Test: Nissan Micra 1.2 DIG-S 98 KM – znacie ją z telewizji

Nissan dołożył ostatnio wszelkich starań, by jeszcze lepiej wypromować swój najpopularniejszy model. Postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska nowej Micrze w reklamowanej w telewizji wersji z silnikiem 1.2 DIG-S.

Mniej ekstrawagancka sylwetka nowej Micry

Nissan Micra z aluzją do Volkswagena Garbusa

Najnowsza generacja Nissana Micry jest z nami od 2010 r. Jej poprzedniczka produkowana w latach 2002-2010, swego czasu wywołała niemałe zamieszanie w segmencie B, za sprawą dość kontrowersyjnych kształtów nadwozia. Najnowsza Micra otrzymała całkowicie nową platformę, jest minimalnie dłuższa i niższa. Linie nadwozia są nieco spokojniejsze, choć samochód nadal wygląda bardzo oryginalnie. Ma więc wszystko to, co potrzebne by stać się autem kultowym. Może to nie do końca celne spostrzeżenie, ale sylwetka małej Micry przywołuje mi na myśl legendarnego Volkswagena Garbusa. Nietypowa stylizacja miejskiego auta nie jest sztuką dla sztuki. Takie skonstruowanie nadwozia pozwoliło na uzyskanie doskonałego współczynnika oporu powietrza. Wynosi on zaledwie Cx=0,29.

Wnętrze Nissana Micry – precz nudo

Micra – unikalny design tanim kosztem

Nissan Micra 1.2 DIG-S - kokpitSzanuję producentów, którzy potrafią zadbać o wygląd wnętrza wszystkich swoich samochodów. Wszystkich, a więc nie tylko tych, na które trzeba wydać fortunę. Mała i z założenia niedroga Micra, prezentuje się w środku bardzo efektownie. Zgrabna kierownica, ciekawie zaprojektowane wloty powietrza, zegary z umieszczonym centralnie wyświetlaczem komputera pokładowego, to tylko niektóre elementy, których wykonanie nie wymagało poniesienia dużych kosztów. Doskonale wygląda okrągła paleta przycisków, umieszczona centralnie. Konkurencja wmawia nam, że liczy się nie design a trwałość materiałów wykończenia wnętrza. Nie odpowiada jednak na pytanie, dlaczego tych dwóch rzeczy nie może połączyć? Do jakości plastiku, użytego wewnątrz Micry można mieć pewne zastrzeżenia. Choć wszystko wygląda na dobrze dopasowane, podczas jazdy po nierównościach, słychać stuki i piski. Może to kwestia dużego mrozu, który nieustannie towarzyszył testowaniu auta, ale w nowym samochodzie bez względu na okoliczności, powinno się słyszeć tylko cichy dźwięk silnika i delikatny szum opon…

Nissan Micra – japońskie fotele i prosta nawigacja

Nissan Micra 1.2 DIG-S - światłaWyciszenie małej Micry nie jest wzorowe, acz wystarczające, przynajmniej dopóki nie zmusimy silnika do bardzo wytężonej pracy. Mankamentem są fotele, których kształt zaprojektowano chyba tylko z myślą o Japończykach. Mimo wszystko przy odrobinie kombinacji można dopasować je tak, by podróżować komfortowo. Wysocy kierowcy i tak będą jednak narzekać. Fotel powinien mieć większy zakres regulacji w pionie. Co ciekawe (i trochę niebezpieczne), reflektory Micry są zbudowane tak, że zajmując prawidłową pozycję za kierownicą, można nocą zaobserwować ich rozbłyski. Wyposażenie modelu testowego obejmowało zintegrowaną nawigację GPS z pięcio-calowym dotykowym wyświetlaczem. Ten sprzęt należy bezwzględnie pochwalić za wygodę i prostotę obsługi. Nawigacja nie mówi po polsku, ale podczas testu nie popełniła ani jednego błędu. Mimo że producent ostrzega, że pokrycie map z polskimi drogami lokalnymi nie jest w pełni zweryfikowane. Ciekawa forma asekuracji. Na tylnych siedzeniach Micry nie ma zbyt wiele miejsca, ale jak na segment B jest wygodnie. Atutem samochodu są dobrze zaprojektowane drzwi, które umożliwiają bezproblemowe wsiadanie.

