Jaką rolę w motocyklu pełnią cewki zapłonowe?

Układ zapłonowy w motocyklu skonstruowany jest z kilku elementów – oprócz przewodu, świecy, modułu i impulsatora, można w nim wyróżnić cewki zapłonowe. Pełnią one bardzo istotną funkcję w jednośladach, dlatego warto zapoznać się z ich rolą. Co więcej, każdy miłośnik motocykli powinien dowiedzieć się więcej o sprawdzaniu stanu cewek zapłonowych oraz objawach świadczących o ich usterkach. Wszystkie te kwestie omawiamy w tym artykule!

Jaką rolę w motocyklu pełnią cewki zapłonowe

Cewki zapłonowe w motocyklu – czym one są?

Cewka zapłonowa stanowi elementy układu zapłonowego. Odpowiada ona za wytworzenie wysokiego napięcia, które we współpracy ze świecą może odpalić silnik. Jak działa ten mechanizm? W wyniku indukcji, w uzwojeniu pierwotnym cewki prąd generuje pole magnetyczne. Wtedy moduł zapłonowy bądź przerywacz załamuje wspomniane pole, dzięki czemu wytwarzane jest napięcia wynoszące 250-400 V. Kiedy przechodzi ono na wtórne uzwojenie, poprzez różnicę w liczbie zwojów napięcie jest zwielokrotniane do poziomu potrzebnego świecy. Jeśli odpowiednie wartości nie zostaną osiągnięte, nie dojdzie do zapłonu.

Jeśli chodzi o konstrukcję cewki, musi być ona dopasowania do danego modelu pojazdu, a także być prawidłowo zamontowana – niezbędne jest dokładne umieszczenie części i odpowiednie połączenie jej z układem. Budowa cewki zapłonowej uzależniona jest od typu zapłonu – różni się ona w pojazdach o zapłonie kontaktowym oraz elektrycznym.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motocyklu?

Aby sprawdzić cewkę zapłonową o tradycyjnej budowie, należy wykorzystać uniwersalny miernik w celu zbadania rezystancji elementu – oporu generowanego przez uzwojenie. Wartości wskazujące na usterkę podane są w instrukcji napraw motocykla. Co istotne, pozwala to tylko na potwierdzenie całkowitego uszkodzenia komponentu. Jeśli zależy nam na dokładnym pomiarze, potrzebujemy do tego oscyloskopu oraz doświadczonego w tym zakresie elektryka.

Wymiana cewki zapłonowej w motocyklu

Wymiana cewki zapłonowej w motocyklu powinna być przeprowadzana w warsztacie naprawczym. Próby samodzielnej wymiany mogą zakończyć się zarówno powstaniem zwarcia i uszkodzeniem kolejnych elementów, jak i utratą gwarancji dealera.

Niezwykle ważne jest, aby motocykle były wyposażone w wysokiej jakości cewki zapłonowe. Ten komponent ulega stopniowemu zużyciu z uwagi na wysokie napięcie – niskojakościowa bądź stara część doprowadzi do pojawienia się problemów z zapłonem pojazdu oraz utratą mocy przez maszynę. W efekcie ryzykujemy nawet poważnymi uszkodzeniami serca jednośladu: silnika.

Aby zniwelować ryzyko uszkodzenia jakiegokolwiek układu motocykla przez wysokie napięcie, warto wybierać wysokojakościowe cewki zapłonowe. W tym celu sprawdź ofertę dostępną na sklep.abcmotoru.com.pl/cewka!

Objawy uszkodzenia cewki zapłonowej

Aby zdiagnozować uszkodzenie cewki zapłonowej, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na pewne objawy. Są one jednak uzależnione od typu usterki, dlatego podejrzenie wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości powinno być konsultowane z mechanikiem – specjalista będzie mógł postawić w pełni trafną diagnozę.

Wśród najczęstszych usterek cewki zapłonowej można wymienić zwarcie. Powstaje ono wskutek skoku wysokiego napięcia mogącego powstać z powodu uszkodzenia świecy zapłonowej. Objawem tego problemu jest niestabilna praca silnika na wszystkich biegach – ocena tego objawu jest jednak trudna, gdyż może się on wiązać z innymi uszkodzeniami. Kolejnym problemem może być brak połączenia cewki z przewodem. W wyniku tego wysokie napięcie z cewki zapłonowej do przewodu nie będzie odprowadzane, co poskutkuje uszkodzeniem komponentu. Następne uszkodzenie cewki zapłonowej wiąże się z utlenianiem – powodem jest wilgoć bądź kontakt z wodą. Problem ten jest częściej spotykany przy zapłonie kontaktowym i objawia się rwaniem podczas pracy silnika lub wręcz trudnościami z jego odpalaniem. Oprócz tego, możliwe jest wystąpienie uszkodzenia termicznego, na co wskazuje problem z uruchamianiem pojazdu.

Aby wydłużyć żywotność cewki zapłonowej, warto systematycznie sprawdzać bądź serwisować świece zapłonowe. Co więcej, wybierając wyposażenie jednośladu, powinniśmy korzystać z wysokojakościowych komponentów.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!