podróżowania. Nie pomogą nawet świetne fotele z pakietu sport, wygodna, skórzana kierownica czy automatyczna klimatyzacja. Skoda Roomster nie jest ,,przyjazna” kierowcy – jest ,,przyjazna” pasażerom!
Zupełnie inny komfort Roomster oferuje pasażerom tylnej kanapy. Dużo przestrzeni,super widoczność, wygodne fotele z dużym zakresem regulacji. Dodatkowo panoramiczne okno dachowe ( dopłata tylko 2500 PLN ) potęguje wrażenie dużej przestrzeni i komfortu. Ze względu na stosunkowo małą szerokość samochodu, z tyłu wygodnie będą podróżować 2 osoby dorosłe lub dwójka dzieci na fotelikach iso-fix. Dzięki łatwo wyjmowalnym fotelom, oraz bagażnika o bardzo regularnym kształcie i sporej pojemności, Roomster jest autem bardzo pojemnym i praktycznym.
Dobre materiały, bogate wyposażenie
Podobnie jak w innych modelach Skody wnętrze jest wykonane z materiałów wysokiej jakości. Testowy model Skody Roomster był bardzo bogato wyposażony. Co istotne – ceny wyposażenia dodatkowego Skody Roomster są na w miarę rozsądnym poziomie. Np.dach panoramiczny + lampki do czytania z tyłu – dopłata 2500 PLN.
Dopłata 3000 PLN do nawigacji satelitarnej Amundsen wydaję się rozsądną kwotą. Nawigacja jest bardzo wygodna w użyciu i oferuje dość dokładne mapy. Obsługa jest prosta pod warunkiem, że… kierowca zna język angielski.
Komunikaty głosowe nie są wydawane po polsku tylko w języku angielskim – to chyba żart! Dlaczego kupując nawigację za 300 PLN mamy do wyboru kilka języków w tym polski, a w fabrycznej nawigacji samochodu sprzedawanego w Polsce nie ma takiej opcji? Producenci i importerzy idą na totalną łatwiznę, nie przekonają mnie, argumenty, że nawet fabryczne systemy nawigacyjne w autach klasy premium za 10-15 tys. PLN nie mają polskiego menu i lektora.
Znam dobrze angielski, ale nie kupiłbym tej nawigacji mimo atrakcyjnej ceny. To, że auto nie jest produkowane w Polsce nic nie znaczy. Jeśli producent/importer chce sprzedawać auto w Polsce to niech zadba o tłumaczenie wszystkich niezbędnych napisów i komunikatów. Ponoć ,,klient nasz Pan” !
Mały, ale wariat – test silnika 1.2 TSI o mocy 105 KM
Skoda Roomster jest oferowana z 6 wersjach silnikowych
Silnik 1.2 TSI to mocny ( dosłownie i w przenośni ) punkt Skody Roomster. Ośmio-zaworowa, turbodoładowana , benzynowa jednostka 1.2 zapewnia Roomsterowi dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. Przyspieszenie 0-100 km/h – 10,9 s, prędkość maksymalna 184 km/h, średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) 5,7 l/ 100km. Testowe spalanie okazało się większe, wyniosło 6,8 l /100 km jednak to i tak dobry wynik.
Dzięki dużej wartości momentu obrotowego (175 Nm /1 550–4 100 obr./m), silnik 1.2 TSI jest elastyczny i przyspiesza praktycznie przy każdych obrotach.
Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna lub 7 stopniowy automat DSG( dopłata tylko 4500 PLN ). Testowaliśmy wersję ze skrzynią manualną. Sama przekładnia, podobnie jak Fabii działa znakomicie, wybieranie biegów jest łatwe i precyzyjne. Jednak ze względu na nieco inne niż w przypadku Fabii położenie kierownicy i foteli, wygodniejsze by było umieszczenie lewarka zmiany biegów nieco wyżej. Przełożenia są dość długie (na drugim biegu można jechać nawet 100 km/h) i doskonale pasują do mocnego i elastycznego silnika. Ostatni, piąty bieg można wrzucić przy 60 km/h i sprawnie przyspieszać aż do prędkości maksymalnej.