Silnik 1.2 DIG-S z kompresorem – test

Elastyczność trzycylindrowego silnika

Nissan Micra - silnik 1.2 DIG-S 98 KMNissan promuje obecnie Micrę ze względu na wprowadzony niedawno do oferty silnik 1.2 DIG-S. Trzycylindrowa jednostka została wyposażona w kompresor, dzięki czemu generuje imponujące, jak na auto miejskie, 98 KM. Sprężarka mechaniczna jest uruchamiana elektrycznym sprzęgłem lub zaworem upustowym. Zdaniem producenta, powinna zapewniać elastyczność i dobre osiągi na każdym biegu. Tak wygląda to w teorii. A jak z praktyką?

Micra przyspiesza całkiem nieźle i przyzwoicie znosi jazdę z wyższą prędkością, ale po 98 KM można by oczekiwać więcej. Kompresor pozwala na komfortowy start i pod tym względem wydaje się lepszym rozwiązaniem niż turbosprężarki stosowane przez konkurencję. Brak turbodziury ma bowiem znaczenie podczas ruszania spod świateł, a to właśnie miasto jest naturalnym środowiskiem małych aut. Owszem, auto o podobnej mocy wyposażone w turbinę będzie szybsze, ale szarpnięcia przy każdym rozpędzaniu spod sygnalizacji mogą irytować. Silnik zadziwia kulturą pracy jak na ,,trzycylindrowca”. Obiecanej przez producenta elastyczności jednak nie stwierdziłem. Zapewne nie jest on więc elastyczny wyjątkowo, tylko elastyczny jak na swoją konstrukcję. Oznacza to, że można porównać go np. z silnikiem o poj. 1.5 i podobnej mocy, ale nie konkurencyjnymi jednostkami turbodoładowanymi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,3 s to wynik zadowalający. Pewne problemy generuje obsługa skrzyni biegów. Pięciostopniowej przekładni manualnej na pewno nie można nazwać precyzyjną. Nissan oferuje do Micry za dopłatą także bezstopniową skrzynię CVT.

Spalanie Micry DIG-S

Przed wprowadzeniem 1.2 DIG-S w ofercie znajdował się tylko jeden silnik o tej samej pojemności, ale niższej mocy (80 KM). Głównym celem producenta nie było jednak podniesienie osiągów Micry, ale maksymalna redukcja spalania. Testowany egzemplarz powinien palić średnio 4,1 l benzyny na 100 km. Taki wynik miał być zasługą silnika z kompresorem, ale także zamontowanego tu systemu Start/Stop i alternatora z funkcją odzyskiwania energii. Zwłaszcza ten drugi wynalazek jest interesujący. Otóż alternator Micry posiada oprogramowanie, dzięki któremu cały czas utrzymuje optymalny poziom naładowania akumulatora. Oznacza to, że odłącza on ładowanie wtedy, gdy nie jest potrzebne, przez co generuje (minimalne co prawda) oszczędności paliwa. System Start/Stop ogranicza spalanie w mieście i to właśnie w tym środowisku Micra najbardziej imponuje. Do rzeczy…

Średnio 6,2 l na 100 km w siarczysty mróz

Nissan Micra 1.2 DIG-S 98 KM - zegaryPodczas testu spalanie Nissana Micry DIG-S wyniosło średnio 6,2 l na 100 km. Tak, to aż o dwa litry więcej niż w katalogu. Ale podczas testu samochodu pierwsze skrzypce grał mróz (chwilami 20-stopniowy). Auto robiło zazwyczaj krótkie trasy, a jak wiadomo zimą silnik potrzebuje czasu na rozgrzanie (swoją drogą jednostka bardzo szybko osiąga optymalną temperaturę). Apetyt na benzynę Micra zwiększa przy wyższych prędkościach, przez co w trasie może spalić nawet więcej niż w mieście! Przyznać trzeba, że w swoim naturalnym środowisku Micra radziła sobie bardzo dobrze. Rezultat spalania nie jest może imponujący, ale zaręczam, że inne auta segmentu B w tych samych warunkach pogodowych, spalają więcej.

