Test: Yamaha XT1200Z Super Tenere Worldcrosser

W przypadku testowej Yamahy XT1200Z wyrażenie ,,Super Tenere” może być mylące. Charakter Yamahy XT1200Z dużo lepiej opisuje słowo ,,Worldcrosser” – tak – to motocykl na podróż dookoła świata!

Yamaha XT1200Z – mocna rzecz!

Już na pierwszy rzut oka widać, że Super Tenere to kawał solidnej maszyny. Motocykl jest długi, wysoki, szeroki i…budzi respekt. Początkujący motocyklista będzie się raczej bał (i słusznie!)  zasiąść za szeroką kierownicą, 260-kilogramowego turystycznego-enduro. Oczywiście, testowej XT1200Z bliżej do motocykli turystycznych niż enduro, ale pewne terenowe cechy pozostały.

Technologiczne ciekawostki

Debiutująca w 2010 roku XT1200Z Super Tenere to nowy model Yamahy. Oczywiście, Yamaha produkowała wcześniej podobne motocykle, na przykład zwyciężającą w rajdzie Dakar, legendarną  XTZ 750 Super Tenere. Nowy model jest jednak znacznie większy, mocniejszy i zaawansowany technologicznie. Powstał jako konkurencja dla BMW R 1200 GS, więc poprzeczka jest ustawiona bardzo wysoko…

2-cylindrowy silnik z wykorbieniem co 270 stopni – o co tu chodzi?

Yamaha XT1200Z - silnikW XT1200Z pracuje dość nietypowa jednostka napędowa. Jest to dwucylindrowy, rzędowy silnik – niby nic dziwnego. Jednak ciekawostką jest konstrukcja wału korbowego, w przeciwieństwie to popularnych silników (R2) wykorbienie jest co 270 stopni (a nie 180 lub 0 stopni). Teoretycznie, przez ten zabieg, silnik jest gorzej wyważony i generuje większe wibracje… Według zapewnień producenta, takie rozwiązanie sprawia, że silnik szybciej reaguje na dodanie gazu i motocykl ma lepszą trakcję! Jak to możliwe? Tego typu eksperymenty nie są dla Yamahy nowością. W sportowej R-jedynce również zastosowano podobny trick mimo innego silnika (R4).

Skąd się bierze lepsza trakcja?

Zacznijmy z drugiej strony – jak najskuteczniej hamować na śliskiej nawierzchni (bez ABS-u) – pulsacyjnie! Podobnie działa silnik Yamahy, tylko w drugą stronę. Dzięki ,,szarpanej” pracy, moment obrotowy nie jest przekazywany bez przerwy, tylko w pewnym powtarzającym się cyklu. Dzięki temu, tylna opona może się ,,wgryzać” w nawierzchnie uzyskując świetną trakcję. Jest to szczególnie ważne na drogach o słabszej przyczepności, tym bardziej, że momentu obrotowego nie brakuje – 114 Nm przy 6000 obr./m.

ABS, kontrola trakcji, wał kardana

Opanowanie 260-kilogramowego motocykla ułatwiają system ABS  oraz trójstopniowa kontrolą trakcji. Miłośnikom jazdy w lekkim terenie będzie brakować możliwości wyłączenia ABS-u (na szczęście można wyłączyć kontrolę trakcji). Napęd jest przekazywany przez trwały i świetnie działający wał kardana umieszczony w lewym wahaczu.

Yamaha 1200 Super Tenere - wał kardana

Test drogowy – bestia…do opanowania

Inżynierowie walczyli o obniżenie środka ciężkości, ale nie oszukujmy się, prowadzenie 260-kilogramowego motocykla (masa z płynami) o 20-centymetrowym prześwicie nie może być banalnie łatwe – i takie nie jest! Super Tenere nie jest może poręczna przy jeździe z minimalnymi prędkościami, jednak przy większych prędkościach prowadzi się pewnie i stabilnie. Optymalnie zestrojone zawieszenie (o 19-cm skoku!) umożliwia pewną jazdę zarówno na autostradzie jak i po polnych drogach. Regulowana owiewka zapewnia przyzwoitą ochronę przed wiatrem, jednak na dalekie trasy lepiej dokupić akcesoryjną szybę – jest znaczenie szersza.

