1.8 DID MIVEC NAGRODZONY!

Mitsubishi ASX wyposażony w najnowocześniejszy silnik Diesla został uznany za Największą Innowację Techniczną 2010 roku w corocznym konkursie organizowanym przez znany portal AutoScout24.

Nowa, niskoprężna jednostka o pojemności 1.8 litra i mocy 116 KM lub 150 KM to pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu.

Charakteryzuje się niespotykanie niskim spalaniem, elastycznością i znakomitymi osiągami. Testy przeprowadzane zarówno przez dziennikarzy, jak i klientów przy wykorzystaniu ASX 1.8 DID o mocy 150 KM dowiodły, że średnie spalanie może spaść nawet do 3,9 litra paliwa na 100 km, co oznacza imponujący zasięg ponad 1600 km na jednym tankowaniu.

Silnik, jako najnowszy produkt pro-środowiskowej strategii firmy MMC, ASX wyposażony jest w zupełnie nowe, w całości aluminiowe, czterocylindrowe, 16-zaworowe ekologiczne jednostki wysokoprężne, spełniające wymogi normy Euro 5. Oznaczone symbolem 4N13 silniki te – wyposażone w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail – powstały przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI).

Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.

Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on (w efekcie końcowym) osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy – porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra, ale o niższym współczynniku emisji CO2, właściwszym dla jednostki o mniejszej pojemności 1,8 litra. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.

Dzięki stworzeniu wielokrotnie nagradzanego systemu operacyjnego MiEV OS, mógł powstać silnik i-MiEV. Równie wiele jednostka 4N13 zawdzięcza wprowadzeniu technologii opatentowanej przez firmę Mitsubishi Motors: MIVEC (elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu).

Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania.

Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1.

Przed silnikiem 4N13, technologia zmiennych faz rozrządu stosowana była jedynie w ciężarowych, roboczych pojazdach z silnikiem Diesla.

Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny. Technologia zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny (VG) pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co gwarantuje wysoką wydajność, szczególnie w zakresie emisji spalin i czasu reakcji (brak opóźnienia itd.).

W przypadku silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji.

Emisja spalin dla silnika Diesla 4N13 :

ASX 145 g/km 150 g/km

Silnik 4N13 jest oferowany z 6-stopniową przekładnią manualną i 2 rodzajami napędu (2WD lub 4WD).


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!