Nissan Micra DIG-S – Król Miasta

Nissan Micra DIG-S – wrażenia z jazdy

Zgodnie z oznaczeniem na tylnej klapie, Nissan Micra DIG-S dobrze wpisuje się w koncepcję Pure Drive. Emisja CO2 do atmosfery jest w przypadku tego auta imponująco niska. Gdyby po zatłoczonych miastach jeździły tylko Micry, poziom zanieczyszczenia powietrza, obniżyłby się znacząco. Mały Nissan jest przygotowany do miejskiej eksploatacji w każdym aspekcie. Kompresor zapewnia płynny i komfortowy start a krótki skok pedału sprzęgła powoduje, że ruszanie jest zawsze bezproblemowe. Na parkingu Micra radzi sobie świetnie za sprawą bardzo małego promienia skrętu. Zawieszenie tłumi wszelkie niedostatki podłoża dobrze, a nawet bardzo dobrze jak na klasę małych aut. Są też w Micrze mankamenty. Należy do nich praca układu kierowniczego, który nie daje kierowcy całkowitej pewności podczas jazdy oraz nieco zbyt ,,nerwowe” zachowanie samochodu podczas gwałtownego hamowania (praca ESP).

Nissan Micra – cena i dodatki

Bogate wyposażenie wersji Tekna

Testowany egzemplarz to najbogatsza wersja wyposażenia Tekna. Zawiera właściwie wszystko to, czego można oczekiwać od auta miejskiego i jeszcze trochę więcej. Imponującym dodatkiem jest np. inteligentny kluczyk zbliżeniowy. Auto odpalamy i gasimy za pomocą przycisku Start/Stop, kluczyka możemy nie wyjmować przy tym z kieszeni. Dobrze rozwiązano kwestię panoramicznego dachu. Nie jest to niestety VisioDrive z Citroena, ale zapewnia przyjemne doświetlenie wnętrza. Nie jest otwierany elektrycznie a manualnie – za pomocą przesuwanej zasłony. To mało nowoczesne rozwiązanie jest bardzo praktyczne! Przycisk elektrycznego odsłaniania dachu najczęściej trzeba bowiem wciskać przez cały czas uchylania zasłony, lub przynajmniej sekundę. Tu robimy to za pomocą jednego, błyskawicznego szarpnięcia. W wersji Tekna otrzymujemy też bez dopłaty składane elektrycznie lusterka, bardzo przydatny w mieście system wspomagania parkowania oraz nawigację GPS.

Micra od 39 990 zł

Ceny Nissana Micry zaczynają się poniżej progu 40 000 zł (rocznik 2012). Jest to jednak wersja z klasycznym silnikiem benzynowym 1.2 80 KM. Oprócz komputera pokładowego i centralnego zamka z pilotem nie ma tu żadnych wygód. Klimatyzację manualną w standardzie mają wszystkie Micry z silnikiem 1.2 DIG-S. Ceny startują tu z wyższego progu – 51 890 zł. Testowany egzemplarz to wersja Tekna za 61 890 zł. Z jednej strony to bardzo drogo jak na miejskie auto, ale z drugiej w zamian otrzymujemy design i wyposażenie godne klasy premium (tak, klasy premium!). Za tą cenę kupimy mniej oryginalne pod względem designu i słabiej wyposażone auta konkurencji (np. Skodę Fabię 1.2 TSI-test). Micra DIG-S ma swoje wady, ale do miasta nadaje się jak żadne inne auto. Oferuje niskie spalanie, komfortową jazdę, łatwe parkowanie i unikalny design wnętrza. Nissan może być dumny ze swojego malucha.

Nissan Micra 1.2 DIG-S 98 KM – dane techniczne

Dane techniczne modelu testowego
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1198 cm3 / benz. /R3
Moc maksymalna (KM/obr./min) 98/5600
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 142/4400
Prędkość maksymalna (km/h) 180
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s
Średnie zużycie paliwa* 4,1 l / 100km
Pojemność bagażnika 265/605 l
Masa własna 1045 kg
Poj. zbiornika paliwa 41 l
Cena modelu testowego 61 890 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, ESP
  • klimatyzacja automatyczna
  • nawigacja GPS
  • zestaw audio z portem USB
  • elektrycznie sterowane szyby (przód)
  • kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • system Start/Stop
  • Bluetooth
  • tempomat
  • automatyczne światła mijania
  • panoramiczna szyba dachowa
  • czujniki parkowania
  • wspomaganie parkowania
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 15”
  • elektrycznie sterowane, składane lusterka
  • inteligentny kluczyk

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!