Honda – historia marki cz. 2/2
Honda to marka, która posiada rzeszę fanów na całym świecie. Jednym kojarzy się z elegancją i powalającą wręcz prostotą, drugim zaś z niesamowitymi silnikami benzynowymi, które dźwiękiem przypominają ryk pędzącego motocykla. Okazuje się, że te porównania i skojarzenia nie biorą się z niczego a ich źródła odnaleźć można w historii tworzenia się tej marki… Zapraszamy do lektury drugiej części artykułu.
Sukces Hondy Accord
Propozycją Hondy dla Amerykanów było wprowadzenie w 1976 r. modelu Accord. Samochodu większego od Civica i jeszcze lepiej wpisującego się w wymagania amerykańskiego społeczeństwa. Nie trzeba było długo czekać na sukces tego auta. Accord należał do grona bestsellerów rynku, a wprowadzenie go do sprzedaży w wersji z silnikiem V6, a także, jako hybrydy potwierdziło wysoki status marki w tym regionie świata. Wpływy rosły, a Honda zdecydowała się na otwarcie swoich pierwszych fabryk. Obroty firmy sięgały w tym czasie 400 bilionów jenów, by pod koniec lat siedemdziesiątych wzrosnąć do jednego tryliona (42 biliardy zł!) i nadać Hondzie miano najlepiej rozwijającej się firmy w historii japońskiego przemysłu.
VTEC i 4WS. Co to takiego?
Kamieniem milowym marki okazało się wprowadzenie w jednostkach napędowych systemu VTEC. System kontroluje czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie, wydobywając przy tym metaliczny i przeraźliwy „ryk”. Jednym słowem VTEC to system powodujący nagły przyrost mocy, nie trudno, więc domyślić się, że zyskał ogromną popularność wśród ludzi ze sportową pasją. Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszy taki silnik, pojawił się w 1989 r. w japońskich wersjach Hondy Integry.
Koncern wprowadził w 1987 r. model Prelude, który jako pierwszy samochód na świecie wyposażony był w układ kierowniczy sterujący czterema kołami (4WS). Za działanie tego systemu odpowiedzialny jest specjalny układ mechaniczno-hydrauliczny, który dostosowuje stopień skrętu tylnej osi w zależności od szybkości samochodu. Dzięki niemu wyraźnie zmniejsza się promień skrętu oraz poziom bezpieczeństwa przy wykonywaniu gwałtownych manewrów na drodze.
Honda i jej sportowe oblicze
Sportowe zacięcie twórcy tej marki nie mogło pozostać niezauważone w dalszym rozwoju firmy i już w roku 1981 pojawił się NSX. Był to pierwszy na świecie samochód z aluminiowym nadwoziem, produkowany seryjnie. Jego sportowe osiągi i ponadczasowa sylwetka do dziś są obiektem westchnień kierowców na całym świecie.
Produkty Hondy odnosiły sukcesy zarówno w zawodach jednośladów, jak i samochodów. Motocykle zwyciężały m.in. w słynnych wyścigach na wyspie Man. Z kolei podczas MotoGP na torach całego świata zwyciężali m.in. Michael Doohan czy Max Biaggi, a w klasie Superbike jeździł John Kociński. Honda ma także długą listę zwycięstw w Formule 1. Silniki tego producenta wykorzystywały Williams, McLaren, Tyrrell czy Lotus. Honda wystawiała również swój team. W bolidach z jednostkami Hondy startowali m.in. tacy mistrzowie jak Ayrton Senna, Alain Prost czy Nelson Piquet.
Najnowsza historia Hondy
W latach dziewięćdziesiątych Honda postanowiła rozbudować znacznie swoją sieć dystrybucji i rozwoju także w Europie. W brytyjskim Swindon i niemieckim Offenbach powstały Działy Badań i Rozwoju. W Anglii uruchomiono także pierwsze zakłady montażowe. W tym czasie pojawiły się także nowe modele marki: sportowy S2000, osobowe CR-V, FR-V i miejski Jazz. Najlepsze wyniki osiągał jednak na Starym Kontynencie Civic. Pierwsza dekada XXI w. to z kolei zaangażowanie się w technologię wysokoprężną oraz hybrydową, czego najnowszym dowodem jest wprowadzenie na rynek młodszego brata legendarnego modelu CRX – Hondy CR-Z. Marka stworzyła również w pełni funkcjonalny samochód użytkowy z silnikiem wodorowym. Jednakże auto nie jest do chwili obecnej produkowane seryjnie, ze względu na brak odpowiednich stacji tankowania wodorem.
„The Power of Dreams”
To hasło reklamowe Hondy zna chyba każdy z nas, Soichiro Honda zawsze wierzył, że sny mogą zmusić człowieka do zrealizowania w zwykłym życiu wielu pomysłów.
Honda, to dziś globalna marka, która udziela się również przy opracowywaniu nowych technologii przyjaznych środowisku naturalnemu i podnoszących bezpieczeństwo. Jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży samochód z napędem hybrydowym, jest pionierem w opracowaniu samochodów z ogniwami paliwowymi a do najnowszych osiągnięć w kwestii bezpieczeństwa należy wprowadzenie na rynek pierwszego motocykla z poduszką powietrzną. Firma odnosi tak wielkie sukcesy, ponieważ jeden człowiek zrozumiał kiedyś, że marzenia mogą się spełnić. Poparte muszą być jednak, niczym nieograniczonymi i odważnymi działaniami.
Honda z pewnością wiedział, że czasem, kiedy podejmie się decyzję i przystąpi do działania, może się nam wydawać, że nic z tego nie wychodzi. Ale to tylko chwilowe wrażenie, bo by odnieść sukces, musisz patrzeć daleko przed siebie.