Pojedynek braci – Hyundai ix20 1.4 kontra i30 1.6 CW
Klasyczne kombi czy nowoczesny minivan? Jaka koncepcja auta jest lepsza? Szukaliśmy odpowiedzi testując dwa różne modele Hyundai-a: i30CW oraz ix20.
Hyundai ix20 vs. i30CW – test
Niedawny face-lifting i30 poprawił nieco wygląd kompaktowego kombi Hyundai-a, jednak design i30 ma już swoje lata i przy nowym ix20 wygląda nieco przestarzale. Nadwozie ix20 jest bardziej zwarte, proporcjonalne i dynamiczne. i30-stka nie jest brzydka, po prostu ix20 jest ładniejszy 🙂
Rozmiary vs. przestrzeń
Hyundai i30 CW teoretycznie jest znacznie większy od młodszego brata ix20. Jest 40 cm dłuższy i 17 cm wyższy – to sporo – czy przekłada się to na ilość miejsca w środku? Niekoniecznie. Mimo mniejszych rozmiarów, ix20 oferuje więcej przestrzeni dla kierowcy i na…bagaż! W minivanie Hyundai-a siedzi się nieco wyżej i dzięki dużej powierzchni szyb kierowca ma dobrą widoczność.
Hyundai i30 kombi wygrywa jeśli chodzi o przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy, jest więcej miejsca zarówno na nogi jak i nad głową.
Teoretycznie dla rodziny typu 2+2(moja ,,testowa” rodzina :-)) lepsze powinno być kombi. Sprawdziliśmy czy tak jest w praktyce – dwie dorosłe osoby, dwójka dzieci, dwa foteliki(jeden iso-fix, jeden ,,zwykły”), do bagażnika wózek, kojec i inne ,,buble”. Trasa – 500km po bardzo różnych drogach. Wniosek ciekawy – oba auta spisywały się niemal identycznie. i30-stka była by znacznie bardziej komfortowa gdyby w aucie miało jechać 5 dorosłych osób, jednak przy przewożeniu z tyłu dzieci w fotelikach różnica nie jest tak odczuwalna.
Drobne różnice
We wnętrzu widać bardzo duże podobieństwo obu aut ale są też różnice. Np. szerokie i miękkie fotele ix20 są bardziej komfortowe, a bardziej wyprofilowane fotele i30 lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Jednak w pozostałych przypadkach różnic (np. kierownica, podłokietnik) ix20 oferuje bardziej dopracowane elementy wnętrza. Wydaję się, że w tańszym Hyundai-u zastosowano materiały lepszej jakości. Mimo tego samego poziomu wyposażenia, ix20 wydaję się bardziej luksusowa i komfortowa! Z pewnością, nie bez znaczenia jest ,,wiek” modelu. Hyundai i30 jest już produkowany od 2007 roku a Hyundai ix20 debiutował w 2010 roku. Jak można zauważyć, konstruktorzy nie próżnowali…
Oba testowe auta były w wersji wyposażeniowej Comfort. Oczywiście to są inne modele, i ten sam poziom wyposażenia nie oznacza identycznego wyposażenia. Oba auta były wyposażone min. w automatyczną klimatyzację i pełną ,,elektrykę”. Ciekawy jest jednak fakt, że tańszy, mniejszy ix20 Comfort był wyposażony w skórzaną kierownicę a i30-stka nie. W obu modelach elementy wyposażenia takie jak automatyczna klimatyzacja czy audio funkcjonują w identyczny sposób – poprawnie.
Benzynowy 1.4 CVVT – oszczędność producenta
Testowe auta były wyposażone w silniki benzynowe, ix20 napędzał 90-konny 1.4, a i30 126 konny 1.6. To bardzo ciekawe silniki – dlaczego? Bo tak naprawdę to ten sam silnik! Mimo, różnej pojemności skokowej bloki silników są niemal identyczne, identyczna jest np. średnica tłoka. Różnica pojemności wynika więc tylko ze zwiększonego skoku tłoka czyli zmienionego wału korbowego i korbowodów. Z pewnością zmieniono również oprogramowanie komputera itd, ale kluczowe mechaniczne elementy są identyczne. To jedna z metod wykorzystywanych przez producentów w ceku obniżenia kosztów produkcji – tworzy się dwie jednostki z jednej. Optymalny silnik 1.6 oraz ,,budżetowy” 1.4.
