Test: Peugeot 3008 HYbrid4 – pierwsza hybryda z silnikiem Diesla!

Peugeot 3008 HYbrid4 to pierwsze, seryjnie produkowane auto z napędem hybrydowym wykorzystującym silnik diesla. Dodatkowo posiada napęd na 4 koła!


3008 – hybrydowe nadwozie

Nawet podstawowa wersja Peugeot-a 3008 to dość nietypowe auto. Nadwozie to połączenie cech kompaktowego hatchback-a i SUV-a. Mimo krótszego nadwozia niż 308 kombi, Peugeot 3008 zapewnia wystarczającą ilość miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażerów. Pojemność bagażnika 362 l (dla wersji hybrydowej) nie zachwyca, zapomnijmy również o jeździe w 7 osób, jednak hybrydowa 3008-ka nigdy nie miała być mistrzem przestronności…

Najciekawszy jest napęd – HYbrid4

Tworząc napęd HYbrid4 konstruktorzy Peugeota nie poszli na łatwiznę, przynajmniej w pewnym sensie. Zdecydowana większość pojazdów o napędzie hybrydowym wykorzystuje wolnossący silnik benzynowy (wspomagany oczywiście przez silnik elektryczny) połączony zazwyczaj z automatyczną skrzynią CVT (bezstopniową). Całość (silnik spalinowy, elektryczny, skrzynia biegów) jest zintegrowana w jeden ,,moduł”. Takie rozwiązanie ma wiele zalet min: niezawodność, płynność jazdy, niska masa napędu.

3008 zegary

Peugeot wybrał inną drogę – po pierwsze – zastosował turbodoładowany silnik wysokoprężny, po drugie – ,,zautomatyzowaną” skrzynię biegów, po trzecie – ,,odrębny” napęd elektryczny. Czy takie rozwiązanie ma sens?

3 ciekawostki – jak szaleć to na całego!

1) Czy silnik Diesla sprawdzi się w hybrydzie?

Obecnie tylko Peugeot sprzedaje hybrydy z silnikiem diesla, dlaczego tylko Peugeot? Dlaczego Toyota słynąca z samochodów hybrydowych i posiadająca wiele udanych silników wysokoprężnych nie wyprodukowała do dziś takiego auta? Cóż, pomijając czystość spalin, rozwiązanie Peugeota ma kilka wad.

3008 Hybrid

Samochód z napędem hybrydowym niejako z definicji posiada system Stop&Start, więcej – system ten działa również w trakcie jazdy. Czy da się zrobić silnik wysokoprężny nie generuje odczuwalnych wibracji zarówno przy odpalaniu jak i gaszeniu? Nie bardzo – praktycznie każde włączenie (z wyłączaniem jest nieco lepiej) silnika spalinowego jest wyraźnie słyszalne (i odczuwalne)

Benzynowe hybrydy są dość ekonomiczne, czyli diesel będzie hiper-ekonomiczny tak? Nie – a na pewno nie w tym przypadku, średnie spalanie w trasie 4,8 l/100 km. Zbliżone wartości są możliwe do uzyskania ,,zwykłym” 3008 2.0 HDI z automatyczną skrzynią biegów!

2) Zautomatyzowana skrzynia biegów

Skrzynia biegów zamontowana w 3008 HYbrid to najprostszy i najbardziej prymitywny możliwy wariant. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne w autach miejskich za 35 tys. zł, ale w kosztującym prawie 140 tys. Crossoverze spodziewalibyśmy się lepszych rozwiązań. Główne wady tej przekładni to:

  • niski komfort jazdy, często występuje odczuwalne szarpanie przy zmianie biegów
  • bardzo wolna praca – nawet klasyczny automat szybciej zmienia biegi

Teoretycznie, zastosowanie takiej skrzyni biegów może pozytywnie wpłynąć na wartość spalania, jednak w praktyce auto rozczarowuje. Uzyskanie średniego spalania wynoszącego 3,8 l/100 km jest absolutnie niemożliwe. Nawet w trasie nie udało nam się takiego wyniku uzyskać (chyba, że na dystansie 2km).

Przyzwyczailiśmy się, że normy spalania nijak się mają do rzeczywistości, ale w przypadku 3008 HYbrid mamy do czynienia z ,,nową jakością”. Zazwyczaj wartość podawaną przez producenta jako ,,średnie spalanie” daję się przynajmniej uzyskać w przy spokojnej jeździe w trasie – w 3008 HYbrid nie mamy szans!

