Test: Chevrolet Cruze 2.0 VCDi- gdzie jest konkurencja?
W klasie małych sedanów Chevrolet Cruze wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem i stosunkowo niską ceną. Przetestowaliśmy samochód posiadający jeszcze jedną unikalną w tej klasie cechę: nowoczesny, 150 konny silnik diesla.
Patrząc na Chevroleta Cruze mam wrażenie, że auto kosztuję za mało. Na pierwszy rzut oka auto wydaję się być bardziej zbliżone do Mercedesa klasy C, lub BMW serii 3 niż do konkurencyjnych samochodów ( Fiat Linea, Honda Civic, Renault Fluence ). Atrakcyjny projekt nadwozia nawiązuję do innych modeli Chevroleta, głównie do modelu Captiva. Elegancki kolor – złoty Light metalik, 17 calowe felgi aluminiowe bardziej się kojarzą z limuzyną niż w ,,budżetowym” sedanem.
Wydaję się, że ,,małe” sedany, skutecznie wypierane ostatnio przez praktyczne hatchbacki, będą popularniejsze. Żaden hatchback nie ma tak harmonijnej i eleganckiej sylwetki. Chevrolet Cruze nie jest przerysowanym potworkiem w stylu Renault Thalii, to 100% limuzyna, może trochę mniejsza ale limuzyna. Choć termin ,,mały sedan” to trochę przesada – długość ponad 4,5 metra, masa ponad 1400 kg, nie taki mały…
Chevrolet Cruze – wnętrze klasy premium?
Podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, wnętrze Chevreleta Cruze wydaję się być bardziej ekskluzywne niż ,,plastikowe” wnętrza konkurencji.
Dzięki zastosowaniu ciekawego pomysłu – tkaniny na desce rozdzielczej – we wnętrzu Cruze-a czujemy się jak w limuzynie klasy premium. To bardzo skuteczne rozwiązanie na pozbycie się wszędobylskiego tworzywa i stworzenie ,,dobrego klimatu” we wnętrzu.
Zarówno kierowca jak i pasażerowie mają wystarczającą przestrzeń niezbędną do komfortowej jazdy. Przednie fotele są obszerne i wygodne, nie zapewniają jednak dobrego trzymania bocznego. Taka jest koncepcja tego samochodu – Chevrolet stawia przede wszystkim na zapewnienie maksymalnego komfortu
Testowy przez nas egzemplarz był bardzo bogato wyposażony ( wersja LT ). Automatyczna klimatyzacja,przyjemna skórzana kierownica, dobre audio, komplet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeństwa, tempomat. Dostęp do większości przełączników i pokręteł jest łatwy i intuicyjny. Czasem nawet zbyt łatwy 🙂
Za nisko umieszczono pokrętło do regulacji temperatury i nawiewu powietrza. Zarówno kierowca jak i pasażer może przypadkowo zmienić ustawienia klimatyzacji. Pokrętła znajdują się zbyt blisko kolan, może nie każdemu będzie to przeszkadzać, ew. może wystarczy się przyzwyczaić do innego ustawienia nóg. To właściwie jedyna wada wnętrza jaką udało mi się znaleźć podczas jazd testowych na dystansie 2 tys. km – więc chyba nie jest źle.
Wnętrze Cruze-a LT bardzo mi się spodobało, jednak jeszcze lepszy jest napęd.
Test silnika 2.0 VCDi – pogromca TDI?
Testowy Chevrolet Cruze był wyposażony w najmocniejszą dostępną jednostkę
W Europie dużą popularność zyskały nowoczesne silniki diesla. Powstały też legendarne silniki TDI, bardzo popularne, cenione i … drogie.
W testowym Cruze pracował nowoczesny 150 konny turbodiesel. Zaskoczyła mnie kultura pracy silnika, nawet ,,na zimno” silnik pracuje zupełnie bezwibracyjne. Co prawda, dopóki silnik się nie nagrzeje jest trochę głośniejszy, ale pracuje miękko i gładko. Co ciekawe, mocne diesle są zwykle połączone z 6-biegowymi skrzyniami, w Cruze jest ,,tylko” 5 biegów. Czy to wada? Moim zdaniem nie.
Czy pięć biegów wystarczy?
Testowy Cruze osiąga ,,setkę” w 8,7 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h. Czy można jeździć w trasie szybko i komfortowo bez ,,szóstki”? Jadąc 140 km/h silnik ma 2500 obr./m, 170 km/h – 3 tys.obr./m – cały czas pracując cicho i spokojnie. W testowym Cruze w ogólnie nie odczuwałem braku 6 przełożenia. 6, 7, 8 biegów powinny mieć przekładnie automatyczne lub sportowe, jednak w przypadku skrzyń manualnych 5 biegów dla większości kierowców w zupełności wystarczy. Nie trzeba co chwile zmieniać biegu żeby silnik dysponował dobrą mocą i nie bym przesadnie hałaśliwy.
