Nowe Audi A5 – piękny, dynamiczny drapieżnik!
Audi A5 to obiekt marzeń dla wielu kierowców na świecie. Charakterystyczny wygląd i niesamowita moc kojarzą się z przyczajonym do skoku drapieżnikiem. Inżynierowie z Audi nie mają litości wobec tych, których na to auto nie stać i postanowili jeszcze bardziej uatrakcyjnić zalety mechaniczne i ponętne kształty tego pięknego auta. Żądza posiadania A5 wzrośnie teraz do niebezpiecznego poziomu.
Nowe Audi A5 – jeszcze więcej uroku, przyciągającego wzrok
A zatem skoro zaczęło się od piękna, które istotnie przyciąga wzrok, na początek warto omówić zmiany wizualne, jakim poddano cztery modele rodziny Audi A5 (Sportback, Cabriolet, Coupe i S5). Rewolucyjnych zmian nie ma, bo po prostu nie były potrzebne. Auta uatrakcyjniono za sprawą kilku ciekawych akcentów wizualnych. Na przodzie auta zmienił się kształt osłony chłodnicy (ścięto ukośnie narożniki, osłona jest czarna i błyszcząca) oraz kształt logo (poprzeczne listwy chłodnicy i pierścienie logo przypominają płaskorzeźby. Bardziej zaznaczone są poprzeczki w zderzakach, reflektory przeciwmgielne są płaskie a kratownica została zmodyfikowana. Dzięki tym zmianom, konstruktorom udało się osiągnąć efekt bardziej płaskiego i szerszego przodu. Samochód sprawia dzięki temu wrażenie przyczajonego do skoku drapieżnika. Skojarzenie z pięknym, drapieżnym zwierzęciem potęguje także nieco zmieniony w stosunku do poprzedniej wersji kształt nowych świateł. Dolna krawędź reflektorów tworzy falę, która istotnie przypomina lekko przymrużone oczy dzikiej bestii. Również wnętrze reflektorów ma teraz nową strukturę. Zmieniono także kształt tylnych świateł, których śmiałe linie można jeszcze bardziej podkreślić, zamawiając dostępną w opcji formę pasów diodowych.
Nowe Audi A5 – siedem źródeł drapieżnej mocy
Drapieżniki słyną z niebywałej siły mięśni, które poruszają ich sprężystymi ciałami. Piękny drapieżnik z logo Audi może być napędzany jednym z siedmiu doskonałych silników, które na pewno nie poskąpią mu mocy i dynamiki. Każdy z siedmiu silników posiada doładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa i dysponuje dużą siłą ciągu, która w najmniejszym silniku osiąga 320Nm. Każdy silnik jest wyposażony w systemy rekuperacji oraz Start – Stop. Na szczególną uwagę zasługuje silnik 3,0TFSI. W Audi A5 Sportback osiąga on noc 333KM i moment obrotowy 440Nm przy 2900-5300 obr./min. Silnik 3.0TFSI wykorzystuje sprężarkę Roots. Powoduje ona, że auto reaguje na naciśnięcie pedału gazu niczym motocykl, natychmiast wchodząc na obroty. Znów nasuwa się skojarzenie ze sprężoną do skoku, urzekająco piękną bestią.
Chcesz znać nasze wrażenia z jazdy Audi S5? Polecamy: Redakcyjny test Audi S5 Sportback
Nowe Audi A5 – silniki |
||||
Silnik | Moc | Rodzaj paliwa | Średnie spalanie | Cena |
1,8 TFSI | 125kW (170KM) | benzyna | 5,7l/100km | od 139700 |
2,0 TFSI | 155kW (211KM) | benzyna | 6,4l/100km | od 145700 |
3.0 TFSI | 200kW(272KM) | benzyna | 8,1 l/100km | od 216000 |
2,0 TDI | 130kW(170KM) |
diesel | 4.7l/100km | od 157600 |
2,7 TDI | 149kW(190KM) | diesel | 6.0l/100km | od 188500 |
3,0 TDI | 150kW(204KM) |
diesel | 4,9l/100km | od 218100 |
(ceny modelu w wersji coupe)
Szczególnie warto zwrócić uwagę na zużycie paliwa. Zazwyczaj jest tak, że piękne, sportowe auto lubi pożerać niesamowite ilości paliwa. Tymczasem okazuje się, że drapieżca ze znaczkiem Audi pomimo arystokratycznego pochodzenia, legitymującego się sporymi rozmiarami i dużym silnikiem, nie pożera paliwa w ilościach hurtowych. To jednakże w przypadku tego auta jest zaletą drugorzędną. Jeśli kogoś stać na zakup tej ponętnej bestii, z pewnością stać go także na tankowanie do pełna na dowolnej stacji. Pierwszorzędną zaletą auta jest za to wysoka moc silników, która pozwala kierowcy Audi A5 na dynamiczną jazdę w każdych warunkach.
