Test: Seat EXEO ST 2.0 TSI – White Power!

Przetestowaliśmy najmocniejszą, 200 konną wersję Seata EXEO 2.0 TSI w wersji kombi. Nowoczesny turbodoładowany silnik TSI i sprawdzona technika z Audi A4 to główne atuty Exeo TSI. Dodatkową zaletą jest cena – to najtańszy samochód kombi o mocy 200 KM na rynku!

Gdyby nie opcjonalne, 18 calowe felgi aluminiowe, białe Exeo TSI wyglądało by elegancko i jednocześnie dość skromnie.  Duże koła i niskoprofilowe opony oraz  szeroko rozstawione końcówki układu wydechowego zdradzają sportowy charakter samochodu. Z zewnątrz Exeo ST przypomina unowocześnioną wersję Audi A4 poprzedniej generacji.

Seatowi dodają uroku nowocześnie wyprofilowane, duże lusterka oraz srebrne relingi. To auto długo będzie wyglądać elegancko i nowocześnie, podobnie jak większość modeli Audi. Dużą zaletą ( dla wysokich kierowców ) jest wysoko otwierająca się klapa bagażnika. Może trzeba bardziej uważać na bardzo niskich parkingach podziemnych, jednak komfort ( i bezpieczeństwo ) podczas ,,załadunku” znacznie się zwiększa.

Sportowe kombi – Seat Exeo 2.0 TSI

Nadwozie typu kombi jest dość praktyczne.  O ile nie można narzekać na ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów to bagażnik o pojemności 442 litrów można uznać za stosunkowo mały (  mieści dodatkowo pełnowymiarowe koło zapasowe ). Dodatkowym minusem jest brak otworu do przewożenia nart, co w samochodzie typu kombi jest dość dziwne. Tylna kanapa jest oczywiście asymetrycznie dzielona i składana.

Miejsce pracy kierowcy jest zaprojektowane w sposób ergonomiczny i przejrzysty. Wstawki dekoracyjne w desce rozdzielczej i boczkach drzwi „GLOSSY BLACK” dodają wnętrzu Exeo uroku, ożywiając nieco nudny design wnętrza. Można mieć jedynie zastrzeżenia do dużej ilości przycisków na panelu środkowym – tu widać, że koncepcja projektu wnętrza ma już kilka lat. Główne zalety wnętrza Exeo ST to:

  • wygodne sportowe fotele
  • optymalna pozycja za kierownicą
  • dobra widoczność
  • ergonomiczne położenie przełączników, podłokietnika, dźwigni zmiany biegów

Wyposażenie seryjne ( wersja Sport ) jest zupełnie wystarczające do zapewnienia odpowiedniego komfortu:dwustrefowa klimatyzacja, wysokiej jakości system Audio z 8 głośnikami i wygodnym sterowaniem przy kierownicy. Seat Exeo ST to w pełni funkcjonalny, komfortowy samochód kombi. Dodatkowo, jeśli kupimy wersję z silnikiem 2.0 TSI jest bardzo szybki 🙂

Exeo 2.0 TSI – test drogowy

Seat ma w ofercie EXEO z innymi silnikami benzynowymi ( test Seata EXEO 1.8 T ) jednak jednostka 2.0 TSI jest najciekawszą propozycją. Zapewnia rewelacyjne osiągi ( przyspieszenie do 100km/h – 7,6 s ) przy rozsądnym zużyciu paliwa – 7,9 l / 100 km. Co ciekawe słabsze wersje benzynowe o mocy 102 i 150 KM spalają praktycznie tyle samo paliwa! 2.0 TSI z pośród jednostek benzynowych dostępnych w Exeo odznacza się również największą elastycznością i kulturą pracy.

Dzięki zastosowaniu wydajnej turbosprężarki oraz bezpośredniemu wtryskowi paliwa, 200 konny silnik 2.0 TSI osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 280 Nm już przy 1800 obr. /m.  Co to oznacza w praktyce? Znakomitą elastyczność praktycznie na każdym biegu.  Wyprzedzanie na 6 biegu bez redukcji? Proszę bardzo – jeśli silnik ma 2 tys. obr ( ok. 90 km/h)  auto dynamicznie przyspiesza. Oczywiście redukcja do 5, lub jeszcze lepiej do 4 sprawia, że spokojna limuzyna zmienia się w sportową bestie. Szkoda tylko, że trzeba manualnie dobierać biegi – nawet w opcji nie ma skrzyni automatycznej.

