Test: Chevrolet Aveo 1.3 D 95 KM – przeskok o naście lat
Chevrolet Aveo uchodzi za tanie miejskie auto, po którym nie można spodziewać się zbyt wiele. Taką renomę model zawdzięcza swojej poprzedniej generacji, która na marginesie wciąż znajduje się w ofercie. Nowe Aveo to jednak zupełnie inny samochód. Przetestowaliśmy wersję z silnikiem 1.3 D 95 KM i pakietem wyposażenia LT.
Chevrolet Aveo – sylwetka
Design Chevroleta
Nowe Aveo wizualnie prześciga poprzednika o kilkanaście lat. Tym, co szczególnie rzuca się w oczy jest nowoczesny design, czyli coś, czym rzadko mogą pochwalić się tanie samochody. Nasza redakcja testowała kiedyś Chevroleta Aveo poprzedniej generacji (test). Okazuje się, że są to dwa, zupełnie różne auta. Z zewnątrz Aveo w testowanej wersji pięciodrzwiowej (hatchback) prezentuje się efektownie dzięki nieregularnemu kształtowi szyb, bocznym przetłoczeniom oraz ciekawie wystylizowanej masce. Grill z chromowaną otoczką to wyróżnik bogatej wersji wyposażenia. Warto poświęcić uwagę reflektorom, których kształt określić można jako co najmniej nietypowy. Trudno orzec to jednoznacznie, ale nowoczesne nadwozie może mieć wpływ na pewną wadę Aveo. Otóż podczas szybszej jazdy, w kabinie słychać głośno szum powietrza. Może to wina efektownie wymodelowanych reflektorów?
Wnętrze Aveo – rozwiązania, których nie ma konkurencja
Chevrolet i nietypowa wentylacja
Projektant wnętrza nowego Aveo ze swojego zadania wywiązał się naprawdę dobrze. Test nowego Sparka pokazał nam, czego możemy się spodziewać po nieco tylko większym ,,mieszczuchu” Chevroleta. Auta rzeczywiście są podobne wewnątrz, ale nie do przesady. Pierwszą rzeczą, która przykuwa uwagę w Aveo jest futurystycznie zarysowany elektroniczny wyświetlacz. Właściwie jest to klasyczny obrotomierz połączony z elektronicznym prędkościomierzem i wyświetlaczem wskazań komputera pokładowego. Doskonale pasuje on do charakteru miejskiego auta. Czerwono-niebieska kolorystyka podświetlenia deski rozdzielczej i fantazyjny układ przycisków to coś, czego brakuje szarej i do bólu poprawnej konkurencji, np. Skodzie Fabii (test). Mimo zastosowania nietypowych rozwiązań, k
okpit pozostał czytelny. Część mediów można sterować z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy, która niestety jest w niezmienionym kształcie montowana w wielu autach koncernu GM. Oprócz kierownicy i ewentualnie gałki zmiany biegów, niemal każdy element wyposażenia Aveo wygląda oryginalnie. Samochód posiada bardzo wiele schowków. Trudno wyobrazić sobie jednak korzystanie z kilku z nich (ze względu na rozmieszczenie). Uwagę przykuwają także nietypowo rozwiązane ,,kratki wentylacyjne”. Otóż w Aveo są one okrągłe i obsługiwane pokrętłem. Ten gadżet działa równie dobrze, co tradycyjne kwadratowe kraty a wygląda o niebo lepiej! Dlaczego takiego rozwiązania nie potrafili od lat wymyślić np. niemieccy producenci aut klasy premium? Otóż to. Designersko Chevrolet za 50 tys. zł ośmiesza większość producentów, którzy każą sobie słono płacić za wątpliwej urody design ich schematycznych samochodów.
Test silnika 1.3 D 95 KM
Silnik Chevroleta to udana jednostka stworzona przez Fiata.
