Mitsubishi – rekordowa sprzedaż w Europie, rekordowy spadek w Polsce
Znakomite wyniki sprzedaży odnotował w 2011 r. Mitsubishi Motors Europe – aż 7% więcej sprzedanych samochodów. Tak dobry wynik Mitsubishi zawdzięcza dobremu przyjęciu debiutującego modelu ASX na rynkach europejskich. Za to wyniki sprzedaży w Polsce nie zachwycają.
Mitsubishi i czas trudnych przemian
Trzęsienie ziemi i silna fala tsunami
2011 rok minął pod znakiem kryzysu gospodarczego i społecznego w Europie, wiosny ludów w Afryce i kataklizmów przyrodniczych . Ten ciężki rok odbił się czkawką także wśród wielu firm usługowych i producentów na całym świecie. Szczególnie dotkliwie oberwało się firmom z Japonii, którą na początku roku spustoszyło potężne trzęsienie ziemi i silna fala tsunami. Mimo tych trudnych warunków niektórzy japońscy producenci poradzili sobie wzorowo. Przykładem może być tu firma Mitsubishi, która odnotowała wzrost sprzedaży w Europie o 7% w skali roku. W stosunku do roku 2010 firma sprzedała 9.656 sztuk nowych aut więcej, co daje łączną liczbę 149.967pojazdów.
W oficjalnej informacji prasowej producent oświadcza, że ze mimo trzęsienia ziemi i wywołanej nim powodzi nie ucierpiały żadne główne linie produkcyjne i montażowe.
Jako negatywne czynniki, mogące mieć negatywny wpływ na wyniki sprzedaży Mitsubishi Motors Europe podaje między innymi złą sytuację ekonomiczną w regionie, likwidację dopłat na złomowanie starych pojazdów we Francji czy drastyczne programy oszczędnościowe w Hiszpanii, Portugalii, Irlandii i Grecji oraz zmienne nastroje klientów.
Norwegia i Niemcy ostro w górę
Największy spadek sprzedaży Mitsubishi w Polsce
Spektakularny sukces Mitsubishi odniosło na konserwatywnych do tej pory rynkach: norweskim – aż 48% i w Niemczech 27%. Nasi zachodni sąsiedzi to największy rynek zbytu japońskiego producenta – w 2011 roku sprzedał on tam aż 30.971 nowych aut. W Norwegii dużą popularnością cieszy się nowy, elektryczny samochód Mitsubishi, czyli i-MiEV. Wysoko znalazły się także rynki w Belgii Szwajcarii i Austrii oraz we Włoszech.
Pozytywnym zaskoczeniem może być Turcja, gdzie sprzedano aż 7.677 aut, czyli o 31% więcej niż przed rokiem, co plasuje Turcję na 6. miejscu w Europie. Natomiast największy spadek sprzedaży firma odnotowała w… Polsce – 7.158 szt. to prawie 30% mniej niż w 2010 roku.
Spośród szerokiej gamy modeli Mitsubishi najlepiej sprzedawał się wprowadzony wiosną ubiegłego roku ASX (nasz test). Łącznie z salonów wyjechało aż 49.463 egzemplarzy. Na drugim miejscu, mimo 12% spadku sprzedaży w stosunku do roku 2011, uplasował się dobrze znany Colt z wynikiem 26.193 szt. Ostatnie miejsce na podium zajął pick-up L200 (23.684 szt.).
Najsłabiej sprzedawały się modele Outlander (-22%) i, co ciekawe, Lancer. Ten ostatni mimo świeżego wyglądu i kampanii promocyjnej reklamującej go jako produkt w całości „made in Japan”, zanotował sprzedaż na poziomie 18.138 co stanowi aż 32% mniej niż w roku 2010.
Rewelacyjny debiut Mitsubishi ASX
Mitsubishi w Polsce – duże rabaty
Do sukcesu firmy Mitsubishi przyczyniła się niewątpliwie premiera wspomnianego już crossovera , modelu ASX. Europejscy klienci wybrali go prawie 50.000 razy. Trudno się dziwić – ten sympatyczny samochodzik łączy dobre właściwości jezdne z modnym wyglądem i jest dostępny do kupienia za zupełnie przyzwoitą cenę. Spadek sprzedaży Mitsubishi w Polsce w ubiegłym roku, otwiera przed klientami duże możliwości. Firma chce bowiem zwiększyć sprzedaż na początku nowego roku i wprowadza bardzo wysokie rabaty. Skutkiem tego w salonach Mitsubishi można teraz nabyć lepsze i lepiej wyposażone samochody niż u konkurencji, w podobnej lub niższej cenie. Wybierając się teraz do salonu możemy nabyć np. ASX’a z benzynowym silnikiem MIVEC o pojemności 1.6 litra i wersji wyposażenia Inform, z rabatem w wysokości 10.000 zł.