Test: Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex – ekologia górą?

Przetestowaliśmy Opla Corsę z oszczędnym silnikiem wysokoprężnym 1.3 CDTI EcoFlex o mocy 95 KM. Po niedawno przeprowadzonym liftingu auto wizualnie prezentuje się nieźle. Czy jeździ tak samo dobrze?

[nggallery id=673 template=”carousel”]

Opel Corsa i zmienione kształty reflektorów

Na początku roku Corsa przeszła drobny facelifting

Corsa czwartej generacji jest dostępna w salonach sprzedaży od 2006 r. W roku 2011, przeszła drobny facelifting. Nowy kształt otrzymały reflektory, atrapa chłodnicy oraz obudowy świateł przeciwmgielnych. W miejscu kierunkowskazów zamontowano światła do jazdy dziennej. Poprawki nie przyniosły dużych zmian wizualnych, ale dodały nieco świeżości dobrze już znanemu modelowi. Testowana odmiana pięciodrzwiowa wygląda nieco mniej dynamicznie niż wersja z trojgiem drzwi. Wszystko za sprawą inaczej poprowadzonej linii dachu. Auto z dodatkową parą drzwi zapewnia za to nieco większą przestrzeń dla pasażerów tylnych siedzeń.

Wewnątrz Corsy 1.3 CDTI

Dobra jakość jak na segment małych samochodów

Choć miejski Opel z małym dieslem to auto ekologiczne, wnętrze nie zostało naszpikowane przeróżnymi eko-wstawkami, tak bardzo lubianymi przez innych producentów. Wnętrze wygląda tak samo jak w każdej innej Corsie i jest dość atrakcyjne, jak na auto segmentu B. Testowy egzemplarz posiadał szare, welurowe fotele, które wyglądają dość staroświecko. Poza tym wszystkie elementy wykończenia wnętrzaOpel Corsa Touch&Connectdopasowane a ich jakość jest przyzwoita. Corsa została wyposażona w nawigację Touch&Connect (w standardzie wymaga dopłaty aż 4750 zł), przez co w panelu centralnym znajdowały się dwa wyświetlacze. Ten, umieszczony wyżej, wskazujący dane z komputera pokładowego, wygląda już nieco archaicznie. Konstruktorzy Opla mogliby przenieść go pomiędzy zegary a na jego miejscu zamontować wspomnianą nawigację (tak jest m.in. w Merivie). Za tą propozycją przemawia dodatkowo pewien szczegół. Kierowca, który podczas jazdy trzyma kierownicę w sposób prawidłowy, zasłania sobie ręką nisko umieszczony ekran nawigacji.

Co potrafi silnik 1.3 CDTI Ecotec EcoFlex 95 KM – test drogowy

Jak działa system Start&Stop?

Wersja EcoFlex różni się od innych, znajdujących się w gamie silników 1.3 CDTI. Zapożyczony od Fiata, Multijet jest tu jeszcze bardziej oszczędny niż w wariancie o mocy 75 KM. Wszystko za sprawą udoskonalonej aerodynamiki oraz nowej skrzyni biegów o dłuższych przełożeniach. Dodatkowo na oszczędność wpływa, montowany w standardzie, system Start&Stop. Ów system działa przyzwoicie. Podczas dłuższego postoju (np. przed przejazdem kolejowym) silnik wyłącza się, ale zostaje uruchomiony ponownie jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, aby zapewnić zasilanie oświetleniu, klimatyzacji i innym systemom. Istotny jest tu fakt, że silnik w takiej sytuacji włącza się automatycznie – nie musi tego czynić kierowca (inaczej jest w innych samochodach ze Start&Stop np. w Skodzie Superb). Mimo wszystko jazda z włączonym systemem Start&Stop i bez niego, nie wpływa znacząco na zużycie paliwa. Podczas testowej jazdy po mieście, średni rezultat spalania w obu przypadkach był identyczny. Niemniej jednak nie wykluczamy, że oszczędności dzięki Start&Stop są możliwe do uzyskania. Być może po prostu ,,za rzadko” staliśmy w korkach, by komputer wykazał różnicę w spalaniu.

