Toyota Avensis 2.2 D4D (150 KM) – test długodystansowy
Przetestowaliśmy Toyotę Avensis na dystansie 130 tys. kilometrów. Auto przejechało cały dystans bez poważnych awarii, nie obyło się niestety bez drobnych usterek…
Zaczynamy test – grudzień 2005
Samochód został kupiony w kraju jako nowy. Zakupione auto było wyposażone w ciekawy silnik diesla 2.2 D4D o mocy 150 KM, sześciobiegową skrzynię biegów i stosunkowo bogate wyposażenie (SOL plus). Auto w momencie zakupu kosztowało katalogowo 106 tys. pln i tyle trzeba było za nie zapłacić ( nie było mowy o żadnych negocjacjach ceny – taka polityka cenowa Toyoty:-) )
Nadwozie testowanej Toyoty nie wyróżnia się innowacyjnymi rozwiązaniami projektowymi ( typowe dla tej marki ), wygląda elegancko i ponadczasowo. W porównaniu do wcześniejszego modelu Avensis-a zmiany ( jak na Toyotę ) były wręcz rewolucyjne.
Wnętrze ciekawe i … troszkę ciasne
Testowany przez nas model był b.dobrze wyposażony min: ksenony, 9 poduszek powietrznych, ESP, dwusferowa klimatyzacja, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD. Wyposażenie można uznać za bogate, np. konkurencyjny model Volkswagena – Passat za tą cenę zakupu był by ,,goły”. Stosunkowo tanie, pakietowe wyposażenie Avensisa było dużą zaletą, mającą duży wpływ na decyzję o zakupie. Konkurencyjny Passat ( 2.0 TDI 140 KM ) nie miał nawet fabrycznego radia w standardzie – w tej klasie samochodów, za tą cenę – to po prostu żart.
Jak na limuzynę klasy średniej Avensis oferuję co najwyżej przeciętną ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. Wysoki kierowca na linii oczu będzie miał nisko poprowadzoną krawędź dachu ( tu wygrywa np. Passat lub Suberb ). Fotele są w miarę wygodne, jak ktoś ma poniżej 185 cm wzrostu, znajdzie dla siebie wygodną pozycję zarówno z przodu jak i z tyłu auta.
Główne zalety nadwozia:
- ponadczasowy design
- ergonomiczny kokpit
- bogate wyposażenie
- dobre wyciszenie wnętrza
- antena od radia ,,schowana” w przednim słupku ( nie urwie się na myjni 🙂 )
…wady:
- ogólnie – mała ilość miejsca dla pasażerów – po limuzynie klasy średniej oczekiwaliśmy więcej 🙂
- klimatyzacja automatyczna ma problemy z ,,odparowywaniem” wnętrza, z trudem utrzymuje wybraną temperaturę. W efekcie – kierowcy często manualnie sterowali klimatyzacją aby dobrać odpowiednią temperaturę – sic!
- przeciętna jakość tapicerki
Mocny punkt Toyoty Avensis – 150-konny silnik diesla – 2.2 D4D
To bardzo udana jednostka umożliwiająca szybką, ekonomiczną i komfortową jazdę. Silnik D4D odznacza się wysoką kulturą pracy i bardzo niskim zużyciem paliwa, nawet przy jeździe z prędkościami rzędu 170 km/h. Przy prawidłowej eksploatacji jest żywotny i bezproblemowy ( np. turbina potrafi wytrzymać 300-400 tys. km! ). Silnik D4D ze względu na nowoczesną konstrukcję ( min. Common Rail ) jest dość wrażliwy na ,,słabe” paliwo – warto na to zwrócić uwagę. Jedyną wadą tej jednostki jest bardzo powolne nagrzewanie się – w zimę po przejechaniu 20 km, silnik jest zimny i pracuje na wyższych obrotach ( ok 1200 obr./min ), to idealne auto na dalekie trasy.
Typową cechą tej jednostki napędowej jest to, że ,,bierze olej” – to naturalne szczególnie przy autostradowej jeździe – na długie wyjazdy warto zabrać ze sobą olej na ,,dolewkę”.
Eksploatacja – koniec testu czerwiec 2009
Testowany Avensis nigdy nie stanął na drodze ale drobne awarie się zdarzały. Za część problemów jest odpowiedzialny niezbyt profesjonalny – autoryzowany! – serwis.
Problemy:
- niefabryczny alarm montowany w ASO – włączał się samoczynnie, trudna do usunięcia awaria – kilka wizyt w ASO
- ślizgające się sprzęgło – 3 razy musieliśmy pojechać do ASO zanim zdiagnozowali i usunęli ( gwarancja ) problem. Przyczyna usterki – olej ,,kapał” na sprzęgło i przy duży obciążeniu po prostu się ślizgało 🙂
- wilgoć i grzyb we wnętrzu! w zimę klimatyzacja nie razi sobie z osuszeniem wnętrza
- niezbyt udana koncepcja przeglądów: olejowe – wg. wskazań komputera, oraz przeglądy ogólne wg. przebiegu. W rezultacie w serwisie trzeba się pojawiać dość często
- przy przebiegu ok 100 tys. km pojawił się odgłos ( świst ) pracującej turbiny – w ASO powiedzieli, że ten typ tak ma 🙂 i nie świadczy to o przedwczesnym zużyciu turbiny.
- również przy przebiegu ok 100 tys. km pojawiły się odgłosy wynikające z drgań obudowy silnika ( na wolnych obrotach ) – również w tym przypadku ASO było bezradne – ,,ten typ tak ma”!
Na plus:
- mocny i ekonomiczny silnik – spalanie od 4,5 l/100km ( trasa – prędkość 100km/h) do 7l/100km ( autostrada prędkość 160-180 km/h),sama jednostka jest również stosunkowo tania w serwisie ( napęd rozrządu łańcuchem )
- niezawodność
- pewne prowadzenie nawet przy szybkiej jeździe
Na minus:
- duże koszty utrzymania – przeglądy, ubezpieczenia, naprawy
Ogólnie Avensis 2.2 D4D to auto godne polecenia. Między innymi z tego powodu ceny używanych egzemplarzy są stosunkowo wysokie. Warto jednak zainwestować w zadbany egzemplarz, który długo może posłużyć nowemu właścicielowi.
Toyota Avensis 2.2 D4D sedan, mod. 2005 – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 2231 cm3 / t.diesel / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 110 / 150 / 3600 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 310 / 2000-3200 |
Prędkość maksymalna | 210 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man. 6 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 520 l |
Cena katalogowa | 106 000 PLN ( w 2005 roku ) |