Audi o mobilności

Audi Urban Future Award 2012 wraz z sześcioma biurami architektonicznymi i biurami planowania przestrzennego, ma zamiar wypracować nowe rozumienie mobilności przyszłości. Temu celowi służył wymiana pomysłów pomiędzy ekspertami Audi i architektami z obszarów metropolitalnych od São Paolo do Tokio, na konferencji „Metropolis & Mobility Dialogue” – imprezie rozpoczynającej drugą edycję konkursu.
Informacja: Audi

Metropolis AudiUczestnicy konferencji mają różne wyobrażenia dotyczące przestrzeni miejskiej – geograficzne, historyczne i kulturowe. Jedno doświadczenie mają jednak wspólne: widoczną zmianę paradygmatu mobilności, która w rzeczywistości już się rozpoczęła i która coraz bardziej umacnia się w świadomości ludzi. Ruch, czy też kwestia przemieszczania się – jak przedstawili to architekci – jest częścią składową współczesnego megamiasta. Jest podstawowym elementem logiki takiego miasta. W ten właśnie sposób przedstawiono obraz dynamicznej wspólnoty, który jest skrajnie różny od tradycyjnego wyobrażenia o mieście.

Kolorowa plątanina miejska od Bostonu po Waszyngton

Kultura samochodu i wyrastające z niej poczucie wolności, wniosły wiele do American Dream – nie tylko w regionie Boston/Waszyngton, ale w całych Stanach Zjednoczonych. Co więcej, auto nadało amerykańskiemu marzeniu realnych kształtów.

Pracownia architektoniczna Höweler + Yoon, pod hasłem „Przeżycia” pokazała bardzo przekonujące filmy, zrobione podczas jazdy autem po metropolii, z których płynie jeden wniosek: jest za ciasno. Wizja przedstawiona przez architektów, zakłada nadanie „Amerykańskiemu Marzeniu” nowego kształtu, wyposażonego w infrastrukturę 2.0. W obszarach wielkomiejskich jak Boston, Waszyngton czy Nowy Jork należy zatem przenieść tradycyjne infrastruktury do epoki cyfrowej. „Rozwój projektów Smart Street może odgrywać przy tym decydującą rolę. Sama ulica staje się urządzeniem sterującym, wymienia informacje z uczestnikami ruchu i organizuje w ten sposób płynny ruch”, podsumowuje wyniki Peter Schwarzenbauer, członek zarządu AUDI AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.

Wysoki potencjał energii Istambułu

Sytuacja Istambułu jest wyjątkowa. Położenie geograficzne ogranicza możliwości rozwoju transportu publicznego. Dwie połowy miasta rozdzielone są przez Bosfor, a górska okolica dookoła miasta nie pozwala na wybudowanie torów kolejowych. Dlatego ludzie radzą sobie sami. Prywatne przedsiębiorstwa transportowe, np. minibusy, oferują spontanicznie usługi, bez stałych przystanków i oficjalnego rozkładu jazdy. Tę działalność opisała grupa architektów Superpool, która widzi wspólny mianownik dla połączenia inicjatywy prywatnej z cyfrowym wykorzystaniem sieci przesyłania informacji. Poza tym, Istambuł jest miastem o najwyższej aktywności Facebooka w Europie. Portale społecznościowe odgrywają tu bardzo dużą rolę. „W Istambule auto jest ciągle podstawowym środkiem lokomocji. Tutaj chcielibyśmy sprawdzić, jak – np. poprzez połączenie z wirtualną siecią – można zoptymalizować infrastrukturę. Istambuł mógłby być laboratorium cyfrowej rewolucji i pełnego wykorzystania sieci informatycznych w samochodzie”, wyjaśnia przewodniczący zarządu AUDI AG, Rupert Stadler.

