Test: Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX
Jak przekonuje producent, Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX to idealne połączenie dynamiki i ekonomii. Nie do końca można się z tą tezą zgodzić co nie zmiania faktu, że Opel Insignia potrafi pozytywnie zaskoczyć…
O sporym sukcesie rynkowym Opla Insigni w dużym stopniu zadecydował atrakcyjny wygląd. Duże wymiary ( Insignia jest tylko 2 cm krótsza od Audi A6 kombi ! ) oraz oryginalny design pomagają wykreować nowy model. Nowy model Opla miał połączyć cechy nieprodukowanego już modelu Omega i popularnej Vectry. Można powiedzieć, że pomysł Opla został zrealizowany w 100%. Duża ilość wersji nadwozia ( sedan, liftback,kombi ) w połączeniu z 9 wersjami silnikowymi ( 115-325 KM ) pozwala na dostosowanie samochodu do potrzeb wielu kierowców. Od 115 konnego, benzynowego silnika dla emerytów do 325 konnej besti z napędem na 4 koła. Testowy egzemplarz był wyposażony w najbardziej popularną jednostkę – diesel o mocy 160 KM.
Więcej informacji o nowych samochodach znajdziesz w darmowym poradniku >>>
Kosmiczne wyposażenie
Testowany Opel Insignia 2.0 CDTI Sport Tourer Cosmo był wyposażony w kilka elementów niespotykanych w tej klasie aut. Jednym z nich były fenomenalne, fotele z perforownej skóry. Pełna regulacja ( elektryczno manualna ) zapewnia możliwość dostosowania fotela ti niemal każdego kierowcy, dobrze trzymanie boczne, podgrzewanie oraz … wentylacja foteli. O ile większość rozwiązań podnoszących komfort jest przyjmowana przez kierowców bez oporów, o tyle klimatyzowane fotele mają swoich przyciwników. Nam fotele z Insigni bardzo przypadły do gustu, trzystopniowa regulacja podgrzewania/klimatyzacji umożliwia wybranie odpowiedniego ustawienia.
Nowoczesne reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL dostosowują oświetlenie do aktualnych warunków na drodze, kierując wiązkę światła tam gdziejest najbardziej potrzebna. Rozwiązanie to działa nie tylko w teorii, skutecznie zwiększa nie tylko bezpieczeństwo ale również komfort podróżowania nocą.
Ciekawmym elementem wyposażenia Insigni jest rozbudowany komputer pokładowy. Podaje dane o spalaniu, zasięgu, prędkościach itp. ale nie tylko. Za pośrednictwem komputera możemy np. zmienić ustawienia klimatyzacji, czy autoblokowanie centralnego zamka – super rozwiązanie. Teraz każdy kierowca może zmienić denerwujące go ustawienia i dostosować pojazd do swoich potrzeb.
Fabryczna nawigacja Opla, wyposażona w czytelny kolorowy wyświetlacz jest dość praktyczna i dokładna. Największym mankamentem jest fakt korzystania z napędu CD, nie można więc korzystać z nawigacji i słuchać muzyki z CD jednocześnie. Dużo wygodniejsze są nawigacje na kartę SD.
Opel Insignia 2.0 CDTI ecoFLEX – test
Przed testem przeczytałem kilka artykułów o 160 konnej Insigni ecoFLEX, większość autrów pisało o tym rozwiązaniu w samych superlatywach. Bardzo mnie zaciekawiło to auto – jak będzie jeździć w rzeczywitości? Czy będzie w trasie spalać 4,5 l / 100 km ?
Jakie są różnice?
W stosunku do zwykłej wersji, Insignia ecoFLEX ma dłusze przełożenia skrzyni biegów, niższy opór powietrza, specjalne 17 calowe opony Michelin o opniżonym oporze toczenia i cenę wyższą o 2200 PLN. Przyspieszenie do 100 km/h jest identyczne w obu wersjach 9,9 s, jednak odmiana ecoFLEX jest troszkę szybsza ( 215 km/h ). Ekologiczna werjsa Insigni ma również niższe katalogowe spalanie, średnio 5,4 l / 100 km (6,0 l / 100 km w zwykłej wersji ).
Więcej informacji o nowych samochodach znajdziesz w darmowym poradniku >>>
Duża moc = duża dynamika?