3) Ciąg dalszy innowacji – napęd

Silnik spalinowy napędza przednie koła, a silniki elektryczne tylne! Oczywiście, zamontowane przy tylnej osi silnik elektryczne pełnią również rolę generatorów prądu który jest przesyłany do specjalnych akumulatorów. To ciekawe rozwiązanie, w dość prosty sposób uzyskujemy auto z napędem 4×4. Wiadomo, że w samochodzie hybrydowym nie zawsze pracują silniki elektryczne, jednak w 3008 Hybrid możemy ,,wymusić” ich ciągłą pracę dzięki trybowi 4WD. To najlepsze co jest w tym samochodzie 🙂

3008 4WD

W trybie Sport auto dysponuje pełną mocą, aż 200 KM (163+37). Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,5 seundy – nieźle, konkretniej rzecz ujmując – nieźle to wygląda na papierze. Jedną z zalet samochodów hybrydowych jest ,,mocny start”. Nawet nie przyspieszenie do 100 km/h, ale np. do 50 km/h. Przecież silniki elektryczne od razu dysponują maksymalnym momentem obrotowym – 200-konna hybryda powinna mieć naprawdę mocny start, a 3008 HYbrid na starcie się…zastanawia! Potem oczywiście rusza, silnik wyje, skrzynia szarpie – nie, nie – dynamicznie ruszanie spod świateł nie jest domeną 3008-ki – lepszy będzie hybrydowy Yaris za pół ceny!

Peugeotem 3008 HYbrid4 można się poruszać korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego, musimy spełnić tylko dwa warunki jechać bardzo wolno i bardzo blisko.

Hybryda czyli samochód ekskluzywny?

Problemem Peugeota 3008 HYbrid jest jego cena – prawie 140 tys. zł, to bardzo dużo, i nie chodzi tylko o samą kwotę, tylko o to co w zamian otrzymujemy.

Można powiedzieć, że np. hybrydowa Toyota Yaris też jest bardzo droga (67-72 tys. zł) – tak, ale Yaris Hybrid oferuje niezwykły komfort jazdy (płynna jazda, cisza, brak wibracji) oraz niespotykane niskie spalanie w mieście. W rzeczywistości Yaris jest wart tych pieniędzy, to taki ekskluzywny maluch. Jednak czy 3008 Hybrid to ekskluzywny Crossover? Może z wyglądu…

3008 zuatomatyzowana skrzynia

Peugeot 3008 Hybrid nie jest ani specjalnie komfortowy, ani ekonomiczny. Silnik 2.0 HDI jest świetnie wyciszony, ale sprawia lepsze wrażenie jak nie jest co chwile gaszony i odpalany. Fakt, wyposażenie seryjne jest bogate (obejmuje min. nawigacje), wnętrze jest eleganckie i praktyczne, ale czy to wystarczy?

Bardziej komfortową jazdę zapewnia ,,zwykły” 3008 2.0 HDI automat, który przy okazji jest tańszy prawie o 30 tys. zł!

Peugeot 3008 HYbrid4 – wady i zalety

Testowy 3008 HYbrid to pojazd innowacyjny, i tak naprawdę powinien być traktowany nieco ulgowo (szkoda, że dopiero teraz o tym pomyślałem 🙂 ). To pierwsza Hybryda Peugeota i trudno oczekiwać, że będzie doskonała, tym bardziej, że nie bazuje na sprawdzonych pomysłach konkurencji, tylko idzie własną drogą.

Wady:

  • wysokie spalanie – średnie spalanie podczas jazd testowych (90% trasa) wyniosło 5,4 l/100km – taki wynik uzyskują ,,zwykłe auta”. Również w mieście, 3008 Hybrid nie zachwyca ekonomicznością
  • układ napędowy nie zapewnia wysokiego komfortu jazdy – szarpanie skrzyni biegów, wibracje, niska dynamika (biorąc pod uwagę moc)
  • bardzo wysoka cena zakupu
  • mały bagażnik

Zalety:

  • bogate wyposażenie
  • atrakcyjny design
  • przestronne i komfortowe wnętrze
  • napęd 4×4

Niewiele na razie można powiedzieć o awaryjności i trwałości tego samochodu. Teoretycznie samochody hybrydowe nie są zbyt awaryjne (zwykle są bardziej dopracowane i sprawdzone), tyle tylko, że większość hybryd to Toyoty :-). Lepiej nie myśleć co w tym samochodzie może się popsuć, bo może wszystko. A napraw nie dokona ,,zwykły” mechanik – mało tego, ciekaw jestem, czy ASO sobie poradzi z ew. usterkami, bo nawet z tym może być różnie w tak skomplikowanym samochodzie!

Podsumowanie

Peugeot 3008 HYbrid4 wyznacza nowy kierunek w historii motoryzacji. Auto nie jest doskonałe, ale miłośnicy innowacyjnych technologii mogą je polubić. Znajdziemy w nim ciekawe rozwiązania nigdzie indziej niestosowane, co ma swoje wady i zalety.

Z finansowego punktu widzenia zakup tego auta nigdy się ,,nie zwróci”, ale kto powiedział, że ,,Ekologia” ma się kiedykolwiek i w jakikolwiek sposób ,,zwrócić”. Dla niektórych, sama świadomość jazdy hybrydowym samochodem jest…bezcenna!

Peugeot 3008 HYbrid4 dane techniczne, cena, wyposażenie


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!