Kia w Genewie: Ray EV i koncepcyjny Track’ster
Kia przedstawia swój pierwszy samochód elektryczny, model Ray EV, oraz sportowego Track’stera, który swoje korzenia ma w stonowanej Kii Soul.
Kia Ray EV
Auto wyposażone będzie w jednostkę elektryczną o mocy68 KM (50 kW) i baterię litowo-jonową 16,4 kWh. Przyspieszenie Ray EV od 0-100 km/h wyniesie 15,9 sekundy a prędkość maksymalna to 130 km/h. Zasięg auta z naładowaną baterią wyniesie 139 kilometrów. Ładowanie może odbywać się w sposób standardowy – za pomocą domowego gniazdka elektrycznego 220 V (6 godzin), lub w trybie przyspieszonym (25 minut). Akumulatory litowo-jonowe umieszczone zostaną pod tylną kanapą a ich żywotność producent oszacował na 10 lat.
Pierwszy na świecie pojazd elektryczny, produkowany na jednej linii montażowej z modelami z napędem konwencjonalnym
W elektrycznym Ray EV napęd będzie przekazywany na koła przednie. Ciekawą nowinką są dwa sposoby pracy. W pierwszym trybie – „E” – ekologicznym, silnik dopasowuje moment obrotowy aby zminimalizować zużycie energii w bateriach i wydłużyć zasięg auta. Drugi tryb pracy – „B” (brake), reguluje sposób działania hamulców w czasie podróży po drodze o dużym pochyleniu.
Kia Ray EV wyposażona została w sześć poduszek powietrznych. Auto otrzymało systemy wspomagające: VDC (dynamiczna kontrola toru jazdy), HAC, zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu. Ponadto auto wyposażono w system bezpieczeństwa pieszych VESS (Virtual Engine Sound System), który generuje dźwięk ostrzegawczy w momencie zagrożenia, wyłączający się po przekroczeniu prędkości 20 km/h. Ray EV posiada też nawigację z punktami publicznych stacji ładowania. W Korei Południowej do końca 2013 roku takich miejsc będzie 3100.
Kia Track’ster
Poważny rywal dla Mini Coopera
Koncepcyjny Kia Track’ster opiera się na modelu Soul. Trzydrzwiowe nadwozie prezentuje się bardzo dynamicznie. Rozstaw osi zwiększył się do 2750 mm i jest o 250 mm dłuższy niż w standardowej Kii Soul. Poszerzone nadkola, boczne wloty powietrza oraz podwójne rury wydechowe jeszcze bardziej potęgują jego muskularne oblicze. W przeciwieństwie do Soula, Kia Track’ster pozbawiona został tylnych drzwi bocznych. Przednie zostały wydłużone i dodatkowo zyskały płaskie aluminiowe klamki nawiązujące do stylu „wyścigowego”.
Wewnątrz sportowa Kia oferuje miejsce dla dwóch osób. Jasne i przestronne wnętrze wyposażono w konturowane, zamszowe fotele typu wyścigowego. Dominuje granitowo-bordowa tapicerka w tonacji zamszu, której użyto także do obszycia kierownicy i wyłożenia paneli drzwiowych. Tarcze wskaźników znajdują się w podświetlonych na czerwono tunelach, a wskaźniki pomocnicze (temperatura oleju i ładowania akumulatora) umieszczono na środku deski rozdzielczej. Dostęp do nawigacji, systemu audio i klimatyzacji, umożliwia duży ekran dotykowy umieszczony na środku konsoli centralnej, pośrodku tablicy przyrządów, tuż nad przyciskiem start/stop silnika. Tylna kanapa została zastąpiona przez integralny zestaw schowków oraz miejsce na koło zapasowe z obejmą szybkomocującą, która umożliwia sprawną zmianę uszkodzonego koła.
Turbodoładowany motor 1.6 dostarcza 215 koni mechanicznych
Wystawiony w Genewie Track’ster jest niemal identyczny jak koncept pokazany na Salonie Samochodowym w Chicago. W wersji europejskiej2.0-litrowy silnik o mocy 253 KM zastąpiony został turbodoładowaną jednostką benzynową 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) o potężnej mocy 215 KM.
Manualna skrzynia biegów wyposażona została w sześć przełożeń. Doskonałe własności trakcyjne zapewni obniżone, sportowe zawieszenie, zestrojone do jazdy torowej. Poszerzane nadkola Track’stera kryją w sobie, potężne 19-calowe felgi naciągnięte na szerokie opony Michelin Pilot Sport PS2 o rozmiarze 245/40/R19 (na osi przedniej) oraz 285/35/R19 z tyłu.
Moc turbodoładowanego silnika Truck’stera, postara się okiełznać układ hamulcowy. Skuteczność hamowania zapewnią hamulce tarczowe marki Brembo z sześciotłoczkowymi zaciskami i wentylowanymi/wierconymi tarczami o średnicy 355 mm z przodu oraz czterotłoczkowe zaciski z 345-milimetrowymi tarczami na osi tylnej.