Nowy VW Sharan – premiera w Genewie
Sprzedany dotychczas w ponad 600.000 egzemplarzy Volkswagen Sharan cieszy się uznaniem wielu rodzin w całej Europie. Podczas Salonu Samochodowego w Genewie debiutuje nowa generacja tego modelu.
Nowy Volkswagen Sharan
Sharana ze zmiennym układem siedzeń EasyFold – do siedmiu miejsc siedzących – charakteryzuje najwyższa jakość, bezkompromisowe bezpieczeństwo, siedem poduszek powietrznych, automatyczne sterowanie światłami drogowymi Light Assist, reflektory bi-ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień i pozycyjnymi oraz przemyślane detale. Nowością w tej serii jest także adaptacyjna regulacja zawieszenia (DCC) i automatyczne poziomowanie podwozia w zależności od obciążenia samochodu. Ten komfortowy MPV (Multi Purpose Vehicle) z wyższego segmentu B idealnie nadaje się dla rodzin z dziećmi oraz dla osób, które często podróżują służbowo i potrzebują dużo przestrzeni podczas podróży.
Właściwości jezdne nowego vana Volkswagena pod względem poziomu dynamiki i komfortu dorównują Passatowi. Elektroniczny hamulec parkingowy i udoskonalony system ułatwiający manewrowanie przy parkowaniu Park Assist (umożliwia parkowanie w lukach dłuższych od samochodu o zaledwie 0,8 metra, także na krawężniku, między drzewami oraz po raz pierwszy na świecie w vanie – na miejscach prostopadłych do kierunku jazdy) zapewniają dodatkowy komfort i bezpieczeństwo. Ogromny, elektrycznie rozsuwany dach panoramiczny oraz wydajna 3-strefowa klimatyzacja gwarantują doskonałe warunki podróżowania o każdej porze roku. Już opcja podstawowa wyposażenia wersji Trendline Sharana dysponuje takimi rozwiązaniami, jak półautomatyczna klimatyzacja (Climatic) i radio z odtwarzaczem CD (RCD 210). Jako jedyny van w swojej klasie model ten będzie dostępny z napędem na wszystkie koła (Sharan 2.0 TDI 4Motion o mocy 140 KM).
Cztery oszczędne silniki TSI lub TDI
Silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI) z turbodoładowaniem Sharana są nawet o 21 procent oszczędniejsze. Dwa TSI mają moc 110 kW/150 KM i 147 kW/200 KM, natomiast TDI: 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. W połączeniu z silnikami o mocy do 170 KM włącznie montowany jest seryjnie system Start-Stop i system odzyskiwania energii (rekuperacja). Ze średnim zużyciem paliwa 5,5 litra (emisja CO2 145 g/km) osiągający prędkość maksymalną 194 km/h Sharan 2.0 TDI w wersji 140 KM ustanawia nowy rekord spalania w swoim segmencie. Imponujący jest również zasięg między tankowaniami: 1.273 kilometry przy pojemności zbiornika 70 litrów. Oba TDI wyposażone są ponadto w katalizator SCR (SCR = selective catalytic reduction), który eliminuje tlenki azotu (NOx) i czyni Sharana, także jako turbodiesla, jednym z najczystszych vanów na świecie.
Po raz pierwszy wszystkie te silniki spełniające wymagania normy Euro5 będą dostępne z dynamiczną i efektywną przekładnią dwusprzęgłową DSG Volkswagena – automatyczną przekładnią naszych czasów. W przypadku TSI o mocy 200 KM DSG będzie montowana seryjnie.
Design i wymiary
Wyraźne kontury nadwozia oraz mocno wysunięte nadkola gwarantują Sharanowi wyjątkową prezencję na drodze. Bardziej dynamiczny jest również stosunek proporcji: z wartością 4,85 metra nowy Sharan jest o 22 centymetry dłuższy od poprzednika. Zwiększyła się również szerokość (mierzona na wysokości klamek przednich drzwiach) o 9,2 centymetra i wynosi teraz 1,9 metra. Jednocześnie obniżyła się jego wysokość o 1,2 centymetra do 1,72 metra. Rezultatem są fascynująco współgrające proporcje i zdradzający siłę ogólny wygląd.
