Test: Dacia Duster 1.5 dCi – bez konkurencji?
Przetestowaliśmy najdroższą wersję Dacii Duster – 1.5 dCi 110 4×4 w bogatej wersji wyposażeniowej Laurente. Auto okazało się dzielne, wygodne i dość komfortowe.
Wyrazisty design nadwozia może się podobać. Auto wygląda dynamicznie i … zawadiacko. Atrakcyjne, pięciodrzwiowe nadwozie z elementami samochodu terenowego sprawia wrażenie, że auto kosztuje min. 100 tys. PLN. W praktyce jest to jednak prosty, wręcz spartański samochód o dość niskiej cenie zakupu. Fakt ten najłatwiej stwierdzić zasiadając za kierownicą Dustera.
Dacia Duster – dużo przestrzeni, dobra widoczność
Główną zaletą wnętrza Dacii Duster jest przestronne wnętrze. Miejsca jest pod dostatkiem zarówno na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie. Miejsce pracy kierowcy jest dość ergonomiczne, jednak zostało zaprojektowane chyba przez księgowych. Mam wrażenie, że do produkcji kokpitu użyto tych samych części co w popularnych modelach Renault z lat 90-tych.Pomimo (braku) designu zegary są czytelne, dostęp do większości przełączników na konsoli jest wygodny i intuicyjny.
Wyjątkiem są przełączniki do otwierania szyb przednich ( i tylnych ) których próżno będziemy szukać przy drzwiach. Przyciski do otwierania szyb przednich są umieszczone na środku konsoli – trzeba trochę poszukać żeby je pierwszy raz znaleźć i dość trudno się przyzwyczaić to tego pomysłu. Równie niewygodne jest otwieranie tylnych szyb. Ciekawe, ile producent zaoszczędził rezygnując z typowego rozwiązania na rzecz tego ,,patentu” – chyba nie było warto.
Spartańskie wyposażenie
Najbogatsza wersja wyposażeniowa – Laureate zawiera właściwie tylko podstawowe elementy wyposażenia: ABS, klimatyzacja manualna, komputer pokładowy, 4 poduszki powietrzne. Nawet ESP wymaga dopłaty ( ESP/ASR – 1200 PLN ). Dla wielu osób taka opcja wyposażenia to jedyna możliwa do ,,przełknięcia”.
Nietypowy napęd 4×4 – test drogowy
Dacia Duster 1.5 dCi umożliwia jazdę ze stałym napędem na 4 koła
Konstruktorzy Dacii ( Renault ) chcieli stworzyć proste, tanie i uniwersalne auto o dużych możliwościach terenowych. Jak wiadomo typowe terenówki mają stały napęd na 4 koła ( często z blokadami mechanizmów różnicowych ) i reduktor ( biegi terenowe ). Takie rozwiązanie ma kilka zalet i jedną główną wadę – zwiększa cenę pojazdu. Jednak Dacia znalazła dość udany kompromis.
Zwykle jeśli auto posiada automatycznie dołączany napęd kół tylnych ( sprzęgło elektromagnetyczne ), kierowca nie ma możliwości wymuszenia napędu na 4 koła. Dopiero w momencie utraty przyczepności kół przednich część momentu obrotowego jest przekazywana do napędu tylej osi. Jednak w Dacii Duster jest możliwość stałego napędu na 4 koła. Wybierając tryb LOCK mamy do dyspozycji stały napęd na 4 koła, rozdział momentu między osiami 50-50. Podczas jazdy w terenie tryb automatyczny działa nieco z opóźnieniem, znacznie lepiej jeździ się wykorzystując stały napęd na 4 koła. Niska masa i spory prześwit zapewniają dobre własności terenowe.