160 KM, 350 Nm dostępnych już przy 1750 obr./m – takie parametry w przypadku nowoczesnych diesli są gwarancja dynamicznej jazdy. Jednak w przypadku Opla Insigni 2.0 CDTI ecoFLEX jest nieco inaczej. Bardzo długie przełożenia, może nieco obniżają zużycie paliwa ale skuecznie zmiejszają dynamikę pojazdu. Właścicele nowoczesnych turbodiesli są przyzwyczajeni do dynamicznego wyprzedzania bez konieczności redukcji biegów – nie w Insigni ecoFLEX! Na 6 biegu przy prędkości 100 km/h silnik ma niecałe 1500 obrotów, praktcznie jakiekolwiek wyprzedzanie jest możliwe po redukcji do 4 biegu! Optymalna prędkość do jechania na 6 biegu to 140 km/h – silnik pracuje z prędkością 2000 obr./m jest cicho i spokojnie – pytanie tylko jak często uda nam się ,,wrzucić” 6 bieg? Można jechać oczywiście 120 km/h, ale zapomnijmy o dynamice. Na szóstce Insignia przyspiesza powoli ale…niestrudzenie.
Efektem ubocznym długich przełożeń, mocnego silnika i wyciszonego wnętrza jest fakt, że łatwo jest zapomnieć jak szybko się jedzie. Na szczęście, na drodze, zawsze można spotkać ludzi służączych pomocą i informujących kierowców, że powinni zwolnić. Przy okazji testów Insigni miałem okazję poznać dwóch sympatycznych funkcjonariuszy drogówki ( Ciekawe życie policjanta).
Ogólnie pomysł bardzo długich przełożeń sprawdzi się w dwóch przypadkach – częstego podróżowania po autostradach ( najlepiej bez ograniczeń prędkości ) lub w przypadku skrzyń automatycznych, gdzie częste redukcje nie męczą kierowcy. Na naszych drogach częściej bardzie jest potrzebna moc i dynamika do wyprzedzania innych pojazdów niż do utrzywywania stałej, bardzo wysokiej prędkości jazdy.
Opel Insignia 2.0 CDTI test spalania
Deklarowane przez producenta spalanie w trasie – 4,5 l / 100 km okazało się niemożliwe do osiągnięcia. Przy oszczędnej jeździe zbliżyliśmy się do 5 litrów, jednak przy sprawnej jeździe w trasie ( 140-160 km/h ) spalanie wynosiło 6,8 – dobry wynik ale nie rewelacyjny.
Jak po szynach
Testowa Insignia Cosmo ( standardowo wyposażona w 18 calowe koła ) zachwyca stabilnością prowadzenia. Już standardowe zawieszenie ( bez systemu flex-Ride ) zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem oraz wystarczający komfort jazdy. Niezależnie od prędkości, Insignia prowadzi się stabilnie i pewnie.
Więcej informacji o nowych samochodach znajdziesz w darmowym poradniku >>>
Koszty
Opel Insignia 2.0 CDTI Sport Tourer w wersji wyposażeniowej Cosmo i 160 konnym silnikiem diesla 2.0 CDTI eco FLEX kosztuje 118 300 PLN. Zważywszy na wyposażenie cena jest dość wysoka. Wyposażenie standardowe jest bogate, brakuję tylko reflektorów ksenonowych za które trzeba dopłacić aż 4900 PLN! Cennik wyposażenia opcjonalnego ( poza reflektorami bi-ksenonowymi) jest racjonalny, możemy wybierać z pośród wielu dostępnych elementów. Np. świetnie działający system audio Infinity ( 7 głośników + subwoofer ) za 1900 PLN do dobra oferta.
Podsumowanie
Opel Insignia 2.0 CTDI ecoFLEX to pojazd posiadający wiele zalet. Jest elegancki, szybki, komfortowy, dość ekonomiczny. Jednak jego pełnego potencjału nie odkryjemy na większości naszych dróg, gdzie częściej trzeba wyprzedzać niż jechać ze stałą prędkością. Idealnie się sprawdza na autostradzie, gdzie można komfortowo, pewnie i w miarę ekonomicznie podróżować z prędkościami rzędu 160-200 km/h. W zasadzie, Opel Insignia 2.0 CTDI w wyposażeniu standardowym powinien mieć system ostrzegania przed policyjnymi radarami oraz zintegrowane CB-radio 🙂
|
|