Test: Renault Fluence 1.6 16V

Ile kosztuje elegancki sedan – 100 tys pln? 200 tys. pln? Niekoniecznie! Przyzwoicie wyposażone Renault Fluence, z benzynowym silnikiem 1.6 16V o mocy 110 KM można kupić już za 52 tys. PLN! Renault dodatkowo kusi 4 letnią gwarancją i atrakcyjnymi warunkami zakupu.

Renault Fluence to jedeno z ładniejszych aut w swojej klasie. Elegancka, ponadczasowa stylistyka jest odmienna od ,,dawcy” czyli Megane w wersji Hatchback.  Fluence ma mniej dynamiczną i agresywną linię nadwodzia od tryskającego młodością Megane. Stonowana stylistyka z pewnością przypadnie do gustu statecznym kierowcą, młodzi i gniewni i tak wybiorą mało praktyczne Renault Megane Coupe.

Sympatycznie – jak to w Renault

Renault Fluence cechuje (podobnie jak w przypadku innych modeli Renault ) przyjemnie zaprojektowane i dobrze wykonane wnętrze pojazdu. Wysokiej jakości materiały, ciekawy i przejrzysty design to główne zalety wnętrza kompaktowego sedana Renault. Komfortowe przednie fotele z szerokim zakresem regulacji zapewniają dużą wygodę podróżowania. Jednak przy dynamiczniejszej jeździe przydało by się leprze trzymanie boczne. Na brak przestrzeni nie mogą narzekać również, pasażerowie tylnej kanapy, osoby o wzroście do 190 cm spokojne zajmą komfortowe pozycje ( chyba, że z tyłu podróżują 3 dorosłe osoby – jest wówczas za wąsko ).

Tanie wyposażenie dodatkowe

Jedną z zalet testowego Renault Fluence jest bogate wyposażenie

Wyposażenie testowego Fluence obejmowało min. : 6 poduszek powietrznych, ABS,ESP,ASR oraz dwustrefową klimatyzację. Nie wszystkie elementy były w standardzie. Najbardziej mnie zainteresowały ceny wyposażenia dodatkowego. Np. świetnie działająca karta Renault Hands Free kosztuję tylko 1000 pln. Szybko można polubić ten wynalazek. Trzymamy kartę np. w kieszeni, podchodzimy do samochodu i auto już jest otwarte, uruchamiamy silnik przyciskiem i jazda ( cały czas karta jest u nas w kieszeni ). Tak samo wygląda gaszenie silnika i ,,zamykanie” samochodu. Taki tzw. inteligentny kluczyk w samochodach Audi kosztuje ok 5 tys. PLN więc oferta Renault jest naprawdę dobra. Dopłata do świetnej dwustrefowej klimatyzacji 1500 PLN, radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy 500 PLN – to są rozsądne pieniądze!

Renault Fluence 1.6 16V – test drogowy

Jednostka napędowa testowego Fluence oparła się modzie na turbodoładowanie  i zmniejszanie pojemności skokowej. To dość stara i sprawdzona konstrukcja. Wolnossący, szesnastozaworowy benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra generuje moc 110 KM. Nie może się jednak poszczycić dużą elastycznością, dynamiczne przyspieszanie jest możliwe dopiero jak silnik osiągnie ok 4000 obr. /m. Miłośnikom szybszej jazdy bardziej przypadnie do gustu wersja z benzynowym silnikiem  2.0 16V o mocy 140 KM – dopłata 5000 PLN.

Silnik swoimi osiągami ( 0-100 km/h – 11,7 s) nie zachęca do szaleńczej jazdy, ale w celu zapewnienia spokojnej, bezpiecznej jazdy można użyć elektronicznego ogranicznika prędkości. Jak działa – chciałem to sprawdzić – ustawiłem prędkość na 90 km/h i zupełnie o tym fakcie zapomniałem. Przez dłuższy czas jechałem 50 km/h w kolumnie samochodów, więc ogranicznik nie działał. Jak droga się ,,oczyściła” chciałem przyspieszyć do ,,rozsądnej” prędkości podróżnej, nagle auto zaczęło tracić moc. W pierwszej chwili pomyślałem, że się popsuło. Jednak rzut oka na deskę rozdzielczą wszystko wyjaśnił – zadziałał ogranicznik prędkości :-). Prawdę mówią nie wiem na jaką wartość ustawić aby rzeczywiście poprawił bezpieczeństwo jazdy 🙂