Mumbai – Radosny Chaos

W Mumbaju wszystko się rusza, przede wszystkim przestrzeń. Nie znaczy to, że zmieniają się obszary infrastrukturalne. To raczej ruch przestrzeni użyteczności publicznej, które się na siebie nakładają i na nowo przeplatają. Mimo że to brzmi abstrakcyjnie, proces ten najlepiej widoczny jest tam, gdzie drobni handlarze rozkładają swoje towary w klatce schodowej jakiegoś bloku mieszkalnego lub gdzie całe rodziny żyją i prowadzą swoją działalność na ulicy. Obrazowo przedstawiła to grupa architektów CRIT i podała przy tym wiele logicznych wyjaśnień. Mumbai, jak mało które miasto, zmierza ku ekstremalnemu zagęszczeniu – przestrzeń określa się jako surowiec, który jest na wyczerpaniu. Wydajnie zorganizować tu ruch, znaczy przede wszystkim zarządzać konkurencją wokół przestrzeni. Jest również jasne, że nie można tu wdrażać wielkich projektów, które teoretycznie mogłyby pomóc, lecz rozwiązania, które wyrastają z lokalnych uwarunkowań i są poparte zrozumieniem kultury regionu.

Wielka szansa regionu Delty Rzeki Perłowej

Cztery miasta tworzą obszar metropolitalny Delty Rzeki Perłowej w Chinach. Różnice pomiędzy nimi, ich historią i tożsamością są znaczne. Obok byłej kolonii brytyjskiej Hongkongu i historycznego miasta Guangzhou (Kanton) znajdują się tam nowo założone Shenzen i Dongguan. Ponadto, miasto portowe Hongkong eksportuje towary, które są produkowane głównie w sąsiednich miastach wewnątrz lądu. Biuro architektoniczne NODE wykazało, że infrastruktura powinna być wpleciona w kontekst społeczny. „W regionie Delty Rzeki Perłowej widoczne są obecnie ogromne przemiany. Już wkrótce będzie tu mieszkać 80 milionów ludzi, z czego około 80 procent to migranci. Chcemy zrozumieć, jak możemy wspierać i rozsądnie współtworzyć trwałą mobilność, poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i dostępu do niej.” – mówi Rupert Stadler.

Dynamiczne poczucie życia w São Paolo

Architekci z Urban Think Tank zauważyli, że w brazylijskiej metropolii chodzi wyłącznie o ruch, nawet jeśli oznacza to ciągłe tkwienie w kilometrowych korkach. Ruch jest dla dwóch laureatów srebrnej nagrody Global Holcim Awards 2012, improwizowaną, spontaniczną formą życia. Pracownia przedstawiła pierwsze zarysy modeli elastycznego systemu mobilności. „Na przykładzie São Paolo możemy uczyć się nieplanowanego rozwoju miasta – który wprawdzie w większości przypadków powstaje z chaosu, ale często przynosi zaskakująco inteligentne rozwiązania”, opowiada członek zarządu Audi Peter Schwarzenbauer.

Tokio – miasto jako krajobraz

Uczestnicy konferencji zostali zaskoczeni niecodzienną wizją podczas omawiania tematu Tokio. Junya Ishigami, dzięki swemu dalekowschodniemu punktowi widzenia, stworzył całkowicie niezwyczajne poczucie miasta przyszłości. Tokio zostało przedstawione nie jako miasto, ale jako krajobraz, jako naprzemienna gra elementów naturalnych i sztucznych. Elementów, które wyrosły same i które zostały zbudowane. Tutaj granice się rozmywają; mobilność musi być zaplanowana w zupełnie inny sposób. Stare, ukształtowane na zachodnią modę wzorce planowania infrastruktury i miast, poddawane są sprawdzianowi. Laureat Złotego Lwa Weneckiego Biennale Architektury 2010 za najlepszy projekt samodzielny, nie przedstawił dokładnej interpretacji swojej wizji. Biura architektoniczne konkurują bowiem ze sobą. Dopiero gdy przedstawią publiczności swoje wizje miast na finałowej prezentacji 18 października w Istambule, międzynarodowe jury ekspertów zdecyduje, które biuro otrzyma nagrodę Audi Urban Future Award 2012 w wysokości 100 tysięcy euro.

Wyniki konferencji są kompleksowe i pokazują nowe spojrzenie na sześć wybranych regionów metropolitalnych. W najbliższych tygodniach i miesiącach grupa Insight Team, gremium ekspertów Audi z różnych działów koncernu, będzie analizować wyniki, podsumowywać i wprowadzać je w życie. Intensywny dialog będzie jednak trwał nadal – do czasu przyznania nagrody w październiku w Istambule, ale również i później.

Informacja: Audi


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!