Silnik może korzystać z jednego z dwóch trybów pracy – Tourist i Sport. W pierwszej opcji jest mocny, elastyczny i świetnie wchodzi na obroty – w drugiej – jest jeszcze lepszy! Brzmienie tego silnika jest trudne do porównana z inną jednostką, nie jest to typowa rzędowa dwójka, brzmi trochę jak V-2 ale jednak inaczej.

Yamaha XT1200Z Super Tenere – wady i zalety

Testowa Yamaha dla początkującego motocyklisty ma wiele wad, dla wytrawnego bikera wiele zalet – dlatego część ,,wady i zalety” powinien raczej się nazywać ,,cechy”, ale trzymajmy się konwencji…

Wady:

  • duża masa własna ( konkurencyjne BMW jest o ponad 20 kg lżejsze)
  • nieprecyzyjny wskaźnik poziomu paliwa
  • brak możliwości wyłączenia ABS-u (choć słyszałem o pewnych ,,domowych” sposobach)

Zalety

  • atrakcyjny wygląd
  • mocny i elastyczny silnik – 110 KM może nie powala na kolana, ale nawet przy szybkiej jeździe mocy jest pod dostatkiem. To zupełnie inne 110 KM niż w przypadku popularnych 600-tek.
  • świetna trakcja, optymalnie zestrojone podwozie
  • wyposażenie turystyczne – wał kardana, owiewka, ABS, TCS
  • uniwersalny charakter motocykla – po prostu na każdą drogę
  • oryginalne brzmienie silnika
  • niskie spalanie, pojemny zbiornik paliwa (23l)

Podsumowanie

Yamaha XT1200Z Super Tenere – idealny motocykl na nasze drogi? Nie, jest za szybki na krajowe drogi (bezdroża), ale międzykontynentalne wypady z pasażerem i bagażem na miesiąc – to co innego. Turystyczne enduro z duszą…przestawioną o 270 stopni.

Yamaha XT1200Z Super Tenere – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność /  cylindry 1199 cm3 / R2
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110 KM / 7250
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 114 Nm / 6000
Prędkość maksymalna (km/h) 210 km/h*
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,7 s
Średnie zużycie paliwa(testowe) 6,5 l/100km
Prześwit 205 mm
Masa własna(z płynami) 261kg
Poj. zbiornika paliwa 23l
Cena modelu od 60 900,00
Strój testującego:Kurtka: Road Atlanta Cordura (POLO)
Rękawice : ESKA Classic
Buty: Spirit Motors Leather Lace up (POLO)
Lampki kontrolne
  • Światła drogowe
  • bieg jałowy
  • niskiego ciśnienia oleju
  • diagnostyka silnika
  • kierunkowskazy
  • system zabezpieczający
  • niskiego poziomu paliwa
  • ABS,TCS
Funkcje komputera pokładowego:
  • elektroniczny prędkościomierz z licznikiem przebiegu
  • średnie spalanie
  • podwójny licznik przebiegu dziennego
  • wskaźnik poziomu paliwa

 

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • sly

    Moto fajne ale za 60 tys. to się kupi samochód o większej mocy:-) Skąd się biorą takie ceny, skoro kompakt 120km kosztuje ok 60 tys. to motor powinien kosztować z 15tys.

  • Tobiasz

    Z „manufakturowości” motocykli. To nie jest sprzęt, który z taśmy schodzi w milionach sztuk tylko dziesiątkach tysięcy (co najwyżej). I wielka szkoda…:/

  • brak na wyswietlaczu biegu na ktorym lecio moto?

    • Bolek

      Tak, na wyświetlaczu nie znajdziemy informacji o ,,zapiętym” biegu. Biorąc pod uwagę ,,klasę” maszyny jest to trochę dziwne

  • CzarnyOlo

    Mam posiadam polecam 🙂 Dosiadałem GS’a, ale to jest coś innego.
    Żeby powiedzieć, czy lepsze to trzeba samemu ocenić. Wygląd, wykonanie, prowadzenie – wszystko w należytym porządku. Daje frajdę na trasie i jest zadziwiająco poręczny w mieście – jeżdżę nią codziennie do pracy. Minusy brak w wyposażeniu podgrzewania manetek i brak wskaźnika biegu (ale bez tego da się żyć).

    Podsumowując: Motor godny polecenia dla osób, które nie chcą jeździć w tłumie GS’ów.

    • CzarnyOlo

      Zapomniałem napisać a nie ma chyba info – motor wyposażony jest w 2 tryby do map silnika:
      T – tzw terenowy
      S – Sport