125 urodziny! Mercedes – historia marki cz.1/4
Mercedes-Benz to dziś firma produkująca pojazdy cenione na całym świecie za jakość oraz niepowtarzalny charakter. Doskonałą renomę koncern zawdzięcza ogromnemu doświadczeniu na rynku. W tym roku mija 125 lat od oficjalnej rejestracji pierwszego samochodu firmy. Zapraszamy do zapoznania się z historią marki, od której wszystko się zaczęło.
Dwóch pozornie obcych sobie ludzi
Karl Benz opatentował swój pierwszy pojazd w 1886 r.
Jest rok 1883. Po drogach całej Europy wciąż jeżdżą tylko bryczki i powozy konne, ale trwająca rewolucja technologiczna powoli zmienia świat. Na razie większość wynalazków znajduje zastosowanie w szeroko pojętym przemyśle. W tym czasie, w oddalonych od siebie niemieckich miastach, niezależnie pracują dwaj wynalazcy. Karl Benz oraz Gottlieb Daimler konstruują własne silniki, które, ich zdaniem, można zastosować w pojeździe kołowym. Benz zakłada własną firmę, której dobra kondycja finansowa, pozwala mu w spokoju rozpocząć pracę nad pierwszym powozem. Swój silnik czterosuwowy montuje w zaprojektowanym od podstaw trójkołowcu. Projekt rejestruje w urzędzie patentowym w 1886 r. Niezależnie od niego, w tym samym czasie, Gottlieb Daimler montuje własny, jednocylindrowy, czterosuwowy silnik spalinowy. Zostaje on zainstalowany w powozie. Przy opracowywaniu nowej technologii pomaga Daimlerowi, Wilhelm Maybach. Karl Benz wciąż udoskonala swój pojazd, tworząc nowe wersje. Jedną z nich w 1888 r. wyrusza w podróż (w tajemnicy przed mężem) Bertha Benz. Kobiecie udaje się przejechać 80 km a jej wskazówki po pokonaniu trasy, okazują się przydatne dla rozwoju technologii.
Dlaczego Mercedes?
Mercedes to imię córki Emila Jelinka
Zarówno Karl Benz jak i Gottlieb Daimler swoje przedsiębiorstwa postanowili sygnować własnym nazwiskiem. Logo firmy Benza przetrwa z niewielkimi modyfikacjami aż do fuzji. Daimler na przełomie wieków zmienia nazwę. Inspiracją okazuje się, jak zwykle w takich wypadkach, kobieta. Córka austriackiego biznesmena o hiszpańskobrzmiącym imieniu Mercedes (z hiszp. łaska). Ów biznesmen to Emil Jelinek, znany przede wszystkim z tego, że jest bogaty i zafascynowany nowoczesną techniką. To na jego zamówienie, w 1897 r., Gottlieb Daimler montuje pojazd z dwucylindrowym silnikiem o mocy 6KM. Automobil robi furorę wśród znajomych Jelinka, który już wkrótce składa kolejne zamówienia, domagając się od Daimlera konstrukcji kolejnych, coraz szybszych i mocniejszych maszyn. Jelinek startuje w wyścigach samochodowych. Jako swój pseudonim wybiera imię swej dziesięcioletniej córki – Mercedes. Wkrótce rozpoczynając handel samochodami Daimlera na szeroką skalę w Europie, Jelinek chce również zostać ujęty w nomenklaturze marki. Nie żąda jednak umieszczenia na logo własnego nazwiska a, dobrze znanego już w środowisku, pseudonimu Mercedes. Pierwszy samochód z tą nazwą zostaje sprzedany w 1901 r.
Wynalazki, wynalazki
1895 r. – powstaje pierwszy autobus, 1896 r. – powstanie pierwszej ciężarówki
W 1896 roku w przedsiębiorstwie Daimlera, powstaje pierwszy w historii samochód ciężarowy. Rok później światu zostaje zaprezentowany pierwszy samochód z silnikiem umieszczonym z przodu (model Phoenix). Do owoców współpracy Daimlera i Maybacha należą także pierwsza czterobiegowa skrzynia biegów oraz pierwszy silnik widlasty. W tym samym czasie nie próżnuje także Benz. Już w 1893 r. powstaje Benz Victoria, który po dokonaniu kilku poprawek, rok później wchodzi do produkcji przemysłowej (jako Velo). W 1895 r. światło dzienne ogląda pierwszy autobus.
Zaprezentowany w 1901 r. Mercedes uchodzi za pierwszy nowoczesny samochód. Model kończy erę powozów, zapoczątkowując trwający do dziś trend w konstruowaniu samochodów. Lekki silnik o mocy 35 KM, nisko umieszczony środek ciężkości i chłodnica o strukturze plastra miodu, to rozwiązania rewolucyjne, w dużym stopniu wpływające na sukces, który odnosi kolejny Mercedes. Simplex zadebiutował w 1902 r. jako model bardziej dopracowany i wygodny. Za projekt obu automobili odpowiedzialny był Wilhelm Maybach.
Z przodu gwiazda…
Na początku XX wieku, prężnie rozwijająca się firma Daimler-Motoren-Gesellschaft, postanawia stworzyć własne, czytelne i charakterystyczne logo. Na doskonały pomysł wpadają synowie założyciela – Paul i Adolf Daimlerowie, którzy przypominają sobie zasłyszaną w dzieciństwie anegdotę. W latach 70. XIX w. Gottlieb Daimler zaczął zarządzać fabryką silników gazowych. Któregoś dnia oznaczył na mapie Kolonii i Deutz własny dom. Do oznaczenia użył gwiazdy, mówiąc do żony: ,,Ta gwiazda wzejdzie kiedyś nad naszą fabryką, przynosząc szczęście i błogosławieństwo”… Trójramienna gwiazda zostaje opatentowana w 1909 r. Już kilkanaście miesięcy później z fabryki wyjeżdżają pierwsze modele z charakterystycznym symbolem umieszczonym na chłodnicy.
Burzliwe lata kryzysu
Pierwsza wojna światowa mocno osłabia europejską gospodarkę. Nagle niemal całkowicie spada zapotrzebowanie na produkty luksusowe, a wśród nich samochody osobowe. Na rynku przetrwać mogą tylko najsilniejsi. Małe firmy upadają. Z czasem nawet ci najwięksi muszą szukać ratunku w spółkach i fuzjach. Najwięksi dotąd konkurenci w branży samochodowej – Daimler-Motoren-Gesellschaft i Benz & Cie. muszą szukać ucieczki od finansowej katastrofy. W obliczu kryzysu najlepszym rozwiązaniem wydaje się porzucenie wszelkich animozji i rozpoczęcie współpracy…
cdn.