Niepotrzebny reduktor – test w terenie
Jednak co z biegami terenowymi tak ważnymi przy np. stromych podjazdach? Producent znalazł proste i skuteczne rozwiązanie zastępcze – bardzo krótkie przełożenie 1 biegu. Dzięki temu możemy spokojnie podjechać pod praktycznie każde możliwe wzniesienie, nie obciążając przesadnie silnika. Nie mamy oczywiście aż takich możliwości jak w samochodzie z reduktorem, ale dla 99% kierowców takie rozwiązanie w 100% wystarczy.
W praktyce jedynkę można używać tylko w trudnym terenie, przy normalnej jeździe z powodzeniem można ruszać z dwójki, która ma przełożenie podobne jak pierwszy bieg w większości aut osobowych. To bardzo proste i skuteczne rozwiązanie które zwiększa komfort podróżowania w terenie.
1.5 dCi 110 – jedyny rozsądny silnik dla Dacii Duster
Dacię Duster można kupić już za 39 900 PLN. Jednak, aby w pełni docenić możliwości terenowe auta warto wybrać wersję z napędem na 4 koła. Można kupić benzynowego Dustera 4×4 ( 1.6 105 KM ) jednak to przestarzała, głośna i paliwożerna jednostka.1.5 dCi 110 to najbardziej optymalna jednostka Dustera pomimo dopłaty prawie 10 tys. PLN ( względem benzynowego 1.6 ). Silnik jest wystarczająco mocny, cichy i bardzo ekonomiczny. Maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 240 Nm jest osiągany już przy 1750 obr./m, co zapewnia dobrą elastyczność i przyzwoite osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h – 12,5 s, prędkość maksymalna 168 km/h. Co ważne, tylko ten silnik zapewnia w miarę komfortową jazdę z kompletem pasażerów i bagażem. Dodatkowym argumentem za zakupem jest niskie spalanie – obiecywane przez producenta średnie spalanie 5,6 l / 100 km przy spokojnej jeździe jest zupełnie realne!
Przyjazne zawieszenie
Dacia Duster prowadzi się przewidywalne zarówno na leśnych duktach, jak i na szybkich zakrętach. Oczywiście nie jest to auto do sportowej jazdy po asfalcie, ale zawieszenie zapewnia wystarczający komfort i bezpieczeństwo. Warto dopłacić do systemu ESP, który w awaryjnych sytuacjach okazuje się bardzo pomocny.
Jedyna kombinacja?
Dacia Duster – jaki wariant wybrać? Tylko 1.5 dCi 110 KM
W chwili obecnej Duster jest sprzedawany w 3 wersjach silnikowych, napędem 4×2 lub 4×4 oraz w jednej w trzech opcji wyposażenia. Możliwych wersji jest 9, jednak tylko najdroższa ma jakiś sens. Jeśli kupować Dustera to tylko 4×4, jeśli 4×4 to tylko diesel dCi a ta wersja występuje tylko w najdroższej wersji wyposażeniowej Laureate. Stąd tworzy się cena 64 400 PLN. Jest to cena wersji bez wyposażenia dodatkowego typu ( ESP, lakier metalic, itp ). Duster za 39 900 to niezbyt dobry pomysł, natomiast najdroższa wersja nie ma praktycznie konkurencji oferującej podobny pojazd w zbliżonej cenie. Porównywalna Skoda Yeti ( 2.0 TDI 110 KM, 4×4 ) jest drożna o 20 tys. PLN! Warto dodać, że Duster jest oferowany również w wersji ,,z kratką” umożliwiającą pełne odliczenie VAT-u.
Podsumowanie
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 to bardzo ciekawy pojazd. Za stosunkowo niewielkie pieniądze otrzymujemy bardzo uniwersalny, tani w eksploatacji pojazd. Dobrze radzi sobie zarówno w mieście jak i w trudniejszym terenie. Wnętrze nie porywa wyglądem, ale jest dość praktyczne i wygodne. Sprawdzony silnik dCi zapewnia dobrą dynamikę i niskie spalanie, napęd 4×4 ( konstrukcja Nissana ) zapewnia duże możliwości terenowe.
Sukces – prawie – murowany!
|
|