Nowy Sharan został zaprojektowany przez Waltera de Silvę – szefa designu koncernu i Klausa Bischoffa – szefa designu marki, całkowicie zgodnie z wzorcem nowego DNA designu Volkswagena. Stylistykę nadwozia znamionują zatem czyste, poziome linie nadające jej charakterystyczny wygląd.
Nowy projekt Przodu nadwozia
Zgodnie z nowym DNA, design Volkswagena widoczny jest szczególnie w typowym dla marki ukształtowaniu przodu, z konsekwentnym podkreśleniem poziomych płaszczyzn i czysto wykreśloną geometrią. Błyszczące, czarne poprzeczki osłony chłodnicy z chromowanymi listwami i logo VW wyglądają wyjątkowo szlachetnie. Reflektory ze światłami do jazdy w dzień mogą być zamawiane zarówno w wersji standardowej oraz jako światła bi-ksenonowe. Ponadto, jako nowość w Sharanie, dostępna będzie kolejna wersja reflektorów z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi Light Assist. Dynamiczna regulacja świateł drogowych dzięki sygnałom z kamery rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody oraz pojazdy jadące z przodu w tym samym kierunku i tak dostosowuje snop światła, aby nie oślepiać a równocześnie zapewnić kierowcy optymalne oświetlenie drogi. W przypadku Sharana ze światłami bi-ksenonowymi, w moduł reflektorów wbudowane są nowe diodowe światła do jazdy w dzień. Składają się one z 15 pojedynczych diod LED, których układ daje niepowtarzalny obraz świetlny. Poniżej zderzaka znajduje się kolejny wlot powietrza oraz z prawej i lewej strony reflektory przeciwmgielne z dodatkową funkcją doświetlania pobocza (seryjne w Sharanie Highline).
W zależności od wersji wyposażenia w tym obszarze zastosowane są chromowane aplikacje. W przypadku Sharana ze światłami bi-ksenonowymi, funkcja doświetlania pobocza zawarta jest w module reflektora.
Dynamiczny tył nadwozia
Równie wyraźny podział, jak z przodu, można znaleźć w tylnej części nadwozia. Optycznie dominuje tutaj wyraźny spojler na krawędzi dachu, sięgająca daleko w dół tylna pokrywa (wysokość krawędzi bagażnika: 0,67 metra) i bardzo duże tylne światła o wyjątkowej grafice, korespondujące stylistycznie z przednimi reflektorami. Tylna pokrywa może być otwierana i zamykana elektrycznie (opcja).
Sylwetka
Sylwetka z gładkimi płaszczyznami kształtuje stylistykę Sharana. De Silva i Bischoff w przypadku tego modelu szczególnie konsekwentnie postawili na homogeniczność płaszczyzn, ponieważ ona – w połączeniu ze stosunkowo długim rozstawem osi 2,92 metra i ogólną długością vana – pozwala na doskonałe wkomponowanie rozsuwanych drzwi. Praktyczna lokalizacja klamek, z lewej i prawej strony słupka B, powoduje że kierowca i pasażer mogą otworzyć przednie i tylne drzwi nie ruszając się z miejsca. Kto ma małe dzieci z pewnością doceni takie rozwiązanie. Poza tym, przesuwające się do tyłu drzwi, dają ekstremalnie duże, a tym samym wygodne wejście do tylnej części kabiny pasażerskiej.