W Chevrolecie Aveo panuje miła atmosfera. Podróżuje się w otoczeniu ciekawie wyglądających gadżetów i na dodatek, siedzi się dość wygodnie. Chevrolet nie ma się czego wstydzić w kwestii ilości miejsca dla kierowcy i pasażera Aveo. Fotele nie są może bardzo komfortowe, ale jak za tę cenę absolutnie znośne. Przestrzeń rozplanowano rozsądnie i nie ma strachu, że kierowca i pasażer będą stykać się kolanami podczas jazdy. Z tyłu miejsca jest niewiele, ale tego, które jest nie ,,kradnie” tylna kanapa. Jej gabaryty są skromne a mimo to nie jest twarda. Niestety bagażnik Aveo jest bardzo mały. Egzemplarz testowy wyposażono w najmocniejszą dostępną wersję silnika wysokoprężnego. Nie jest wielką tajemnicą, że konstrukcja 1.3 D 95 KM to produkt Fiata, z którym GM kilka lat temu nawiązał współpracę. W Chevrolecie mamy oznaczenie ,,D”, w Fiacie ,,Multijet”, w Oplu ,,CDTI”. Mocny, choć mały diesel sprawuje się w również niewielkim Aveo całkiem nieźle. Nie zadziwia może kulturą pracy, ale zapewnia odpowiednie przyspieszenie i zadowalające osiągi. Dość powiedzieć, że testowana wersja przyspiesza do 100 km/h w 11,7 s. To przyzwoity wynik jak na diesla, który rozkręca się dopiero powyżej pewnej wartości obr./min.
Spalanie średnie – 5,1 l na 100 km
Silnik jest dość głośny przy wyższych prędkościach, ale nigdy nie sprawia wrażenia zmęczonego. Docenić należy jego elastyczność. Zmiana biegów, wykonywana za pomocą sześciobiegowej przekładni manualnej, nie jest bardzo częstą czynnością. Co istotne, samochód przyspiesza nawet z dość niskich obrotów na ostatnim biegu.
Trudno powiedzieć jak trzeba jeździć Chevroletem Aveo, aby uzyskać katalogowy średni wynik spalania 4,1 l na 100 km. Rezultat uzyskany podczas testu to dokładnie litr więcej a litr w przypadku auta miejskiego to naprawdę dużo. To oczywiste, że przy dynamicznej jeździe Aveo musi swoje spalić, ale niestety podczas spokojnej jazdy także nie imponuje ekonomią. Silnik 1.3 D jest oferowany z systemem Start&Stop. Trudno powiedzieć, czy generuje on jakieś oszczędności paliwa. Jeśli tak, to są wręcz niezauważalne. Poza tym wyłączanie silnika kilka razy na minutę – przy każdym zatrzymaniu w mieście, nie wydaje się zdrowe. Zwłaszcza dla diesla z turbiną. Może to staroświeckie podejście, ale całe szczęście, że Start&Stop można wyłączyć…
Chevrolet Aveo 1.3D – test drogowy
Pięć gwiazdek EuroNCAP dla nowego Aveo
Aveo zadziwiająco dobrze spisuje się na nierównościach. Nie jest może najbardziej komfortowym autem w swojej klasie, ale tego nikt od niego nie oczekiwał. Zawieszenie tłumi drogowe niedostatki, dopóki oczywiście nie jedziemy zbyt szybko po zbyt dziurawej ścieżce. W kwestii bezpieczeństwa nowe Aveo prezentuje się lepiej od poprzednika. Uzyskało maksymalny wynik pięciu gwiazdek w testach organizacji EuroNCAP. Duża w tym zasługa zagwarantowania w standardzie, w każdej wersji, sześciu poduszek powietrznych i licznych systemów bezpieczeństwa. Nie oznacza to jednak, że w małym Chevrolecie zawsze możemy czuć się bezpiecznie. Na śliskiej, np. ośnieżonej, jezdni miewa on zakusy do wypadania z toru jazdy. ABS, ESC i TCS mogą w takiej sytuacji niewiele pomóc.
Chevrolet Aveo 1.3 D 95 KM w cenniku
Aveo od 36 490 zł
Testowana wersja Aveo z silnikiem 1.3 D 95 KM i pakietem wyposażenia LT kosztuje 51 990 zł. Nie jest to niska kwota. O wiele lepiej wygląda w cenniku podstawowa (czyt. uboższa) wersja z benzynowym 1.2 o mocy 70 KM. Możemy ją mieć już za 36 490 zł. Na to, czy warto inwestować w droższego diesla, każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Wszystko zależy od zadań, jakie postawimy przed Aveo. Na krótkich dystansach lepiej sprawdzi się benzyna. W ofercie znajduje się też słabszy, ale tańszy diesel 1.3 D 75 KM. Rzec można, do wyboru do koloru. Trzeba tylko zdecydować się na Chevroleta, który nową wersją Aveo wykonał naprawdę duży krok w przód.
Chevrolet Aveo 1.3 D 95 KM – dane techniczne |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|