Nowy Saab 9-3 – reaktywacja marki

Jeszcze do niedawna szwedzka marka Saab znajdowała się na pograniczu bankructwa. Teraz dzięki poważnym środkom finansowym z Chin, planowana jest kontrofensywa modelowa marki. W planach znajduje się odświeżony model 9-3 oraz całkowicie nowe 9-1 i 9-7.

Saab 9-3Chińskie pieniądze

Poprawa kondycji finansowej Saaba to oczywiście zasługa sprzedaży udziałów spółki dwóm chińskim przedsiębiorstwom – Youngman i Pang da. Inwestorzy zapłacili za wszystkie akcje 88 milionów funtów brytyjskich (Saab w rękach Chińczyków). Te pieniądze wystarczyły na pokrycie części długów, ale to wciąż za mało by wznowić produkcję w takim zakresie, w jakim chce tego Saab. W związku z planowaną kontrofensywą modelową, Saab zwrócił się po dotacje do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Dalsze inwestycje planują także Chińczycy. Nie wiadomo na razie, jaki wpływ na nowe modele Saaba będą mieli inwestorzy (Youngman jest producentem samochodów).

Saab 9-3 może zadebiutować w 2012r.

Jeśli wszystkie finansowe operacje Saaba przebiegną pomyślnie, model 9-3 może ujrzeć światło dzienne już w 2012 r. Obecnie znajdujący się w ofercie Saab 9-3 uważany jest za auto konstrukcyjnie przestarzałe. Plany wyprodukowania nowej wersji istniały od dawna, ale wciąż brakowało środków na ich realizację. Nowy Saab 9-3 zostanie oparty na płycie podłogowej, która została skonstruowana niezależnie od dawnego właściciela – grupy General Motors. Do napędu posłuży kilka silników benzynowych i wysokoprężnych. Niemal na pewno w ofercie znajdzie się czterocylindrowa, doładowana jednostka benzynowa 1.6 od BMW. Umowę na dostarczanie tego silnika BMW podpisało z Saabem jeszcze w 2010 r. Nowa platforma umożliwi zamontowanie w 9-3 napędu hybrydowego lub napędu na obie osie.

Nowa epoka w dziejach designu Saaba 9-3

Wizualizacja prototypu nowego Saaba 9-3 daje pojęcie na temat tego jak zmienić powinna się stylistyka marki. 9-3 nawiązuje kształtem nadwozia do zaprezentowanego wiosną konceptu o nazwie PhoeniX, ale nie można odmówić mu także podobieństwa do większego modelu 9-5. 9-3 będzie posiadał masywne nadkola, opadającą linię dachu w stylu coupe i wąskie, nowoczesne tylne reflektory. Na podstawie wizualizacji trudno powiedzieć, czy będzie to czterodrzwiowa limuzyna, czy raczej pięciodrzwiowy hatchback. Saab zamierza wkrótce po premierze 9-3 w prezentowanej wersji, wyprodukować także oparty na niej kabriolet.

Saab 9-1 i 9-7 – coś absolutnie nowego

Saab 9-4XSaab planuje także szukać szczęścia w klasie małych samochodów. W klasie ekskluzywnych aut miejskich może zadebiutować model 9-1, który miałby być konkurencją dla Mini oraz Audi A1. W planach znajduje się trzy i pięciodrzwiowa wersja tego modelu.

Niewiele informacji ujawniono na temat kolejnego auta, które może znaleźć się w nowej gamie szwedzkiej (do niedawna) marki. Saab 9-7 ma być dużym SUV-em i to wszystko, co na jego temat wiadomo. Firma planuje także wznowienie pracy nad crossoverem 9-4X. Prototyp tego auta zaprezentowano w 2010 r.

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!