Nowa koncepcja wnętrza
Volkswagen opracował dla Sharana zupełnie nową konfigurację wnętrza. Do wyboru będą trzy główne wersje z pięcioma, sześcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi. Pojedyncze fotele drugiego i trzeciego rzędu – z nową koncepcją siedzeń EasyFold – w celu wykorzystania ich całej zmienności nie będą już wymontowywane, lecz dzięki łatwemu w obsłudze mechanizmowi składania, po prostu chowane w podłodze. Podobnie jak przednie fotele, także siedzenia w drugim rzędzie można przesuwać do przodu, do tyłu i pochylać ich oparcie o 20 stopni. Równie bezpieczne i praktyczne są nowe zagłówki tylnych foteli – mogą być one ekstremalnie wysoko wysuwane, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo także wysokim osobom oraz, w przypadku nieużywania, można je schować w oparcia tak, by prawie nie wystawały.
Pierwszy rząd – fotel kierowcy i pasażera
Jedną z wielkich zalet dwóch pierwszych generacji Sharana była wygodna, wyprostowana pozycja siedząca kierowcy i podróżującego z przodu pasażera. Także w tej kwestii inżynierom udało się zwiększyć komfort w nowym modelu. Pozycja siedząca, przy prawie identycznej wysokości fotela, jest teraz również bardziej sportowa. W połączeniu z kokpitem o wyjątkowo przejrzystym układzie oraz pozycjami środkowego podłokietnika i dźwigni zmiany biegów gwarantuje optymalną ergonomię obsługi i siedzenia w każdych warunkach. Jako opcja dostępny będzie dla Sharana fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 6 płaszczyznach i funkcją Memory.
Drugi rząd siedzeń
Drugi rząd siedzeń stanowią pojedyncze fotele, przesuwane do przodu i do tyłu o 160 milimetrów. Oferują one znacznie lepsze podparcie ud, również ze względu na podwyższoną o 58 milimetrów wysokość siedzisk. Wysokość wewnętrzna pozostała na tym samym poziomie. Co ważne dla rodzin, dwa zewnętrzne fotele można znów zamówić ze zintegrowanymi fotelikami dla dzieci, które gwarantują małym pasażerom optymalne bezpieczeństwo i komfort. Ich siedziska unoszone są specjalnym mechanizmem, a podnoszone boki zapewniają dobre trzymanie boczne. Składanie drugiego rzędu siedzeń, aby otrzymać płaską podłogę, jest bardzo łatwe. Wystarczy uchwytem w górnej części oparcia odblokować fotel, złożyć do pozycji EasyFold
i wsunąć w podłogę.
Trzeci rząd siedzeń
Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń został znacznie poprawiony. Po pierwsze rozsuwane drzwi otwierają się bardzo szeroko, po drugie zewnętrzne siedzenia drugiego rzędu można przesunąć do przodu i pochylić. W tym przypadku, by ułatwić dostęp do dwóch kolejnych miejsc siedzących, mechanizm EasyFold jest rozszerzony o równie prostą w obsłudze funkcję EasyEntry. W większości vanów tej klasy dwa ostatnie siedzenia, ze względu na wielkość, zostały przewidziane raczej dla dzieci. W Sharanie jednak, dzięki zwiększonemu o 75 milimetrów rozstawowi osi (2,92 metra), na średnich dystansach mogą na nich wygodnie podróżować także dorosłe osoby.
Przestrzeń bagażowa
Niezależnie od tego, które siedzenia w tylnej części kabiny zostaną złożone, zawsze w tym miejscu powstaje całkowicie płaska powierzchnia na bagaż. Jeżeli, przy użyciu mechanizmu obsługiwanego z łatwością jedną ręką, złożymy tylko siedzenia trzeciego rzędu, otrzymamy płaską powierzchnię o głębokości 1,3 metra. Pojemność przy załadowaniu do wysokości okien wynosi w tym przypadku aż 711 litrów. Dzięki łatwej do zamontowania siatce oddzielającej bagażnik można załadować Sharana po sam dach nie stwarzając zagrożenia dla pasażerów. Pojemność wzrośnie wtedy do 1.167 litrów.
