Skrzynie biegów ZF – nowoczesna klasyka
Skrzynie niemieckiej firmy ZF od lat montowane są w samochodach osobowych, autobusach oraz ciężarówkach. Wśród nowoczesnych technologii, oferowanych przez firmę znajdują się automaty, które przez wielu użytkowników chwalone są za precyzję i niezawodność. Czy nadchodzi zmierzch manualnych skrzyni biegów?
Skrzynie 8 HP od ZF – lepsze od DSG?
Największą popularnością spośród produktów firmy ZF Friedrichshafen AG przeznaczonych do aut osobowych, cieszą się skrzynie biegów. W konstrukcji automatów, koncern bazuje na sprawdzonej, klasycznej technologii, którą ubogaca nowoczesnymi rozwiązaniami. Prawdziwym hitem ostatnich lat są produkowane przez ZF przekładnie ośmiostopniowe. Ta, po raz pierwszy użyta w BMW Serii 7, skrzynia została zaprojektowana w celu ograniczenia zużycia paliwa. W porównaniu do sześciobiegowej poprzedniczki (6HP), oszczędność spalania wyniosła aż 11 procent (z systemem Start&Stop). 8HP okazała się nie tylko bardziej oszczędna, ale także bardzo wydajna (limit obsługi momentu obrotowego do 700 Nm) i lekka. Konstrukcja waży zaledwie 90 kg. Specjaliści z ZF chwalą się, że dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, moment zmiany biegów w skrzyni 8HP odbywa się poniżej progu percepcji człowieka, co daje przekładni dużą przewagę nad ,,manualem” i zapewnia niespotykaną płynność jazdy. Jakość przełożenia mocy na koła jest zasługą udoskonalonych konwerterów momentu obrotowego. Duża wydajność i oszczędność produktu ZF stawia pod znakiem zapytania przyszłość dwusprzęgłowych skrzyń DSG – również montowanych w samochodach z grupy Volkswagena.
Przekładnie automatyczne ZF na ścieżce rozwoju
Niedawno z taśm montażowych zjechał milionowy egzemplarz ośmiobiegowej przekładni automatycznej 8HP. Jak dotąd sprzęt ten montowano w samochodach Audi, Bentley’a, BMW, Chrysler’a, Dodge’a, Land-Rover’a a także Jaguara i Lancii. W najbliższej przyszłości skrzynia 8HP po kilku udoskonaleniach, instalowana będzie w samochodach grupy Volkswagen z napędem 4×4. Zwiększy się także limit obsługi momentu obrotowego. W przyszłości automaty ZF mają pracować w modelach niemal wszystkich segmentów – od luksusowych limuzyn, po sportowe kompakty.
Hybrydowa przyszłość
ZF chwali się automatycznymi skrzyniami biegów montowanymi w hybrydowych wersjach niemieckich samochodów, m.in. Audi A6 Avant i Audi Q5 Hybrid. Przekładnie te będą nieco zmodyfikowanymi wersjami skrzyni 8HP. Kompaktowy układ nie będzie zawierał zbyt dużej ilości miejsca. Elektryczny silnik, sprzęgło, tłumik drgań skrętnych i hydraulika zostaną zintegrowane w sposób oszczędzający miejsce. Dzięki czemu pod maską wygospodarowana zostanie przestrzeń na silnik elektryczny a praca przekładni hydrokinetycznej będzie bardziej efektywna. Gdy silnik spalinowy oraz elektryczny są eksploatowane w tym samym czasie, skrzynia zapewnia elastyczny i inteligentny podział mocy. Automatyczne sprzęgło oddziela oba źródła zasilania, dzięki czemu układ może korzystać tylko z silnika elektrycznego. Hybrydyzacja ma zmniejszyć spalanie masywnego Q5 do średnio 6,9 l na 100 km. Przekładnia hybrydowa w Audi Q5 odpowiadać będzie za przenoszenie napędu na wszystkie koła.
ZF HP9 – osiem biegów to za mało
Dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna od ZF to nowość w kategorii samochodów osobowych. Nowa konstrukcja przeznaczona jest dla samochodów z napędem przednim, opcjonalnie także tych z napędem hybrydowym. Dodanie kolejnego przełożenia ma oczywiście przyczynić się do jeszcze większego ograniczenia zużycia paliwa. Poprawie ulec powinna także elastyczność i płynność jazdy. Czas zmiany biegów zostanie skrócony przez co, według zapewnień producenta, będzie praktycznie niewyczualny. Komfort jazdy to nie wszystko. 9HP pozytywnie wpływać będzie także na trwałość silnika. Dzięki większej ilości przełożeń, silnik pracuje zawsze w optymalnym zakresie obrotów. Podczas jazdy z prędkością 120 km/h na dziewiątym biegu, obrotomierz pokaże zaledwie 1900 obr./min. 9HP mimo zaawansowanej konstrukcji, jest podatna na modyfikacje. Specjaliści z ZF opracowali napęd na cztery koła, w którym tylna oś uruchamiana jest tylko w razie potrzeby. Skrzynia może też bez problemu zostać poddana hybrydyzacji. Równoległa architektura hybrydowa pozwala w razie potrzeby na stosunkowo proste zastąpienie konwertera momentu obrotowego silnikiem elektrycznym.
,,Automaty” zastąpią ręczne skrzynie biegów?
Produkty ZF wyznaczają nowe kanony w dziedzinie automatyzacji procesu zmiany biegów w samochodach osobowych jak i ciężarowych i autobusach. Skrzynie z coraz większą ilością przełożeń przyczyniają się do poprawy płynności jazdy oraz ograniczenia zużycia paliwa. Wybór optymalnego momentu zmiany biegu przełożenia wpływa na nieprzeciążanie silnika, acz w razie potrzeby, po wybraniu odpowiedniego trybu, zapewnić może odpowiednie osiągi podczas sportowej jazdy. Technologia ZF jak i innych producentów ,,automatów”, sukcesywnie wkracza na wciąż nowe rynki. Jedyną barierą rozwoju jest w tym przypadku cena. Manualne przekładnie są tańsze w zakupie i serwisie. Kwestią czasu wydaje się jednak zastąpienie tradycyjnych dźwigni zmiany biegów, elektronicznymi atrapami.