Układ przenoszenia siły w nowym Audi A5 – idealne przeniesienie mocy na koła
Natura sprawiła, że każdy drapieżny łowca ma idealnie dopracowany układ mięśniowy i kostny, aby każde uderzenie serca, pompujące krew do żył w czasie szaleńczej pogoni, nie zmarnowało nawet jednej cząsteczki tlenu. Identycznie inżynierowie Audi zadbali o to, aby każda wersja silnika dysponowała jak najlepszym układem przeniesienia siły, który doskonale wykorzysta moc silnika. Modele napędzane na przednią oś mogą posiadać sześciobiegową przekładnię manualną albo bezstopniową przekładnię multitronic. Sportowe warianty quattro również mogą korzystać z przekładni manualnej. Ciekawą opcją dla fanów sportowej jazdy może być przekładnia siedmiobiegowa S-tronic, która błyskawicznie zmienia przełożenia. Wariant quattro można jeszcze uzupełnić o sportowy mechanizm różnicowy, który zagwarantuje maksymalną precyzję i dobrą trakcję. Bardzo ciekawy jest układ selektywnego sterowania momentami dla danego koła w modelach quattro. W normalnym trybie jazdy większość sił jest przekazywana na tylne koła. Jeśli jednak zajdzie potrzeba, układ w ułamku sekundy zmienia rozdział sił – aż do siedemdziesięciu procent mocy może być przekazane na przednią oś. Układ zwiększa precyzję podczas manewrów poprzez niewielkie przyhamowanie. z pewnością przyda się on krewkim automobilistom, dla których najważniejszą częścią samochodu jest pedał gazu.
Audi A5 i nowe systemy, pomagające okiełznać bestię
O tym, jak trudno okiełznać drapieżną bestię, boleśnie przekonał się niejeden łowca. W świecie samochodów jest podobnie. Przekonał się o tym niejeden właściciel Alfy Romeo. W przypadku drapieżnika ze znaczkiem Audi i oznaczeniem A5 nie ma takich problemów. Co więcej, inżynierowie starali się zrobić wszystko, żeby prowadzenie nowego A5 przypominało harmonijne współżycie, a nie konieczność temperowania dzikiej bestii. W uzyskaniu jak największej przyjemności z jazdy nowym Audi A5 pomóc ma szereg systemów.
Ciekawostką jest nowy system informacji kierowcy, który będzie zalecał kierowcy przerwę na spoczynek. Może wpłynie to na niektórych kierowców, którzy zamiast odpocząć godzinę na parkingu przy drodze, wypijają litry kawy z miernym skutkiem. System będzie rozpoznawał zmęczenie kierowcy, po analizie ruchów kierownicy i kilkunastu innych parametrów. To ciekawe rozwiązanie może zapobiec wielu przykrym zdarzeniom na drodze, powodowanym przez zmęczenie kierowców.
Inną ciekawostką jest Audi Side assist. Ten system pomaga kierowcy przy zmianie pasa ruchu. Używa on radaru, który nadzoruje przestrzeń za autem. Dzięki temu można uniknąć nieprzyjemnego spotkania z rozpędzonym właścicielem czternastoletniego Passata, którego prędkość natchnęła niesamowitą energią i pozwoliła mu zapomnieć o przepisach.
