Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Rozrząd to jeden z tych niepozornych mechanizmów w samochodzie, które mają ogromny wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie. Niepozorny kawałek gumy, czy też łańcucha odgrywa zasadniczą rolę w pracy silnika. Podzespoły składające się na cały rozrząd odpowiadają między innymi za sterowanie pracą silnika, doprowadzają one ładunek do cylindrów jednostki napędowej, a także usuwają z niej spaliny. Rozrząd przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wał rozrządu. Wałki z kolei wprawiają w ruch zawory oraz popychacze, a ponadto umożliwiają dopływ mieszanki do cylindrów oraz usuwają z nich produkty spalania. Rozrząd napędzany jest przez wał korbowy silnika, a wykorzystuje do tego łańcuch lub pasek zębaty. To właśnie te elementy najczęściej ulegają zniszczeniu i bardzo ważne, aby wymieniać je regularnie, zgodnie z zaleceniami producenta.

Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?

Dlaczego trzeba regularnie wymieniać pasek rozrządu?

Zestaw rozrządu to typowa cześć eksploatacyjna pojazdu, dlatego konieczna jest jego regularna wymiana. To kiedy trzeba to zrobić, zależy przede wszystkim od producenta samochodu, który określa limit przebiegu, po którego osiągnięciu należy zaplanować wymianę. Gotowe zestawy rozrządu możemy kupić w motoryzacyjnych sklepach internetowych, takich jak iParts.pl. Ważne, aby wybierać zestawy renomowanych producentów, gwarantujących najwyższą jakość i bezawaryjną pracę przez długi czas. Dlaczego to takie ważne, aby stosować się do zaleceń producenta i regularnie wymieniać zestaw rozrządu? Przede wszystkim dlatego, że pęknięty lub uszkodzony pasek rozrządu może być przyczyną poważnej awarii silnika. Kiedy w pasku wyłamią się zęby lub ulegnie on pęknięciu, może spowodować uderzenie tłoka w otwarty zawór, czego konsekwencją będzie wygięcie zaworów, oraz pęknięcie tłoków, co ostatecznie doprowadzi właśnie do poważnego uszkodzenia silnika.

Wymiana zestawu rozrządu – kiedy?

Jak już wspomniano, częstotliwość wymiany rozrządu powinna być wykonywana w interwałach ściśle określonych przez producenta. Zwykle wynoszą one między 90 a 150 tys. km. (mowa oczywiście o przebiegu samochodu), istnieją jednak modele, w których producent zakłada żywotność paska nawet do 240 tys. kilometrów. Jak pokazuje praktyka, nie zawsze udaje się zrealizować założony przez producenta plan, zwłaszcza jeżeli pojazd ma już swoje lata, a także, kiedy użytkowany jest w trudnych warunkach. Doświadczeni mechanicy zalecają więc, aby zwiększać częstotliwość wymiany rozrządu wraz z wiekiem pojazdu. Są jednak sytuacje, kiedy bez względu na przebieg, powinniśmy zaplanować wymianę paska rozrządu, wraz z elementami, które go napędzają. Pasek rozrządu powinniśmy bezwzględnie wymienić po zakupie używanego samochodu, chyba że poprzedni właściciel ma udokumentowaną historię serwisową. Jeżeli gołym okiem widać, że pasek jest uszkodzony mechanicznie, lub popękany, wówczas należy jak najszybciej zaplanować jego wymianę. Podobnie w sytuacji, kiedy zauważymy na pasku zabrudzenia z oleju.

Gdzie kupić i jaki wybrać pasek rozrządu?

Zestaw do wymiany rozrządu możemy kupić na przykład w sklepie iParts.pl. Zamawiając rozrząd w tym sklepie mamy gwarancję najwyższej jakości, w najniższej cenie. Często w skład zestawu rozrządu wchodzi nie tylko pasek, ale także pompa wody, rolki prowadzące oraz napinacze. Dostępne zestawy rozrządu w iParts.pl dopasowane są do wymogów różnego rodzaju modeli samochodów, co gwarantuje, że każdy znajdzie niezbędne części do naprawy swojego auta. W trosce o sprawną i długotrwałą eksploatację samochodu większość fachowców zaleca wybieranie zestawów rozrządu, które charakteryzują się wysoką jakością. Taki zestaw rozrządu znajdziesz z pewnością w iParts.pl. Wszystkie zestawy rozrządu dostępne w sklepie iParts.pl są fabrycznie nowe i mają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!