Ciekawym i użyteczfnym pomysłem jest możliwość sprawdzenia temperatury oleju ( jedna z opcji komputera pokładowego. Bardzo przydatna funkcja, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że to dość wysilona jednostka turbodoładowana. Okazuję się, że w momencie gdy ciecz chłodząca osiągnęła już temperaturę 90°c, temperatura oleju ma zaledwie 50ºc, a więc za mało aby można było bezpiecznie wykorzystywać cały potencjał silnika. Z agresywną jazdą warto poczekać, aż temperatura osiągnie ok. 90°c – na co na szczęście nie trzeba długo czekać.
Skoda Roomster vs. Fabia Combi
Gdybym miał kupować Skodę Roomster zastanawiał bym się czy warto dopłacić do ceny Fabii Combi prawie 5 tys. PLN. Warto?
Tak naprawdę zależy od potrzeb, jeśli nie potrzebujemy wyjmowanych foteli, jeśli auto nie będzie przewoziło 2 metrowych pasażerów na tylnej kanapie – to w 99% przypadków wystarczy Fabia Combi. Znacznie mniej kosztuje, oferuje większy komfort dla kierowcy i prawie tyle samo miejsca dla pasażerów. Porównywane samochody są bardzo zbliżone jeśli chodzi o rozmiary, mają praktycznie te same jednostki napędowe i wyposażenie.
Roomster przekonuje możliwością adaptacji wnętrza do aktualnych potrzeb oraz nieco większą przestrzenią dla pasażerów tylnych siedzeń.
Podsumowanie
Pomimo faktu, że jestem miłośnikiem wszelkiego typu vanów, Skoda Roomster 1.2 TSI nie przypadła mi do gustu. Wszystko niby jest: super silnik, dobre podwozie,bogate wyposażenie, przestrzeń dla pasażerów i bagażu – zabrakło jednak najistotniejszego – przestrzeni i widoczności dla kierowcy! Gdyby tylko przedłużyć słupek A o 10-15 cm…
Jednak sama koncepcja pojazdu jest ciekawa, może na bazie Octavii, Skoda zbuduje Vana konkurencyjnego np. Renault Scenic lub Peugeota 5008.
Dlaczego warto kupić Skodę Roomster? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Skoda Roomster 1.2 TSI – dane techniczne | |
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1 197 / t.benz. / 4 / 8 |
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) | 77 (105) / 5000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 175 / 1550–4100 |
Prędkość maksymalna ( km/h ) | 184 |
Skrzynia biegów/ napęd na koła | man. 5 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 |
Pojemność bagażnika | 509 l |
Masa własna / masa całkowita | 1 237kg / 530kg |
Cena katalogowa | Cena bazowa: 63 250zł, 83 739 zł (wersja Sport z wyposażeniem dodatkowym*) |
Wyposażenie w wersji Sport:
|
Skoda Roomster – dane techniczne i ceny |
V-max
|
0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Cena (Sport*) |
SILNIKI BENZYNOWE | ||||
1.2 HTP 70 KM | 159 | 15,9 | 6,2 | 58 450 zł |
1.2 TSI 85 KM | 172 | 12,6 | 5,7 | 61 250 zł |
1.2 TSI 105 KM DSG 7-stopniowa | 184 | 10,9 | 5,7 | 67 750 zł |
SILNIKI DIESLA | ||||
1.2 TDI CR DPF 75 KM | 162 | 15,5 | 4,8 | 67 750 zł |
1.6 TDI CR DPF 90 KM | 171 | 13,3 | 4,7 | 69 500 zł |
1.6 TDI CR DPF 105 KM | 181 | 11,5 | 4,7 | 71 300 zł |