Jeep Compass – tylko 2 gwiazdki Euro NCAP
Publikujemy najnowszy raport Euro NCAP. Tym razem na celowniku organizacji ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów stanął amerykański król bezdroży – JEEP. Szczegółowo przyjrzano się modelowi Compass.
Rozczarowujący wynik Jeep’a Compass’a
Ostatnio pisaliśmy o rewelacyjnych wynikach testów zderzeniowych nowej Hondy Civic. Przypomnijmy tylko, że IX edycja popularnej Hondy otrzymała wszystkie 5 gwiazdek, uzyskując aż 94% w kategorii bezpieczeństwo kierowcy i pasażera, 83% bezpieczeństwo dziecka i 69% w przypadku kolizji z pieszymi. Niestety, o ile posiadacze Civic-ów mogą czuć się bezpiecznie, o tyle właściciele Compass-ów mają słuszne powody do niepokoju.
Przeprowadzone testy obejmowały jak zawsze kolizję frontalną, boczną oraz zderzenie ze słupem i pieszym. Jeep Compass uzyskał bardzo słaby wynik, zdobywając jedynie 2 gwiazdki. Wyniku nie poprawił nawet fakt wyposażenia auta w opcjonalne, boczne poduszki powietrzne klatki piersiowej. Bezpieczeństwo pasażera i kierowcy Euro NCAP oceniło na 61%. Co prawda, sama kabina pasażerska zachowała stabilność podczas wypadku ale specjaliści do spraw bezpieczeństwa dopatrzyli się sporego zagrożenia dla nóg i tułowia osób znajdujących się wewnątrz auta. Źle oceniono także ochronę tułowia kierowcy podczas kolizji ze słupem, przyznając w tej kategorii okrągłe 0 punktów! Nieco lepiej wygląda to w kategorii „Child occupant” gdzie Compassowi przyznano 76%. Ruch dziecka do przodu określono jako mało gwałtowny a w przypadku zderzenia bocznego życie małego człowieka zasiadającego w foteliku jest dobrze chronione. Jednak dopiero wyniki zderzenia z pieszymi wołają o pomstę do nieba. JEEP Compass otrzymał tutaj jedynie 23%. Słuszne rozmiary i duża wysokość kompaktowego SUV-a narażają na niebezpieczeństwo przede wszystkim nogi i głowy pieszych. Zły wynik w tej kategorii był decydujący przy wydaniu tak niskiej oceny końcowej auta.
Euro NCAP – podniesiona poprzeczka
Na obronę Jeep’a warto dodać, że wraz z początkiem nowego roku organizacja Euro NCAP podniosła wymogi bezpieczeństwa dla samochodów osobowych. Aby otrzymać wszystkie 5 gwiazdek pojazd musi zdobyć przynajmniej 80% wszystkich punktów możliwych do zdobycia, w tym min. 80 procent za ochronę dorosłych, 75 procent w zakresie ochrony dzieci, 60 proc. w zakresie ochrony pieszych i 60 procent za skuteczne działanie komputerowych systemów wspomaganie bezpieczeństwa. Jest to ogromny postęp w podejściu do tematu bezpieczeństwa samochodów osobowych, zwłaszcza w kolizji z pieszymi. Jeszcze kilka lat temu wystarczyło spełniać wymóg 25% punktów w tej kategorii żeby pojazd mógł otrzymać 5 gwiazdek w ogólnej ocenie Euro NCAP.
Z zeszłorocznych testów tylko 8 samochodów spełnia najnowsze wymogi bezpieczeństwa. 5 gwiazdek ponownie otrzymały: BMW serii 1, BMW X1, Ford Focus, Ford Ranger, Mercedes M Class, Nissan LEAF, Subaru XV i Volvo V60 (więcej o testach Euro NCAP 2011).