PLM siłą napędową dla rozwoju branży motoryzacyjnej

Ostatnie lata przyniosły ogromny postęp w dziedzinie dygitalizacji przemysłu. Industry 4.0, Internet rzeczy (Internet of Things) to pojęcia, które na stałe trafiły do naszego słownika. Cyfrowa transformacja przemysłowa to proces dziejący się na naszych oczach. Zmiany napędzane są przez falę nowych technologii, mających za zadanie usprawniać procesy, zwiększać wydajność, obniżać koszty i budować przewagę konkurencyjną. Jednym z rozwiązań z zakresu digitalizacji przemysłu jest PML. W obecnych czasach firmy motoryzacyjne mają za zadanie zaprojektować, oraz opracować nie tylko bardziej złożone pojazdy, ale też wyprodukować je w krótszym czasie. Systemy Product Lifecycle Management (PLM) są podstawą działalności motoryzacyjnej i z roku na rok nabierają na znaczeniu.

PLM siłą napędową dla rozwoju branży motoryzacyjnej

Product LifeCycle Management (PLM) Software 

Oprogramowanie do zarządzania cyklem życia produktu to system służący administrowaniu informacjami, który integruje dane, procesy, systemy biznesowe i ludzi w przedsiębiorstwie. Oprogramowanie z zakresu PLM umożliwia przedsiębiorstwom nie tylko wydajne, ale też ekonomiczne zarządzanie całym cyklem życia produktu zaczynając od tworzenia koncepcji, poprzez produkcję, na sprzedaży oraz utylizacji kończąc. Dzięki odpowiednio zaawansowanym funkcjom oprogramowania PLM, właściwie opracowane produkty, otwierają firmą drogę do innowacji, dominacji w swojej branży, oraz błyskawicznego rozwoju. Zarządzanie produktem łączy ze sobą wiele możliwości, jakie dają nowe technologie zarówno z potrzebami, jak i oczekiwaniami, które stawiają klienci. Dlatego tak ważne jest, aby osoba, która jest odpowiedzialna za ten proces była na bieżąco z istniejącymi technologiami. Cały proces Zarządzania Cyklem Życia Produktu składa się z kilku elementów i są to:

  • określenie funkcji produktu – w tym etapie projektuje się nie tylko rdzeń produktu, ale też planowany jest rzeczywisty poziom wyrobu;
  • określenie zakresu produktu rozszerzonego – jest to etap, gdzie określa się takie właściwości jak: jakość produktu, jego formę obsługi posprzedażowej, opakowanie i wartości dodane, czy co klient zyska kupując produkt tej a nie innej firmy;
  • struktura asortymentu – etap planowania, gdzie osoby decyzyjne ustalają, czy produkt będzie mieć inne warianty, a jeżeli tak to jakie, przykładowo może to być: inny kolor, rozmiar, pojemność, czy wersja z dodatkowymi funkcjami;
  • kreowanie nowych potrzeb – czasami konsument nie wie, że coś potrzebuje, póki producent mu o tym nie powie. I na tym właśnie polega ten etap, w którym duże pole do popisu mają specjaliści do spraw marketingu, bo to właśnie ich zadaniem jest zaszczepienie tych potrzeb w umysłach klientów.

PLM dla przemysłu motoryzacyjnego

Producenci samochodów myślą przyszłościowo, dlatego też cały czas szukają nowego podejścia do automatyzacji procesów, które za zadanie mają wspierać biznes inżynieryjny w całym przedsiębiorstwie. W nowoczesnym podejściu wykorzystują platformę PLM. Jednak, zamiast dopasowywać się do konkretnego systemu Product Lifecycle Management, firmy poniekąd wymusiły zmiany w PLM, dążąc do tego, aby to dana platforma Product Lifecycle Management integrowała się z istniejącymi systemami. Dzięki czemu może ona łatwo dostosowywać się do unikalnych procesów biznesowych.

