Test: Nissan Note 1.6 110 KM – zaskakujący silnik
Po małych rodzinnych minivanach trudno spodziewać się dobrych właściwości jezdnych, czy osiągów. W tym kontekście, nie spodziewaliśmy się niczego nadzwyczajnego po teście Nissana Note’a. Ten samochód posiada jednak coś, co zaskakuje. I to bardzo pozytywnie. To silnik 1.6 110 KM.
Dobry silnik zwiększa funkcjonalność miejskiego vana Nissana.
Nissan Note – pudełeczko
Note to technologiczny bliźniak, nieoferowanego już w Polsce, Renault Modusa. Wizualnie, po przejściu liftingu, jest jednak nieco ładniejszy od francuskiego brata. Rzecz jasna unikalny wygląd auta nie był najważniejszym celem projektantów. Podobnie jak testowany przez nas ostatnio Suzuki Splash, Note z założenia ma być autem praktycznym i funkcjonalnym. Nie jest jednak tak spokojnym i ułożonym przedstawicielem segmentu minivanów jak Suzuki. W swojej ofercie ma bowiem sporo mocniejsze jednostki napędowe.
Duża ilość schowków i praktycznych uchwytów, czyni z wnętrza Note’a idealne miejsce pracy dla przedstawiciela handlowego. Design jest charakterystyczny dla Nissana, a więc ciekawy i nieco orientalny. Funkcjonalne gadżety, które posiada wersja I-Way, uprzyjemniają podróżowanie. Po raz kolejny przy okazji testu Nissana wypada pochwalić nawigację GPS. Jest ona elementem wyposażenia najdroższej wersji. Spisuje się lepiej niż droższe, rozreklamowane systemy konkurencji – precyzyjnie wyznacza drogę, w porę ostrzega przed radarami.
Elektronika psuje dobre samochody – kłopoty z kluczykiem Nissana
Mankamentem jest dosyć dziwny system odpalania samochodu. Testowany Note posiadał kluczyk zbliżeniowy. Auta nie odpala się jednak przyciskiem, jak np. w Juke’u (nasz test), a za pomocą pokrętła. To ciekawe, choć niezbyt praktyczne rozwiązanie nie zawsze działało! Być może, aby przekręcić pokrętło i odpalić silnik trzeba wciskać pedał sprzęgła mocniej lub lżej, być może trzeba trzymać wciśnięty hamulec, być może zapiąć pasy, a może zasłonić rolety? Kierowca nie musi znać tej procedury i wiedzieć dlaczego pokrętło się blokuje. A na wyświetlaczu nie pojawia się żaden komunikat. To absolutnie niepotrzebne ułatwienie, które staje się utrudnieniem.
Dla kogo jest Nissan Note 1.6 110 KM?
Nissan Note jest samochodem bardzo przestronnym. Zapewnia dużą ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. Bagażnik 280 l wystarczy na skromne zakupy. Po złożeniu siedzeń, uzyskamy przestrzeń 1332 l, którą można wykorzystać niemal w pełni, dzięki dużemu otworowi bagażowemu. Note może być zarówno autem rodzinnym, jak i firmowym. Jego obszerne wnętrze przy kompaktowych rozmiarach to idealne rozwiązanie dla ludzi, którzy muszą przewozić różne towary po mieście. Ale Note nadaje się także w dłuższą trasę. Wszystko za sprawą chwalonego już na wstępie silnika 1.6 110 KM.
Test silnika 1.6 110 KM – po co ci turbosprężarka?
Ważący około 1 100 kg Note mógłby posiadać słaby silnik i jakoś przemieszczać się po mieście. Nie taki jest jednak cel Nissana. Najsłabsza jednostka w ofercie generuje 88 KM. To wystarczająca moc, aby nazwać Note’a autem nie tylko do miasta. Testowany egzemplarz był wyposażony w najmocniejszy w ofercie silnik 1.6 110 KM. Całe szczęście.
Jednostka o tej pojemności i mocy maksymalnej 110 KM, osiąganej przy wysokich obrotach (6 000 obr./min.) nie budzi wielkiej fascynacji. Także maksymalny moment obrotowy 153 Nm (4 400 obr./min.) to nic nadzwyczajnego. Aby poznać charakter tego silnika trzeba go wypróbować. Note ze względu na kształt nadwozia, wydaje się dość dużym autem. Jest jednak stosunkowo lekki i jego osiągi mogą być bardzo dobre.
Przyspieszenie do ,,setki” w 10,7 s nie mówi wszystkiego o aucie. Wolnossący silnik Nissana imponuje przede wszystkim przyspieszeniem już od najniższych obrotów. Producent nie zastosował turbosprężarki i chwała mu za to, bo to rozwiązanie mogłoby tylko niepotrzebnie obniżyć trwałość jednostki. Note ,,wyrywa” do przodu od startu, a powyżej około 3 000 obr./min. staje się naprawdę bardzo dynamiczny.
Silnik zaczyna być słyszalny przy wyższych obrotach, ale to kwestia raczej wyciszenia wnętrza niż słabej kultury pracy. Spalanie średnie, deklarowane przez producenta to 6,6 l na 100 km. Wynik, uzyskany podczas testu to 7,3 l i biorąc pod uwagę pojemność i rodzaj silnika, jest to raczej wartość spodziewana.
Jak jeździ Nissan Note 1.6 – test drogowy
Silnik Note’a umożliwia jazdę z autostradowymi prędkościami. Nie jest to jednak do końca bezpieczne, ponieważ wysokie nadwozie auta nie pozwala na zbyt ostre wchodzenie w zakręty. Nie jest też odporne na silne podmuchy wiatru. Na Note’a nie można za to narzekać na nierównościach. Mimo technicznego podobieństwa do Micry, lepiej od niej radzi sobie z niedostatkami polskich dróg. Trzeba pamiętać, że technicznie Note jest reprezentantem segmentu małych aut, dlatego nie warto oczekiwać od niego dużego komfortu jazdy po nierównej nawierzchni.
Nissan Note 1.6 110 KM – cena
Doskonale wyposażona wersja I-Way z silnikiem 1.6 110 KM kosztuje obecnie 53 290 zł. Za dodatkowe 4 800 zł można zamówić automatyczną skrzynię biegów. Cena wydaje się adekwatna do tego, co otrzymujemy w zamian, ale wielu klientów uzna, że jest zbyt wysoka jak na ten segment. Note’a z najsłabszym silnikiem 1.4 88 KM można kupić już za 39 900 zł. To dobra oferta dla tych, którzy poszukują małego, szybkiego auta, a nie zależy im na klimatyzacji i gadżetach.
Note jest samochodem dla określonej grupy odbiorców. Grupy jednak wcale nie wąskiej, bo rodzin z dziećmi, mimo niżu demograficznego w Polsce nie brakuje. Podobnie jak nie brakuje, mimo kryzysu, przedstawicieli handlowych i dostawców w małych firmach. Silnik 1.6 110 KM to dobre rozwiązanie. Jest dynamiczny, a przy tym dość ekonomiczny. Cena nie powinna odstraszać klientów. Note to mało efektowny, ale przyzwoity samochód. Podczas testu rozczarował nas wyłącznie pozytywnie.
Nissan Note 1.6 110 KM – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|