Szybka, komfortowa i bezpieczna jazda po autostradach – to żywioł Seat EXEO 2.0 TSI. Silnik zapewnia odpowiednią moc, sportowe zawieszenie i niskoprofilowe opony – pełną kontrolę, wzmocnione hamulce ( 320 mm tarcze ) – bezpieczeństwo. Przy szybkiej autostradowej jeździe spalanie wynosi … – co tam spalanie, 70 litrowy zbiornik paliwa jest wystarczający żeby dojechać do następnej stacji 🙂

Przy spokojnej jeździe w trasie bez problemu można osiągnąć spalanie rzędu 7l / 100km. Przy jeździe z prędkościami 140-160 km auto zużywa ok. 10l / 100 km.  Spalanie nie jest może rekordowo niskie, ale jest przyzwoite. Szczególnie biorąc po uwagę fakt, że podstawowy, 102 konny silnik benzynowy zużywa praktycznie tyle samo paliwa co 2.0 TSI.

Wskaźnik zmiany biegów

W wyposażeniu testowego egzemplarza znajdował się wskaźnik zmiany biegów informujący kierowcę o optymalnym momencie na zmianę biegu. Teoretycznie rozwiązanie ciekawe i pomocne, w praktyce nie jest tak różowo.

Po pierwsze, żeby zauważać intencje komputera pokładowego trzeba mieć wzrok skupiony na zegarach a nie na drodze. Może informacja była by bardziej widoczna gdyby podobnie jak w BMW była ,,wyświetlana” na przedniej szybie. Kierowca zauważył by ją bez skupiania wzroku.

Po drugie – za niskie obroty. Komputer sugeruje jazdę na 6 biegu z prędkością poniżej 70 km/h. O ile w przypadku automatycznej skrzyni DSG nie było by problemu ( przy przyspieszaniu skrzynia automatycznie by zredukowała przełożenia ), to w tym przypadku silnik jest na za niskich obrotach aby rozsądnie przyspieszać.Mało tego, utrzymywaniu stałej prędkości 70 km/h na 6 biegu przeszkadzają wibracje jednostki napędowej – silnik ,,dusi się”.

Stosowanie się do zaleceń komputera oznaczało by prawie bezustanną zmianę biegów, szczególnie w mieście. Znacznie lepszym rozwiązaniem była by automatyczna skrzynia biegów.

200 KM i napęd na przednie koła?

Ostatnio dość popularne ( przynajmniej w mediach ) stały się samochody typu Hot Hatch. W stosunkowo lekkich samochodach montowane są silniki o mocy 250-300 KM napędzających oś przednią. Exeo jest wyposażony w ,,jedynie” 200 konny silnik a już pojawiają się problemy z trakcją.

Nie mówię maksymalnym przyspieszaniu na pierwszych dwóch biegach – wiadomo, z wyłączoną kontrolą trakcji jest tylko pisk i dym. Mocno można się zdziwić w innych sytuacjach. Testowaliśmy Exeo w deszczową pogodę. Klasyczna sytuacja, wchodzimy dynamicznie w zakręt – 3 bieg, ok. 3,5 tys. obrotów – po wyjściu z zakrętu dodajemy gazu i … koła boksują. Interweniuje system kontroli trakcji ale auto staję się nerwowe, nieprzyjemne w prowadzeniu. Czy po to dopłacamy za mocny silnik żeby nie móc wykorzystać jego mocy?

Z tego powodu, pomimo sportowego zawieszenia, ciasne, szybkie zakręty nie są domeną Exeo TSI.  Na całej długości zakrętu trzeba utrzymywać stałą prędkość. Nawet delikatne naciśnięcie ( puszczenie ) pedału gazu może spowodować utratę przyczepności prze przednie koła ( znów musimy liczyć na systemy bezpieczeństwa ).

Kiedy 4×4 i DSG?

Skoda już zapowiedziała produkcję np. Octavii z napędem na 4 koła i skrzynią DSG. Ciekaw jestem czy Seat również zaprezentuje wersję 2.0 TSI lub TDI  z napędem na 4 koła i skrzynią DSG. Napęd 4×4 rozwiązał by problemy z trakcją i umożliwił by pełne wykorzystanie jednostki, skrzynia DSG zwiększyła by komfort – całość by była blisko ideału sportowego kombi.