PLM w motoryzacji

PLM w motoryzacji krok po kroku

Producenci oraz dostawcy w branży automotive stanowią największy obszar rozwoju oprogramowania PLM, i z roku na rok rośnie o 9%. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest fakt, że biznes samochodowy jest częścią otwartego, dynamicznego, oraz samoorganizującego się ekosystemu. Kluczowe jest znalezienie odpowiedniego balansu między konkurowaniem, współpracą lub też konsolidacją z innymi branżowymi partnerami, ale też mądre integrowanie systemów. Odpowiednie wdrożenie właściwej strategii oraz rozwiązań oferowanych przez PLM jest niezbędne, daje to producentom, oraz dostawcom z branży motoryzacyjnej możliwość zapewnienia innowacyjności ukierunkowanej na produkt. Jak każda strategia, tak i ta w branży motoryzacyjnej składa się z kilku etapów, są to:

  • projektowanie oraz rozwój – producenci samochodów nieustannie usprawniają zarówno oprogramowanie, jak i wprowadzanie na rynek autonomicznych pojazdów, łącząc przy tym globalne zespoły inżynierów mechaników, elektryków z inżynierami oprogramowania. Co ważne te działania są nie tylko wewnątrz firmy, ponieważ coraz częściej dostawcy proszeni są o czynne branie udziału w procesie projektowania;
  • wprowadzanie nowego produktu – dodanie nowych pojazdów, do istniejącej już rodziny produktów jest jednym ze sposobów na zwiększenie przychodów producenta motoryzacyjnego. Ponieważ globalni producenci chcą wypuszczać co najmniej 50 nowych modeli w każdym roku, to Product Lifecycle Management musi dotrzymywać terminów wprowadzania na rynek każdego produktu. Co jest istotne, to fakt, że każde wprowadzanie produktu na rynek musi być skutecznie koordynowane między wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw, przy pomocy aktualnych danych o produktach, które dzięki platformie PLM są bezpiecznie i łatwo dostępne na każdym etapie procesu;
  • personalizacja oraz dostosowywanie obecny klient, to klient świadomy, wie czego potrzebuje i coraz częściej wiąże się to ze zwiększeniem poziomu personalizacji. Jednak to wymaga zdolności do wdrażania strategii produkcji na zamówienie oraz konfiguracji samego zamówienia. Product Lifecycle Management jest potrzebny nie tylko do zarządzania złożonością nowoczesnej produkcji, ale też do przekształcania produktów na zamówienie w coś, co można zrobić ekonomicznie na dużą skalę. Częścią takiego rozwiązania jest integracja systemu Product PLM z z innymi systemami, między innymi takich jak: ERP czy CRM, w celu dostarczania produktów, które mogą być skonfigurowane szybciej, obniżając przy tym również koszty. PLM może być bardzo pomocne w dostarczaniu danych, które umożliwiają inżynierom dokonywanie bardziej świadomych kompromisów między pełną personalizacją a efektywną produkcją;
  • poprawianie produkcji – im więcej nowych technologii jest dodawanych przez producentów, tym bardziej złożone oraz wyrafinowanie stają się produkowane pojazdy. Wymusza to bardzo często na zespołach wielofunkcyjnych, zdobywania nowych umiejętności. Równocześnie producenci wciąż poszukują lepszej wydajności biznesowej, zarządzania kosztami, alokacji zasobów, oraz zapewnienia wysokiej jakości w całym cyklu życia produktu. Dzięki temu, że platforma PLM jest scentralizowania, ułatwia ona efektywne zarządzanie danymi, oraz wymianę informacji niezbędnych w środowisku produkcyjnym, w którym to dostawcy są odpowiedzialni za większość produkcji każdego z pojazdów

 Obecnie PLM w motoryzacji jest w dużej mierze odpowiedzialne za zarządzanie innowacjami produktu umożliwiająca firmom motoryzacyjnym efektywną współpracę z partnerami oraz dostawcami w celu opracowania procesu produkcji, a następnie sprzedaży pojazdów nowej generacji. Zainteresował Cię temat PLM? Potrzebujesz fachowej porady? Kliknij tutaj -> https://ttpsc.com/pl/product-lifecycle-management/


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!