Raport użytkowania samochodów i-MiEV

Są już pierwsze wyniki testów na samochodach elektrycznych i-MiEV w Wielkiej Brytanii. Podróż do celu jakim jest niskoemisyjny transport nie będzie łatwa, ale program demonstracyjny jest ogromnym krokiem we właściwym kierunku.

Najważniejsze wnioski:

Odległości

– Osoby testujące pojazdy elektryczne użytkują je w ten sam sposób co typowi brytyjscy kierowcy – większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 kilometrów (przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność).
– Średni dzienny przebieg to 37 kilometrów (zasięg i-MiEV wynosi 128 kilometrów, co oznacza, iż pojazd bez problemu spełnia swe zadania transportowe).

Kierowcy

– Kierowcy wykorzystują pełny zakres szybkości pojazdu i, jeśli jest to konieczne, na drogach szybkiego ruchu swobodnie podróżują z prędkością autostradową.
– Pojazdy były użytkowane w pełnym zakresie temperatur, aż do minus 10 stopni Celsjusza w okresie zimowym. Użytkowanie pojazdów zmniejszyło się przy niskich temperaturach, ale wynikało to raczej z ogólnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w trudnych warunkach zimowych, gdy kierowcy decydują się wyjechać na drogi tylko jeśli jest to absolutnie konieczne.

Zużycie energii i ładowanie

– Pojazdy spędzają 97% czasu na parkingu, głównie w nocy oraz w porach godzin lekcyjnych w szkołach, co oznacza długie przerwy w użytkowaniu pozwalające na naładowanie akumulatorów podczas pobytu w domu lub pracy.
– Chociaż pojazdy zużywają jedynie energię elektryczną potrzebną do naładowania akumulatorów, pozostawiano je podłączone w ponad 20% czasu, a zdarzało się, że był to jednorazowo okres nawet kilku dni.

Pojazdy da się szybko i łatwo podpiąć do sieci i można zaobserwować, iż ich użytkownicy wyrabiają w sobie taki nawyk, nawet jeśli akumulatory pojazdu są praktycznie całkowicie naładowane. Dzięki temu na początku dnia pojazdy są z reguły w pełni doładowane. Przy masowym użytkowaniu pojazdów elektrycznych należy dokładnie przemyśleć strategię taryfową opłat za energię elektryczną, tak aby promowane było doładowywanie nocne, a sieć nie była nadmiernie przeciążana.

Dane dotyczące tras przejazdu już pokazują, że obecna generacja pojazdów ultra niskoemisyjnych jest tania w użytkowaniu i oferuje prędkości, łatwość obsługi oraz dzienny zasięg porównywalny z tradycyjnymi samochodami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zużywając przy tym mniej niż 30% energii całkowitej w codziennym użytku. Kolejny etap badań umożliwi nam zaplanowanie optymalnego rozmieszczenia stacji doładowujących, co pozwoli na dalsze zwiększenie zasięgu i poprawi komfort użytkowania pojazdów elektrycznych.
Co ciekawe, brytyjscy kierowcy testujący pojazdy nie zdradzają specjalnych obaw co do jego zasięgu i użytkują przydzielone im pojazdy testowe w taki sam sposób w jaki użytkowaliby swoje normalne samochody. Ogólnie rzecz ujmując, są to bardzo dobre wieści dla Mitsubishi i dla przyszłości pojazdów elektrycznych na Wyspach.

Następne testy

Każdy pojazd biorący udział w następnych projektach będzie wyposażony w moduł GPS oraz urządzenie rejestrujące dane. Urządzenia rejestrujące zapisują użycie i położenie każdego pojazdu oraz zwyczaje dotyczące jego ładowania. Dane te pozwalają uzyskać określone wyniki badań:
– Częstotliwość użytkowania poszczególnych przejazdów;
– Długość oraz czas trwania przejazdów;
– Datę i czas przejazdów;
– Ilość energii elektrycznej zużytej podczas każdego przejazdu;
– Czas trwania oraz ilość energii przesłanej podczas ładowania;
– Temperaturę zewnętrzną;
– Miejsce ładowania/parkowania pojazdu, tzn. dom, praca, miejsce publiczne itd.;
– Średnią prędkość przejazdu.

340 pojazdów testowanych w kilku różnych regionach Wielkiej Brytanii, zaangażowanie dużych i małych producentów, agencji rozwoju regionalnego, lokalnych władz, uniwersytetów oraz firm odpowiedzialnych za tworzenie infrastruktury – wszystko to sprawia, iż jest to największy dotychczas projekt tego typu.

Głównym celem takich projektów to przyśpieszenie postępu w dziedzinie pojazdów o niskiej emisji dwutlenku węgla, ale też zaprezentowanie brytyjskich działań na rzecz rozwoju motoryzacyjnych technologii niskowęglowych.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!