Równie prosty w obsłudze mechanizm pozwala na pojedyncze składanie siedzeń drugiego rzędu. Także w tym przypadku powstaje płaska powierzchnia, która – zmierzona do oparć przednich foteli – ma długość 2,1 metra. Przy takim maksymalnym powiększeniu przestrzeni bagażowej pojemność wynosi do 2.297 litrów, przy załadowaniu po dach. Bagaż może być bezpiecznie unieruchomiony przy użyciu nowego systemu zarządzania ładunkiem. Składa się on z dwóch przesuwnych szyn teleskopowych zamocowanych w bocznych ścianach oraz z siatki. System ten obejmuje także inne elementy mocujące, które zabezpieczają na przykład torby ustawione przy bocznych ścianach.
Kokpit
Istotne elementy obsługowe, jak na przykład przełącznik świateł i sterowanie klimatyzacji znajdują się w prawie identycznych pozycjach, lecz teraz są znacznie lepiej widoczne i łatwiejsze w obsłudze. Cała architektura kokpitu wykazuje wyraźny poziomy podział, między górną a dolną częścią znajduje się precyzyjnie wykończona listwa dekoracyjna.
Konsola środkowa
Cały zespół obsługowy systemów audio, video i nawigacji oraz sterowanie klimatyzacją (Climatic lub Climatronic) znalazł się znacznie wyżej. W efekcie wszystkie elementy można łatwiej ogarnąć wzrokiem i obsługiwać. W przypadku systemów nawigacji (RNS 315 i RNS 510) oraz najbardziej rozbudowanego systemu audio (RCD 510) jako wyświetlacz zastosowany został ekran dotykowy. Poniżej wyświetlacza znajduje się przełącznik świateł awaryjnych. Na najniższym poziomie konsoli środkowej znalazła swoje miejsce kolejna listwa przycisków rzadziej obsługiwanych funkcji, takich jak tymczasowa dezaktywacja ESP lub Park Assist. Bezpośrednio przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym umieszczony może być przycisk uruchamiania silnika. Między siedzeniami, znajduje się „dźwignia hamulca ręcznego” – mały przełącznik seryjnego hamulca postojowego aktywowanego elektronicznie.
Wersje wyposażenia
Nowy Sharan będzie oferowany na wszystkich rynkach wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline oraz w dziewięciu kolorach. W normalnej konfiguracji van jest pięcioosobowy (2:3). Dostępny będzie jednak tak zwany pakiet „6 siedzeń”
i pakiet „7 siedzeń”. W wersji sześcioosobowej w drugim i trzecim rzędzie zamontowane są po dwa siedzenia z tapicerowanymi podłokietnikami (2:2:2). Środkowy fotel drugiego rzędu nie jest montowany, a pozostałe dwa siedzenia są przesunięte bardziej do środka, co zwiększa komfort. Wersja 6-osobowa doskonale sprawdza się jako samochód służbowy. W przypadku 7-osobowego Sharana drugi rząd obejmuje trzy pojedyncze siedzenia (jak w wersji 5-osobowej; 2:3:2). Warianty przeznaczone dla 6 i 7 osób, niezależnie od wersji wyposażenia, będą posiadały seryjnie między innymi 3-strefową klimatyzację automatyczną (Climatronic) z oddzielnym sterowaniem dla tylnej części kabiny (trzecia strefa).
Sharan Trendline
Sharan już w wersji Trendline jest seryjnie doskonale wyposażony. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, posiada on na przykład siedem poduszek powietrznych wraz z poduszką chroniącą kolana kierowcy, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP (ze wspomaganiem hamulców i stabilizacją zestawu samochód + przyczepa), funkcję automatycznego włączania świateł awaryjnych przy gwałtownym hamowaniu lub elektryczne zabezpieczenie tylnych drzwi i okien przed otwarciem przez dzieci. Seryjny jest również elektryczny hamulec postojowy z systemem ułatwiającym ruszanie pod górę. Z zewnątrz wyposażenie Trendline obejmuje między innymi dwie chromowane listwy w górnej części osłony chłodnicy, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, światła do jazdy w dzień, 16-calowe koła i przyciemniane szyby termoizolacyjne. Wszystkie części montowane do karoserii pokryte takim samym lakierem, jak reszta nadwozia.
