Długoterminowy sojusz General Motors z grupą PSA (Citroen, Peugeot)
Koncerny GM i PSA zawarły w Nowym Jorku ścisły sojusz mający na celu zwiększenie potencjału obu grup na rynku motoryzacyjnym. Za główny cel postawiono zwiększenie swoich udziałów na rynku europejskim.
Sojusz General Motors i PSA
Współpraca przy budowie auta typu MPV oraz crossover
Podstawą współpracy stanowić będą dwa filary. Współdzielenie platform samochodów, komponentów i modułów oraz stworzenie globalnej organizacji zakupowej joint venture, kupującej towary, podzespoły i usługi od dostawców, z rocznym łącznym wolumenem zakupów na poziomie około 125 miliardów dolarów.
Każda firma będzie nadal niezależnie wprowadzała na rynek i sprzedawała własne samochody w konkurencyjny sposób. Oprócz tego sojusz tworzy podstawę, pozwalającą firmom na elastyczny rozwój innych obszarów współpracy. W ramach zawartego porozumienia, koncern PSA (Peugeot, Citroën) ma pozyskać około 1 miliard euro. Zgodnie z umową General Motors planuje wejść w posiadanie 7 procent udziałów w PSA, co uczyni GM drugim, po Peugeot Family Group, jej największym udziałowcem.
Początkowo, koncerny GM i PSA Peugeot Citroën skupią się na opracowaniu samochodów osobowych z segmentów małych i średnich, aut typu MPV oraz crossoverów. Firmy wezmą pod uwagę również możliwość opracowania wspólnej platformy przeznaczonej dla pojazdów niskoemisyjnych. Szacuje się, że pierwszy samochód stworzony w oparciu o wspólną platformę zadebiutuje na rynku w 2016 roku.
42% sprzedanych aut grupy Peugeot i Citroën na całym świecie w 2011 roku
Do marek GM należą: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Daewoo, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling. W roku 2011, Grupa PSA, w której skład wchodzą dwie uznane marki Peugeot i Citroën, sprzedała na całym świecie 3,5 miliona pojazdów, z czego 42% na rynkach pozaeuropejskich – jako drugi największy w Europie producent samochodów, Grupa odnotowała w 2011 roku rekordowe wyniki sprzedaży i dochód przekraczający 59,9 miliarda euro. Koncern PSA ma swoje punkty dilerskie w 160 krajach. W ubiegłym roku grupa przeznaczyła ponad 2 miliardy euro na działania badawczo-rozwojowe, szczególnie w zakresie nowych źródeł napędu.
Philippe Varin, prezes zarządu Grupy PSA Peugeot Citroën, oświadczył: „Sojusz ten jest niezwykle ekscytującym wydarzeniem dla obu grup, a nasze partnerstwo niesie ze sobą duży potencjał rozwoju na przyszłość. Dzięki silnemu wsparciu naszego historycznego udziałowca oraz pojawieniu się nowego, prestiżowego udziałowca, cała grupa została zmobilizowana do wykorzystania pełnego potencjału tej umowy”.