Zaletą podstawowego silnika Renault Fluence jest wysoka kultura pracy oraz stosunkowo niskie spalanie. Testowe spalanie wyniosło 7,3 litra na 100 km i choć jest to wartość wyższa od obiecywanej przez producenta ( 6,7 l / 100 km ) to i tak jest to przyzwoity wynik.

Jeśli dla kogoś to za dużo może wybrać jedną w dwóch wysokoprężnych wersji 1.5 dCi o mocy 90 i 110 KM.  W stosunku do wersji benzynowej ( 1.6 16V  ) trzeba dopłacić 5300 PLN dla wersji 90 konnej i 9800 PLN dla silnika o mocy 110 KM. Mimo sporej dopłaty to ciekawe propozycje, silniki te idealnie sprawdzą się długich trasach – są ciche, elastyczne i ekonomiczne. Oba silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych ( FAP ) – spaliny są mniej toksyczne ale wzrastają koszty serwisowania samochodu. Warto o tym pamiętać szczególnie jeśli dużo jeździmy na krótkich dystansach ( ryzyko uszkodzenia filtra FAP ).

Płynne zakręty

Komfortowo zestrojone zawieszenie zachęca do spokojnej jazdy. Pokonywanie dynamicznych zakrętów nie jest domeną Renault Fluence, jednak auto prowadzi się wystarczająco pewnie i bezpiecznie. Na naszych drogach częściej się przydaje dobre tłumienie nierówności niż sportowe nastawy zawieszenia. Elektryczne wspomaganie dodatkowo zwiększa ,,czucie” pojazdu dostosowując siłę do prędkości jazdy.

Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa seryjny system kontroli toru jazdy ESC ( odpowiednik systemu ESP ) z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR i funkcją kontroli podsterowności. Skuteczne hamulce posiadają dodatkowo system wspomagana nagłego hamowania AFU ( odpowiednik EBD ).

Podsumowanie

Czy kupić Renault Fluence 1.6 16V? Czemu nie! Jeśli nie poszukujemy sportowych doznań a komfortu, bogatego wyposażenia i stosunkowo niskiej ceny zakupu to Renault Fluence 1.6 16V jest jedną z ciekawszych propozycji. Samochód wygląda elegancko i jest dość praktyczny i uniwersalny.

Obecnie Renault udziela na model Fluence rabat w wysokości 4000 PLN oraz udziela 4 letniej gwarancji. Czyli Reanault Fluence 1.6 16V Expression jest dostępny już za 52 700 PLN – ciekawa propozycja.

Renault Fluence 1.6 16V – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1598 cm3 / benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 81 / 110 / 6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 146 /4000
Prędkość maksymalna (km/h) 185
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7  s
Średnie zużycie paliwa 6,7 l / 100km
Pojemność bagażnika 530 l
Masa własna / ładowność 1250 kg / 500 kg
Cena katalogowa 56 700PLN
Cena wersji testowej 64 900 PLN

Wyposażenie – Renault Fluence Expression

  • ABS,AFU (EBD),ESP,ASR;
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości;
  • 6 poduszek powietrznych;
  • elektryczne, zmienne wspomaganie kierownicy,
  • Radioodtwarzacz CD mp3,
  • klimatyzacja manualna,
  • komputer pokładowy
Wyposażenie dodatkowe:
  • Lakier metalizowany ( 1950 PLN );
  • Pakiet komfort ( dwustrefowa klimatyzacja automatyczna + wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu( 1500 PLN);
  • Pakiet Komfort Plus ( czujniki parkowania + żaluzje przeciwsłoneczne na bocznych tylnych szybach i tylnej szybie( 1250 PLN );
  • Karta Hands Free (1000 PLN );
  • Felgi aluminiowe ( 2000 PLN )

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!