35 KM za 2500 PLN
Hyundai ix20 z podstawowym silnikiem 1.4 o mocy 90KM kosztuje w wersji Comfort 56 900 PLN a mocniejszy o 35KM 1.6 CVVT jedynie 2500 PLN więcej. Nie dość, że oferuje znacznie lepsze osiągi to jeszcze w praktyce ma identyczne spalanie. Super oferta! Najtańsze dodatkowe konie mechaniczne na rynku. Ale jest też ciekawostka – auto z silnikiem 1.6 jest cięższe jedynie o 2 kg! Tak patrząc na tą wersję, można powiedzieć, że są to najdroższe, dodatkowe 2kg 🙂
Podobna sytuacja jest w przypadku i30-stki, z tą jednak różnicą, że wersja 1.4 ma moc 109KM a dopłata do 126 konnej 1.6 wynosi 3000PLN. Mimo, że w praktyce oba auta spalają tyle samo a 1.6 jest odczuwalnie dynamiczniejszy, właśnie 1.4 jest najczęściej wybierany przez Polskich klientów! Dlaczego? Wciąż pokutuje pogląd, że auto z mniejszym silnikiem, o mniejszej mocy będzie mniej spalać i będzie tańsze w serwisie. Czasem tak jest, jednak w przypadku i30 oba auta mają niemal identyczne koszty eksploatacji. Różnica może być jedynie w kosztach ubezpieczenia, choć pewnie nie są to wielkie kwoty.
Ogólnie w obu przypadkach, polecam wersję 1.6 – szczególnie w ix20. Mniejszy silnik sprawdzi się tylko w mieście, różnica w spalaniu jest w praktyce nie wyczuwalna. A dodatkowe konie mechaniczne i moment obrotowy (też nie rekordowy) przydają się na trasie.
6-bieg – w końcu!
Testowaliśmy niedawno ekologicznego Hyundai-a i30 1.6 Blue Drive wyposażonego w pięciobiegową skrzynię manualną. Napisałem, że przydał by się 6 bieg, i panowie z Hyundai-a wzięli to sobie do serca :-), można już kupować 6-biegowe i30 1.6 CVVT. W porównaniu do wersji pięciobiegowej, auto spala w trasie ok 0,5 litra paliwa mniej na każde 100km w trasie, jest przy tym odczuwalnie cichsze. Podczas testu i30-stka spaliła średnio 6,8 l/100km, a mniejsza ix20-stka, z mniejszym silnikiem 6,7 l / 100km. Przy jeździe ze stałą prędkością 90 km/h można zejść w trasie nawet do 5l/100km jednak na naszych drogach to wynik ,,teoretyczny”.
Zwinny kontra komfortowy
Podczas jazd miejskich krótsza ix20-stka jest dużo poręczniejsza i przyjemniej się prowadzi. Hyundai i30CW wydaję się nieco ociężały, testowany ostatnio, nieco niższy 5-drzwiowy hatchback (Hyundai-a i30 1.6 Blue Drive) na 16 calowych felgach jeśli chodzi o przyjemność jazdy jest zupełnie innym samochodem. Oba auta równie dobrze sobie radzą na nierównościach, po części jest to zasługa 15 calowych kół z ,,wysokimi” oponami dość odpornymi na nasze drogi(np. wyrwy w jezdni)
Cena – trudne porównanie
Porównując ceny takich obu aut z tymi samymi silnikami i w tej samej wersji wyposażeniowej ( np. 1.6 Comfort ) mniejsza ix20 jest tańsza (katalogowo) o prawie 7000 PLN. Są jednak różne promocje, np. na i30 z 2010 roku można otrzymać rabat dochodzący do 15000 PLN! Hyundai i30 jest co do zasady droższy(katalogowo), ale biorąc pod uwagę znacznie lepszą ofertę promocyjną może się okazać tańszy od nieco mniejszej ix20!
Na oba modele, producent udziela pięcioletniej gwarancji bez limitu kilometrów – w tym momencie to najlepsza oferta na rynku. Siostrzana marka Kia oferuje aż 7 lat gwarancji ale z limitem przebiegu (150 tys. KM).
Podsumowanie
Które auto jest lepsze? To zależy od kilku czynników takich jak warunki użytkowania, aktualne warunki zakupu (promocje). Jednak gdybym miał kupić auto dla swojej rodziny (2+2) i oba auta miały by te same silniki i te same ceny zakupu to wybrał bym mniejszą ix20. Przyjemniej się prowadzi, lepiej wygląda, zapewnia podobną przestrzeń a dzięki kompaktowym wymiarom lepiej się sprawdza w mieście.
Jednak Hyundai i30 ma jedną dość zasadniczą przewagę nad ix20, można go kupić z 115 konnym dieslem świetnie sprawdzającym się na długich trasach. Najmocniejszy diesel w ix20 ma tylko 90KM i nie zapewnia dobrych osiągów. Na szczęście można kupić siostrzaną Vengę z silnikiem 1.6 CRDI o mocy 126 KM.
|