Genewa 2012: SsangYong XIV-2 – połączenie SUV-a i coupe
Południowokoreański SsangYong na zbliżającym się salonie samochodowym w Genewie zaprezentuje swój nowy koncepcyjny pojazd o nazwie XIV-2, który stanowi kontynuację pokazanego w ubiegłym roku na targach we Frankfurcie crossovera XIV-1.
SsangYong dla Europy
Obecnie chcąc kupić nowy model SsangYonga w polskim salonie tej marki, mamy do wyboru dwa modele: terenowego Rextona drugiej generacji oraz crossovera Korando. Na niektórych europejskich rynkach do tej dwójki dołącza jeszcze niezbyt urodziwy van Rodius i pickup Actyon. W zasadzie na tym oferta SsangYonga się kończy. Cztery modele, cztery różne wizje samochodu, cztery różne grupy klientów, do których te samochody są skierowane. Już niebawem do tej czwórki może dołączyć zupełnie nowy, stworzony z myślą o europejskim kliencie mały SUV, który miałby konkurować z Nissanem Juke.
W oparciu o koncept XIV-1
W ubiegłym roku, na 64. Międzynarodowych Targach Samochodowych we Frankfurcie, SsangYong zaprezentował koncepcyjny pojazd o nazwie XIV-1. Był to pięciodrzwiowy crossover o zaokrąglonych liniach nadwozia i z zakamuflowanymi przednimi słupkami (przednia szyba ciągnęła się aż do szerokich, tylnych słupków C). Koncept został sklasyfikowany przez Koreańczyków z południa jako CUV (crossover utility vehicle). Za niecały miesiąc na Salonie Samochodowym w Genewie, Koreańczycy zaprezentują nową odmianę swojego ubiegłorocznego konceptu.
XIV-2 – Koreańczycy oszaleli!
W oficjalnym oświadczeniu SsangYonga możemy przeczytać, że „Model XIV-2 jest wizją auta typu premium crossover.
,,Dla nas, jest to strategiczny model przewidziany na rynki całego świata. Łączy w sobie cechy klasycznego SUV-a i sportowego coupe”.
Odważne połączenie! Spodziewalibyśmy się tego bardziej po Włochach z koncernu Fiata, czy nawet niemieckim Volkswagenie, ale połączeniem SUV-a i coupe zajęli się kreatywni Koreańczycy. Ale to daje tylko kolejny argument tezie, która mówi, że światowa motoryzacja coraz częściej jest szalona i nieobliczalna w każdym tego słowa znaczeniu.
SsangYong – samochód odporny na nudę
Oglądając zaprezentowane przez SsangYonga zdjęcia modelu XVI-2 zauważamy, że jego niezwykle futurystyczna, dynamiczna, ale zarazem estetyczna linia 2-drzwiowego nadwozia jest skierowana przede wszystkim do młodego pokolenia. Opływowy kształt bryły, nadkola, które pomieszczą opony obkute w felgi znacznych rozmiarów, czy wreszcie wykonany z tkaniny rozsuwany dach (widać, że projektanci zapatrzyli się w tej kwestii w rozwiązanie jakie zastosowano np. w Fiacie 500C), którego składanie i rozkładanie odbywa się za pomocą jednego przycisku. To wszystko ma sprawić, że do salonów SsangYonga ruszą młodzi ludzie (uzbrojeni w portfele swoich rodziców), którzy chcą poczuć „wiatr we włosach”, poruszając się niebanalnym i wyróżniającym się pojazdem. Dodatkową rozrywkę będzie im zapewniał specjalny system multimedialny, dzięki któremu będą mogli sterować np. systemem audio z poziomu własnych smartfonów.
Dwa silniki do wyboru
XIV-2 będzie napędzany przez jedną z dwóch jednostek napędowych – 1.6-litrowego diesla lub spełniającego restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6 „benzyniaka”. Samochód będzie mierzył nieco ponad cztery metry długości (4,17 m), 1,82 m szerokości i 1,57 m wysokości, a jego rozstaw osi będzie wynosił 2,6 m.