Spalanie Opla Corsy 1.3 CDTI EcoFlex

Średnio 4,8 l na 100 km

Katalogowe spalanie średnie Corsy EcoFlex to 3,6 l na 100 km. Wynik zbliżony do tej wartości można uzyskać, ale wymaga to sporych umiejętności w zakresie eco-driving’u. Podczas testu Corsę poddaliśmy próbie codziennej eksploatacji. Jazda nie była przesadnie dynamiczna ani powolna. W trasie auto spaliło średnio 4 l oleju napędowego na 100 km. Uśredniony wynik całego testu to 4,8 l, czyli 1,2 l więcej niż widnieje w katalogu. Wniosek? Corsa nie pali mało podczas codziennej jazdy, ale ,,w razie czego” można, za pomocą zdjęcia nogi z gazu zyskać pewne oszczędności. Co ciekawe przed liftingiem deklarowane przez producenta średnie spalanie wynosiło o 0,1 l więcej niż teraz. Czy nowa Corsa jest bardziej ekonomiczna? Naprawdę trudno to zauważyć.

Jak się jeździ Oplem Corsą?

Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlexSilnik 1.3 CDTI zapewnia przyzwoite osiągi, acz nie jest bardzo dynamiczny. Zawieszenie zostało delikatnie poprawione w ramach lifitngu. Jak wcześniej, tak i teraz spisuje się bardzo dobrze. Co rzadko spotykane w tak małym aucie, nie odczuwamy wstrząsów nawet na drogach kiepskiej jakości. Coś za coś. Pracę zawieszenie słychać dość głośno we wnętrzu pojazdu, ale może to i dobrze, bo w ten sposób układ sam przypomina kierowcy, żeby mimo wszystko zdjął nogę z gazu. Prowadzenie nie grzeszy idealną precyzją. Corsa często skłania kierowcę do cięcia zakrętów. Mimo wszystko małym Oplem jeździ się przyjemnie. I to chyba najcelniejszy wniosek z testu. Auto zapewnia przyjemność z jazdy. Inaczej jest z parkowaniem przy krawężniku. Umieszczona pod zderzakiem plastikowa listwa poprawia aerodynamikę. Niestety w Polsce (kraju wysokich krawężników) niemal zawsze zawadzamy nią podczas parkowania przodem.

Czy warto kupić Corsę 1.3 CDTI EcoFlex?

Od 57 000 do 63 600 zł

Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlexOpel Corsa z 95-konnym silnikiem 1.3 CDTI w wersji EcoFlex, kosztuje w wersji podstawowej Essentia 57 tys. zł. Jeśli jednak chcemy czerpać, wyżej wspomnianą, przyjemność z jazdy, powinniśmy zdecydować się na auto nieco lepiej wyposażone. Względny komfort zapewni nam wersja Enjoy za 61 300 zł, ale przy jej zakupie warto zastanowić się już nad 2 300 zł droższą edycją Cosmo. Cena za auto z przyzwoitym wyposażeniem nie jest niska. Co by nie mówić Opel Corsa jest po prostu drogi. Może gdyby specjaliści Opla przestali brać przykład z Volkswagena i nie sprzedawali samochodów bez wyposażenia w standardzie, ocena byłaby nieco lepsza. Na razie jest jak jest – za elementy w innych autach podstawowe, takie jak radio, czy klimatyzacja, trzeba sporo dopłacać. Konkurencja, na czele z Toyotą Yaris i Citroenem C3 wygląda pod tym względem o wiele lepiej.

Opel Corsa to samochód, który przetrwał próbę czasu. Wielu potencjalnych nabywców tego modelu, w przeszłości jeździło którymś z przedstawicieli poprzedniej generacji. Polacy przyzwyczaili się do Corsy i często boją się spróbować czegoś innego. Mimo ceny, ci którzy postawią na to auto nie powinni żałować. Corsa to solidny i wygodny pojazd. Spośród szerokiej gamy wersji silnikowych, 1.3 CDTI będzie dobrym wyborem.

Opel Corsa 1.3 CDTI Ecotec EcoFlex 95 KM dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1248 cm3 / t.diesel. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 95 /4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 190/1750-3250
Prędkość maksymalna (km/h) 177
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Średnie zużycie paliwa* 3,6 l* / 100km (test 4,8 l)
Pojemność bagażnika 285/1005 l
Wymiary 3999 x 1488 x 1944 mm
Emisja CO2 cykl mieszany g/km 99
Cena modelu testowego od 57 000 zł do 63 600 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, ESP
  • klimatyzacja automatyczna
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • system Start&Stop
  • kierownica wielofunkcyjna, skórzana
  • nawigacja GPS
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • reflektory przeciwmgłowe
  • aluminiowe obręcze kół 15”
  • tapicerka materiałowa
  • uchwyty ISOFIX
  • regulacja wysokości fotela kierowcy
  • światła do jazdy dziennej
Bolesław Ejsmont
Moją pasją są testy nowych samochodów. Szukam wad i zalet testowanych modeli. Obiektywny? Na ile to możliwe! Przeczytaj również mojego eBooka!

Dodaj komentarz