W nowoczesnych dieslach 6 bieg jest często lekarstwem na mało elastyczny silnik, pracujący efektywnie w wąskim zakresie obrotów ( 2000-3500 ).
Papierowe osiągi
Dwulitrowy VCDI generuję 320 Nm przy 2000 obrotów – co nam to mówi? Niewiele. Cały czas miałem jednak wrażenie, że maksymalny moment obrotowy jest już przy 1500 obr./m. Moc w całym zakresie obrotów jest rozwijana bezwibracyjnie. Czasem się łapałem na jechaniu na piątym biegu na 1000 obr/m. Co ciekawe auto w takiej sytuacji jedzie zupełnie normalnie, co prawda dynamiczne przyspieszanie rozpoczyna jak silnik wkręci się na 1500 obr./m, jednak możliwa jest komfortowa jazda nawet na niższych obrotach.
1000 kilometrów
Tyle można przejechać w trasie na jednym baku paliwa przy dynamicznej jeździe. Podawane przez producenta spalanie w trasie wynoszące 4,8 l /100 km jest możliwe do osiągnięcia jednak przy wykorzystaniu chociaż ułamku potencjału auta spalanie ( nieznacznie ) rośnie. Średnie spalanie testowe 6,5 l /100km, w trasie ( do 130 km/h ) 5,8 l / 100 km.
Szybka jazda w trasie to żywioł Cruze-a, komfort, ekonomia, bezpieczeństwo. Dodatkowo stosunkowo duży, 60 litrowy zbiornik paliwa zapewnia duży zasięg samochodu.
Cruze – jazda testowa
Zawieszenie Chevroleta Cruze jest optymalnie zestrojone. Z jednej strony zapewnia stabilną szybką jazdę po równych drogach, z drugiej strony dobrze tłumi nierówności. Niestety zawieszenie ma jedną istotną wadę, głośno pracuje. Przy jeździe po nierównościach ( szczególnie poprzeczne ) generuje ,,dziwne” odgłosy. Na pierwszy rzut oka wydaję się, że coś jest uszkodzone – jednak to tylko złudzenie, ten typ tak ma. Po przejechaniu dłuższego dystansu, można się do tych odgłosów przyzwyczaić, jednak hałasujące zawieszenie trochę nie pasuje to tego cichego i komfortowego samochodu.
Podsumowanie
Za kwotę 82 tys. PLN otrzymujemy szybki, komfortowy samochód z silnikiem diesla. Biorąc pod uwagę samochody typu sedan, 150 konny Chevrolet Cruze 2.0 VCDI nie ma praktycznie konkurencji. Żaden producent nie oferuje tak mocnego i komfortowego samochodu w takiej cenie. Warto zwrócić również uwagę na rozsądne ceny wyposażenia dodatkowego: 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów – 6000 zł, skórzana tapicerka + podgrzewane fotele – 5500 zł.
Bardzo ciekawa opcja to słabsza odmiana 2.0 VCDI o mocy 125 KM dostępna w tańszych wersjach wyposażeniowych. Ceny Cruze-a z tym silnikiem zaczynają się już od 59 990 PLN.
Dlaczego warto kupić Chevroleta Cruze? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Chevrolet Cruze – dane techniczne |
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1991 / t.diesel/ R4 / 16V |
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) | 110 (150) / 4 000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 320 / 2000 |
Prędkość maksymalna ( km/h ) | 210 |
Skrzynia biegów/ napęd na koła | man. 5/ przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 |
Pojemność bagażnika | 450 |
Masa własna / ładowność | 1427/503 |
Cena katalogowa | 81 500 PLN (w wersji LT*) |
Wyposażenie wersji LT:
Wyposażenie dodatkowe:
1600 zł |
Chevrolet Cruze – dane techniczne i ceny |
V-max
|
0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Cena (wersja Base*) | Cena (wersja LS*) | Cena (wersja LT*) |
SILNIKI BENZYNOWE | ||||||
1.6 16V DOHC 113 KM | 185 | 11,8 | 6,8 | 52 490 PLN | 59 400 PLN | – |
1.8 16V DOHC 141 KM | 195 | 10 | 6,8 | – | 60 900 PLN | 73 000 PLN |
SILNIKI DIESLA | ||||||
2.0 VCDi 16V SOHC 125 KM | 196 | 10,3 | 5.5 | 59 990 PLN | 66 900 PLN | – |
Wyposażenie wersji Base:
Wyposażenie wersji LS zawiera dodatkowo:
W wersji LS dostępny jest również pakiet dodatkowy LS PLUS (w cenie 3 600 zł), który obejmuje:
|