Pickupy do ciężkiej pracy cz. 1
Na początku poprzedniej dekady pikapy uważane były za pojazdy do ciężkiej pracy. Nie były bogato wyposażane jak również moc silnika miała drugorzędne znaczenie. Liczyła się bezawaryjność i praktyczność. Dziś pickup musi mieć więcej walorów. Popularność pick-upów w naszym kraju to w głównej mierze wynik korzystnych uregulowań podatkowych. Po zawieszeniu przywilejów dla aut z kratką, szansą na odliczenie podatku VAT, zawartego w cenie samochodu i paliwie, umożliwiało posiadanie firmowej ciężarówki. Dlatego też posiadanie pick-upa zwłaszcza z podwójną kabiną stało się bardzo popularne. Prezentujemy 8 aut z rodzimego rynku
Isuzu D-Max
Nowy pick-up z Japonii
- Lata produkcji od 2009
- Cena od 97 508 – 126 290 złotych
- Silniki: 2.5 D 136KM, 3.0 D 163KM
- Powierzchnia ładunkowa/ Ładowność: 1,52 m2 /1146 kg
- Masa przyczepy hamowanej: 3000 kg
D-Max to potężnie wyglądający pick-up. Soczewkowe reflektory, wlot powietrza oraz chromowany grill dodają autu charakteru. Isuzu D-MAX w tej kategorii nie ma czego się wstydzić. Jeżeli kupujący wybierałby wzrokiem, to produkt Isuzu zdecydowanie wygrywa np. z opatrzonym już Hiluxem czy Navarą i L200. Agresywny przód auta potwierdza, że auto jest prawdziwym narzędziem do ciężkiej pracy. Na naszych stronach znajduje się test tego pickupa.
Wnętrze/Paka
We wnętrzu konstruktorzy postawili na proste kształty. Nie znaczy to, że w środku poczujemy się źle. W aucie mało jest elektronicznych gadżetów a jakość wykończenia jak na pojazd roboczy wypada dobrze. D-MAX niczego nie udaje. Jest to auto przeznaczone do pracy. Deska rozdzielcza jest uporządkowana i prosta w obsłudze. Wnętrze sprawia wrażenie solidnego. Na tylnej kanapie może podróżować trójka pasażerów. Pojemność skrzyni ładunkowej nie odbiega od konkurencji i jest standardem w klasie pick-up. Jego ładowność za to jest największa w swojej klasie. W opcji dostępna jest np. zabudowa skrzyni ładunkowej typu Sport Design Box.
Wyposażenie
Isuzu posiada bardzo ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Dwie poduszki powietrzne i ABS to niewiele porównując z konkurencją. Dodatkowo słabe wyniki w testach Euro NCAP (2 gwiazdki) budzą kolejne wątpliwości. Ale to do niedawna charakterystyczna cecha pickupów. Błędów w zakresie bezpieczeństwa ma nie popełniać już nowa wersja D-MAXa, która zadebiutuje pod koniec roku.
Silnik/Napęd
Auto wyposażone jest w trzylitrowego diesla o mocy 163 KM i momencie maksymalnym 360 Nm. Osiągi nie rozczarowują, od 0-100 km/h pick-up rozpędza się w 10,7 sekundy. Spalanie pozytywnie zaskakuje. Przy masie pojazdu 1800 kg auto według danych katalogowych zużywać ma średnio 9 l/100 km. Układ napędowy przenoszony jest na oś tylną, manualnie można załączyć także oś przednią. Walory napędu 4×4 można wykorzystywać tylko w terenie. Jazda po asfalcie z napędem na cztery koła może doprowadzić do zniszczenia układu. Komfort nie zachwyca jak to w tym segmencie.
Cena
Solidnie wyposażony egzemplarz z pakietem wyposażenia D-Box (zabudowa przestrzeni ładunkowej, czujnik cofania, radio, progi) kosztuje 137 tysięcy złotych (brutto). Warto wspomnieć o pięcioletniej gwarancji mechanicznej.
Mitsubishi L200 IV generacji
Stały napęd na cztery koła i ciekawa stylistyka
- Lata produkcji od 2006
- Cena od 97 990 – 135 990 złotych
- Silniki: 2.5 DID 136 KM, 2.5 DID 178 KM
- Powierzchnia ładunkowa/Ładowność: 1,62 m2/980 kg
- Masa przyczepy hamowanej: 2700 kg
Mitsubishi L200 to solidny pick-up, który oprócz walorów przewozowych, jazdy w trudnym terenie potrafi też być autem do codziennej eksploatacji. L200 Double Cab wyposażono w czworo drzwi. W wersji Instyle fotele obszyte są skórą. Auto swoimi gabarytami budzi respekt. Jednak w środku nie ma zbyt wiele miejsca. Paka w opcji może być przykryta nadstawką (Full-boksem). Jak w przypadku Isuzu ogranicza ona widok do tyłu i co ciekawe kosztuje aż 15 tysięcy złotych.
Wyposażenie
L200 gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Auto wyposażone jest w poduszki i kurtyny powietrzne, systemy kontroli toru jazdy ABS, ESP. W standardzie klimatyzacja.
