Fiat – historia marki cz. 3
Fiat 126 odniósł sukces we Włoszech, ale przede wszystkim w rozwijającej się motoryzacyjnie Polsce. Powstało prawie 4,7 mln egzemplarzy (3,3 mln w Polsce). Środki ze sprzedaży tanich samochodów w latach 70. pozwoliły włoskiemu koncernowi na stopniowe rozszerzanie strefy wpływów i inwestowanie w coraz bardziej ambitne projekty…
Rewolucja technologiczna – system Robogate
Fiat 132 i Ritmo
Na początku lat 70. Fiat zastąpił model 125, opartą na nim produkcją, która stała się flagowym reprezentantem marki. Fiat 132, bo o nim mowa, był wyposażany w nowoczesne, czterocylindrowe silniki benzynowe DOHC. Trudno dziś uwierzyć w to, żę jedną z wprowadzonych przez ten model innowacji było seryjne wyposażenie go w lusterka boczne (tylko w najbogatszej wersji wyposażenia!). 132 był popularny w Polsce, w kręgu wysoko postawionych urzędników, ministrów i polityków. W 1978 r. Fiat zaprezentował niewielki samochód z segmentu C – model Ritmo. To auto bazowało na poprzedniku – 128, ale wprowadzało kilka niedostępnych wcześniej udogodnień opcjonalnych jak np. automatyczna, trzybiegowa przekładnia, czy klimatyzacja. Nie odniosło sukcesu za sprawą dużej awaryjności. W tym samym czasie Fiat realizował długoletnie plany zrobotyzowania systemu produkcji. System Robogate to innowacja na skalę światową. Umożliwiał on w pełni automatyczny montaż elementów nadwozia.
Fiat Auto S.A., czyli konglomerat marek
Fiat Panda – mały i tani
W 1979 r. nastąpił kolejny zwrot w historii Fiata. Założenie dużego holdingu Fiat Auto S.A. wiązało się z przejęciem większości udziałów w koncernach Lancia, Autobianchi, Abarth i Ferrari (początkowo 50%). W kilka lat później przyłączono także Alfę Romeo i Maserati. Hegemonia na lokalnym rynku, pozwoliła Fiatowi na kontynuowanie ekspansji na inne dziedziny transportu (m.in. kolej). W 1980 r. koncern zaprezentował kolejny mały, miejski samochód – Pandę. Nazwa miała podłoże…ekologiczne. Fiat wspierał organizację walczącą o ochronę środowiska naturalnego – WWF, w której logo występowała Panda Wielka. Samochód był tworzony w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć koszty produkcji. Jakość materiałów nie była więc wysoka, ale niska cena zapewniła popularność. Początkowo w ofercie znajdował się silnik dwucylindrowy o poj. 0.6 i mocy 30 KM oraz czterocylindrowy 0.9 34 KM. Stopniowo gamę jednostek wzbogacano. Produkcja pierwszej Pandy trwała aż 23 lata.
Uno – kolejna rewolucja
Rekord sprzedaży ,,Samochodu Roku”
Model Uno, który wszedł do produkcji w 1983 r., został uznany przez Fiata za symbol odrodzenia marki. Nadwozie zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro uchodziło wówczas za nowoczesne. Uno było przełomowe za sprawą zastosowania nowoczesnego układu elektroniki oraz niezłej jakości materiałów wykończeniowych. Mimo innowacji, zaoferowano niską cenę, co przełożyło się na popyt. Nowoczesne silniki Fire okazały się bardzo ekonomiczne, przy czym potrafiły zapewnić lekkiemu samochodowi miejskiemu odpowiednią dynamikę. Uno zdobyło tytuł Car of the Year w 1984 r. W całej historii modelu powstało ponad 6 mln egzemplarzy wszystkich generacji (rekord w historii marki). Ta liczba wciąż wzrasta, ponieważ auto nadal produkowane jest w Ameryce Południowej.