We wnętrzu Sharana Trendline na pasażerów czeka tkanina tapicerki siedzeń w kolorze czarnym Titan (deseń Move), fotel kierowcy z regulacją wysokości, regulowany podłokietnik, bagażnik z oddzielnymi, zamykanymi schowkami (w wersji 5-osobowej), osłona przestrzeni bagażowej, 33 schowki i automatyczna blokada drzwi w momencie ruszania (z możliwością dezaktywacji). Wśród elementów funkcjonalnych seryjnie dostępny jest centralny zamek z pilotem, elektromechaniczne i regulowane w zależności od prędkości wspomaganie układu kierowniczego, kolumna kierownicy z ustawianiem wysokości i odległości, elektrycznie otwierane i zamykane wszystkie okna, klimatyzacja (Climatic z półautomatyczną regulacją) oraz radio z CD RCD 210 z czterema głośnikami.
Sharan Comfortline
Sharan w wersji Comfortline wyposażony jest w 16-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ Memphis) z oponami 215. Jego wygląd podkreślają chromowane obramowania dolnej części osłony chłodnicy, chromowane ramy bocznych okien oraz czarny reling dachowy.
We wnętrzu nastrój tworzą wysokiej jakości tkaniny Brigde w kolorze czarnym Titan lub popielatym Palladium, a także sportowo wyprofilowane siedzenia i wstawki dekoracyjne Triangle Titan. Fotel kierowcy posiada elektryczną regulację (wysokość, oparcie, odległość) i manualne sterowanie dwuczęściowym podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Z tyłu oparć foteli kierowcy i pasażera znajdują się kieszenie i składane stoliki. Przedni fotel pasażera, również z regulacją wysokości i podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, można całkowicie złożyć, co zdecydowanie ułatwia przewożenie długich przedmiotów.
Schowek na konsoli środkowej ma w tej wersji wyposażenia pokrywę. W dachu, obok standardowego schowka, znajduje się także uchwyt na okulary, a w podłodze przed zewnętrznymi siedzeniami drugiego rzędu – kolejne komory na małe przedmioty.
Elementy funkcjonalne wyposażenia to na przykład automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, czujnik deszczu, automatyczne przełączanie świateł drogowych z funkcją Coming Leaving Home, liczne schowki oraz automatyczna regulacja prędkości jazdy.
Sharan Highline
Najwyższą wersję wyposażenia wyróżniają na zewnątrz 17-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ Sydney), ogrzewane dysze spryskiwaczy szyb i chromowany reling dachowy.
We wnętrzu wyposażenie Highline obejmuje dodatkowo sportowe, komfortowe siedzenia pokryte skórą Alcantarą (kolory: czarny Titan, popielaty Palladium lub Cornsilk), wstawki dekoracyjne ze szczotkowanego aluminium, ogrzewane przednie fotele, oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu i przy drugim rzędzie, komputer pokładowy MFA Plus oraz kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów obszyte skórą.
Wyposażenie dodatkowe
Dodatkowymi rozwiązaniami technicznymi, oferowanymi dla Sharana, jest na przykład nowy Light Assist (automatyczne sterowanie światłami drogowymi), elektrycznie otwierane i zamykane rozsuwane drzwi i tylna pokrywa, nowa generacja systemu Park Assist (umożliwia parkowanie w lukach dłuższych od samochodu o zaledwie 0,8 metra, także na krawężniku, między drzewami oraz na miejscach prostopadłych do kierunku jazdy), system nagłośnieniowy Dynaudio o mocy 300 W oraz system zamykania i uruchamiania Keyless Access. Miłośnicy przyczep kampingowych, koni i łodzi z pewnością będą zadowoleni z nowego składanego hak holowniczego. Nie ulega wątpliwości, że Sharan pod wieloma względami wykracza poza granice typowe dla swojej klasy.