Precyzyjne zawieszenie rodem z Audi A4

Sportowe zawieszenie nie jest przesadnie sztywne i zapewnia wystarczający komfort. Jednak testowy egzemplarz był wyposażony w 18 calowe felgi aluminiowe z oponami o profilu 225×40.  Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się na idealnie równiej drodze, jednak takich dróg w Polsce nie ma zbyt wiele. Nawet na niewielkich koleinach, przy jeździe ze średnimi prędkościami auto zachowuję się nerwowo, ,,ściągając” raz w lewo, raz w prawo. Standardowe dla wersji 2.0 TSI 17″  felgi z oponami o profilu 225×45 w będą w zupełności wystarczające, zapewniając jednocześnie większy komfort jazdy.

Podsumowanie

2.0 TSI to najciekawsza wersja Seata EXEO z silnikiem benzynowym. Idealne sprawdza się do szybkiej i komfortowej jazdy. Duża moc umożliwia sprawne wyprzedanie nawet przy większych prędkościach. Biorąc pod uwagę moc silnika, realne średnie spalanie wynoszące ok 9l / 100 km można uznać za akceptowalne, szczególnie, że można przejechać co najmniej 700 km bez potrzeby tankowania.

Eleganckie nadwozie typu kombi jest dość praktyczne. Wnętrze jest komfortowe i przyzwoicie wyposażone. Cena? Seat Exeo ST 2.0 TSI Sport – 95 990 PLN – nie ma tańszych samochodów kombi o takich osiągach!

Dlaczego warto kupić Seata Exeo ST TSI?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • atrakcyjne nadwozie
  • wysoka jakość wykonania
  • bardzo dobre osiągi, wysoki komfort jazdy
  • bogate wyposażenie
  • stosunkowo niskie spalanie
  • atrakcyjna cena
  • Exeo z silnikiem 2.0 TDI CR o mocy 143 KM kosztuje dokładnie tyle samo co benzynowa, 200 konna wersja 2.0 TSI. Średnie zużycie wersji TDI  -5,7 l / 100 – większość kierowców wybierze tą wersję. Zapewnia bardzo dobre osiągi ( 0-100km/h – 9,6 ) przy niskim zużyciu paliwa
  • dopłata do wersji wysokoprężnej 2.0 TDI CR (170 KM ) jest spora- 5 tys. PLN. Jednak silnik ten oferuje jeszcze leprze osiągi ( 0-100km/h – 8,6 ) niż wersja 143 konna przy podobnym zużyciu paliwa. Dodatkowo otrzymujemy dodatkowe wyposażenie ( wspomaganie servotronik oraz 17″ felgi ) o wartości ( w zależności od wersji ) 990 lub 2980 PLN

Seat EXEO ST 2.0 TSI – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1984 / t.benz./ R4 / 16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 147 / 200 / 5100
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 280 / 1800
Prędkość maksymalna ( km/h ) 236
Skrzynia biegów/ napęd na koła man.6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6  s
Średnie zużycie paliwa (katalogowe) 7,9 l
Pojemność bagażnika 442
Masa własna / ładowność; 1490 / 560
Cena katalogowa ( Sport ) 95 990 PLN
Wybrane wyposażenie standardowe Seat EXEO ST 2.0 TSI Sport
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS-TCS, MSR, ESP,EBA
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka
  • centralny zamek
  • komputer pokładowy
  • tempomat
  • radioodtwarzacz CD MP3 ( 8 głośników )
  • skórzana, wielofunkcyjna kierownica
  • dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
  • 17 calowe felgi ze stopów lekkich
Inne wersje Seata EXEO ST (kombi)
0-100 km/h
V-max
Spalanie średnie
Cena*
SILNIKI BENZYNOWE
1.6 Mpi 102 KM
13,1
186 7,7 85 990
1.8 Turbo 150 KM
9,6
210 8,1 92 990
2.0 TSI 200 KM ** 7,6 235 7,9 96 990
SILNIKI DIESLA
2.0 TDI CR DPF 143 KM 9,6 207 5,7 96 990
2.0 TDI CR DPF 170 KM ** 8,6 224 5,9 101 990
*wersja Style
** w tych modelach dodatkowo w standardzie są 17 calowe felgi aluminiowe oraz wspomaganie kierownicy servotronic – cennikowa wartość tego wyposażenia w przypadku wersji Style to 2980 PLN.
2.0 TDI CR DPF 143 KM

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!