Audi Lane assist to kolejna ciekawostka. System korzysta ze specjalnej kamery, która rozpoznaje i obserwuje linie na jezdni. W razie czego system ingeruje w elektromechaniczny układ kierowniczy i koryguje tor jazdy. To istotnie niezwykle ciekawy i ułatwiający prowadzenie system, który na zachodnioeuroopejskich autostradach sprawdzi się znakomicie. Aż strach natomiast pomyśleć, jak system zareaguje na radosną twórczość polskich drogowców, którzy z prostego malowania pasów uczynili w niektórych miejscach sztukę, nawiązującą do abstrakcjonizmu.
Adaptive Cruise control to kolejny system, który pozwoli utrzymać nowe Audi A5 w stałej odległości od jadącego przed nim pojazdu. W przypadku jazdy z prędkością poniżej 30km/h system aktywuje hamowanie w pełną siłą w razie zagrożenia uderzeniem w tył innego pojazdu. System doskonale sprawdzi się w miejskich korkach i pomoże także oduczyć znanej z polskich dróg praktyki, zwanej „siedzeniem na ogonie”.
Systemy Infortainment w nowym Audi A5
Każde seryjne Audi A5 jest wyposażone w wysokiej klasy zestaw audio, który składa się z radia z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami. To wystarczy, aby cieszyć się czystym brzmieniem wybranego rodzaju muzyki podczas jazdy. Najpiękniejszą muzyką dla każdego właściciela Audi A5 będzie pomrukiwanie silnika bestii. Ale warto też zwrócić uwagę na MMI Navigation plus. To najbardziej rozbudowany system w ofercie, który zamieni nowe Audi A5 w małe centrum multimedialne z doskonałym nagłośnieniem. Nic już nie stoi na przeszkodzie, aby po dynamicznej przejażdżce zatrzymać się w ciekawym miejscu. Tam półleżąc w wygodnym fotelu, w komfortowym wnętrzu Audi A5 można obejrzeć dobrej jakości film, chociażby o najtańszym samochodzie świata, produkowanym na południu Chin. Ile można by kupić takich samochodów za jedno Audi A5? Wyższą matematykę najlepiej pozostawić matematykom. Co jeszcze można znaleźć w pakiecie MMI Navigation. Znajdują się tu między innymi dysk twardy o dużej pojemności, kolorowy monitor z grafiką 3D i siedmiocalowym ekranem oraz odtwarzacz CD. Inżynierowie znacznie udoskonalili obsługę tego pakietu, ograniczając układ sterowania nim do wielofunkcyjnego joysticka i czterech pokręteł. W nowym Audi A5 nie zabraknie także wynalazków doby internetu. Funkcja Audi Connect umożliwi wyszukiwanie celów podróży poprzez przeglądarkę Google i nawigację, surfowanie po internecie (także możliwe dla pasażerów) oraz korzystanie z bieżącej informacji Audi online.
Nowe Audi A5 – piękno i drapieżność w jednym
Jak widać inżynierowie pamiętali prawie o wszystkim. Po analizie przyjemności z jazdy, jaką oferuje nowe Audi A5 (Redakcyjny test Audi S5 Sportback), po doświadczeniu wspomagania ze strony wszystkich systemów na pokładzie i po niezwykłym komforcie, oferowanym przez to auto, nasuwa się jeden brak. Otóż inżynierowie Audi powinni stworzyć jeszcze jeden system, który będzie nakazywał kierowcy zakończenie wielogodzinnej jazdy i pójście w końcu do domu. Niebezpiecznie piękna drapieżna bestia ze znaczkiem Audi może okazać się najważniejszym hobby dla przyszłego nabywcy.
Drobny zgrzyt
Okazuje się, że nie wszyscy ucieszą się z wejścia do sprzedaży nowego Audi A5. Koncern zafundował niemiłą niespodziankę nabywcom Audi S5 Sportback, które rok temu weszło do sprzedaży w salonach. Okazuje się teraz, że ci klienci, którzy kupili rok wcześniej auto debiutujące w salonach, dziś mają już model przestarzały.