Croma i Tipo – kolejne sukcesy
Fabryka Termoli 3 najnowocześniejszym zakładem w Europie
Model Croma, wprowadzony do sprzedaży w połowie lat 80., zapisał się w historii motoryzacji. Był pierwszym samochodem produkowanym seryjnie, w którym zastosowano silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W tym samym czasie Fiat otworzył kolejną fabrykę. Termoli 3 stała się wówczas najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym w Europie. Model Tipo został zaprezentowany w 1988 r. i rok później zdobył tytuł Car of the Year. Ten niewielki samochód imponował przestronnością wnętrza i ergonomią. Nowa płyta podłogowa okazała się świetnym produktem, stosowanym potem w innych modelach. Przełomem było zaproponowanie elektronicznego wskaźnika zamiast analogowych zegarów. Wszelkie nowości zastosowane w Tipo sprawiały problemy użytkownikom (mało trwałe okazało się zwłaszcza zawieszenie), mimo to model sprzedawał się bardzo dobrze. Na początku lat 90., zaprezentowano opartą konstrukcyjnie na Tipo, Temprę.
Lata 90. i sposób na kryzys
Common Rail i ekspansja na rynki wschodzące.
Kryzys na początku lat 90. zmusił Fiata do szukania nowych rynków zbytu. Niektóre modele już wówczas były popularne poza granicami Włoch, ale było to wciąż za mało, by zagwarantować Fiatowi stabilność finansową. Marka rozpoczęła kontrofensywę na rynkach wschodzących, oferując nieznaną tam, a w Europie już przestarzałą technologię. Powstawały także kolejne nowe samochody jak następca 500 i 126 – Cinquecento, który zdobył popularność w Polsce, gdzie był produkowany (powstanie Fiat Auto Poland). Także następca – Seicento, dzielnie radził sobie na rynku. W 1993 r. Fiat prezentuje Punto, z myślą o klientach, którzy Uno uważali już za model przestarzały. Samochód wyróżnia się dzięki nowej stylistyce nadwozia. Od razu zdobywa tytuł Car of the Year. Ten sam sukces osiągają modele Bravo i Brava (1996 r.). Powstają także samochody przeznaczone dla wąskiej grupy klientów. Model Coupe, zaprojektowany wspólnie z Pininfariną, imponuje designem, unikalnym jak na tamte czasy, nawet wśród aut sportowych. Barchetta to roadster z napędem na przód. Technologicznie oparto go na Punto a silnik 1.8 131 KM pozwalał osiągnąć nawet 200 km/h. W 1997 r. Fiat po raz pierwszy zastosował w silniku wysokoprężnym innowacyjną technologię z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-Rail. Nowoczesny silnik powędrował jednak nie pod maskę modelu Fiata a Alfy Romeo 156. Kolejne lata przyniosły modele Marea, Palio i Siena do dziś spotykane na polskich ulicach.
Fiat – historia najnowsza
Bravo, Punto Evo, Panda, Freemont – przyszłość Fiata
W XXI wiek Fiat wjechał z modelem Stilo, który zastąpił popularne Bravo i Brava. Samochód nie odniósł sukcesu mimo zastosowania kilku nowoczesnych rozwiązań. Główną zaporą była wysoka cena bazowa, która słabo prezentowała się wobec jakości auta. W 2003 r. archaiczną Pandę zastępuje jej nowa wersja, która okazała się autem kultowym. Od razu zdobyła tytuł Car of the Year i do dziś odnosi olbrzymie sukcesy sprzedażowe. To kolejne małe i tanie auto w historii Fiata, które odniosło komercyjny sukces. Oprócz Pandy, sprzedaż napędzały kolejne edycje Punto – Grande i Evo. Sedici to crossover powstały przy współpracy z Suzuki. Minivany Idea i Multipla nie zdobyły przewidywanej popularności. To drugie auto, głównie za sprawą nietypowej konstrukcji nadwozia i układu wnętrza. Najnowsza odsłona Fiata 500 podoba się krytykom oraz jurorom prestiżowych konkursów, ale nie powtarza sukcesu sprzedażowego poprzedników. W nowe dziesięciolecie Fiat wchodzi z solidnymi modelami jak nowe Bravo i Punto Evo, prezentuje najnowszą Pandę i bazującego na Dodge’u Journey’u Freemonta. Współpraca z markami amerykańskimi wiąże się z kolejną próbą podboju rynku USA. Koncern sporo inwestuje także w posiadane marki Lancia i Alfa Romeo oraz segment aut dostawczych. Historia Fiata jeszcze długo nie dobiegnie końca.