Silnik/Napęd
2.5 litrowy turbo diesel o mocy 178 KM wspieranych przez 350 Nm zapewnia dobre osiągi. Silnik dostępny jest w wersji Intense+. Błędem konstrukcyjnym wydaje się zastosowanie przy tylnej osi hamulców bębnowych. Skutkiem, może być błyskawiczne zużycie klocków hamulcowych z przodu i dość długa droga hamowania. Średnie spalanie wynosić ma 9 l/100 km.
Mitsubishi L200 w wersji wyposażeniowej Intense+ lub wyższej jest jednym z nielicznych pikapów na rynku, którym można cały czas podróżować z napędem 4×4. W wersjach uboższych przednią oś dołącza się tylko w trudnym terenie. Dzięki układowi stabilizacji toru jazdy bardzo poprawia to bezpieczeństwo. Auto wyposażone jest dodatkowo w blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, przeznaczonego na bardzo trudne warunki.
L200 nie jest najobszerniejszym pickupem na rynku. Zdecydowanym atutem Mitsubishi nad konkurencją jest wyposażenie auta w stały napęd na cztery koła oraz niewygórowana cena.
Nissan Navara III
Potężne silniki, komfortowe wnętrze
- Lata produkcji od 2005
- Cena od 99 400-182 700 złotych
- Silniki: 2.5 dCi 144KM, 2.5 dCi 174KM, 2.5D 190KM, 3.0 231KM, 4.0 265KM
- Powierzchnia ładunkowa/ Ładowność: 1,59 m2/845 kg
- Masa przyczepy hamowanej: 2600 kg
Navara jest samochodem do pracy ale również bywa wykorzystywany jako pojazd rodzinny. W Polsce w 2007 roku czyli dwa lata po debiucie Navary na naszym rynku przepisy podatkowe pozwalały na odliczenie podatku VAT od samochodów typu pickup. Dlatego z miejsca stał się on ulubieńcem przedsiębiorców, którzy niekoniecznie potrzebowali ,,wołu roboczego’’ ale z chęcią uciekali przed podatkami. Nissan prezentuje się równie masywnie co elegancko. Nadwozie oparte zostało na stalowej ramie. Z przodu występuje zawieszenie niezależne, z tyłu sztywny most na resorach piórowych.
Wnętrze
Egzemplarze dzielą się na te z dwu oraz cztero-drzwiową kabiną. Pozycja za kierownicą sprawia wrażenie optymalnej. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, podróżowanie z tyłu może okazać się niezbyt komfortowe. W przypadku egzemplarzy typu KingCab (półtorej kabiny) tylne fotele to ostateczność. Zamiast nich, podobnie jak u konkurencji występuje niewygodna ławka.
Wyposażenie
Automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica, nawigacja satelitarna. Jeżeli chcemy wykorzystywać Navarę jako pojazd rodzinny trzeba się zastanowić. Skrzynia ładunkowa jest duża, ale tylko w wersji z zabudową, bez niej ,,paka’’ traci nieco na praktyczności. Tylna burta jest bardzo ciężka i wysoko umieszczona co może być problemem dla kobiet.
Silnik
mocne diesle i 4 litrowe V6
Bardzo mocne silniki, zaczynając od turbodiesela 2.5 D – 190 KM a kończąc na potężnym benzynowym V6 zapewniają palmę pierwszeństwa najszybszego wśród pickupów na rynku. Bardzo dobre osiągi mogą prowokować do brawurowej jazdy. Na asfalcie napęd przekazywany jest na koła tylne a środek ciężkości znajduje się wysoko. Napęd na 4 koła należy załączać tylko poza asfaltem. Odbywa się to za pomocą pokrętła. Spalanie 9 l/100 km w trasie, dwa litry więcej w mieście. Wynik zadowalający.
Ciekawostka:
Warto pamiętać, że towarzystwa leasingowe w większości zgadzają się na ponowny leasing auta używanego. Dodatkowo kupujemy auta z homologacją ciężarową z możliwością odliczenia podatku VAT.
Volkswagen Amarok
Wół roboczy w efektownym opakowaniu
- Lata produkcji od 2010
- Cena od 98 826-135 671 złotych
- Silniki: 2.0 TDI 122KM, 2.0 BiTDI 163KM
- Powierzchnia ładunkowa/Ładowność:1,83m2/796 kg
- Masa przyczepy hamowanej: 2800 kg
Amarok to odpowiedź VW na auta japońskich konkurentów. Wielki ponad 5 metrowy pickup, który produkowany jest w Argentynie. Miejsce produkcji nie dziwi. To w obu Amerykach pickupy cieszą się szerokim uznaniem. Służą nie tylko jako pojazdy do ciężkiej pracy. Są też praktyczne przez co pełnią rolę pojazdów rodzinnych, wykorzystywanych w codziennej eksploatacji. Jak każdy współczesny pick-up, również Amarok łączy dobre własności terenowe z dobrymi walorami przewozowymi. Dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia: Double Cab z 4 drzwiowym nadwoziem i Single Cab z 2 drzwiowym nadwoziem i dłuższą skrzynią ładunkową.
Wnętrze
Wysoka jakość Volkswagena
Amarok oferuje rzadko spotykane w klasie pick-up komfortowe i obszerne wnętrze. Szerokość wnętrza jest porównywalna z dużymi rodzinnymi SUV-ami. Pozycja za kierownicą jest wygodna a ergonomia wzorowa. Deska rozdzielcza jest czytelna. Plastiki są twarde, ale też dobrze spasowane i sprawiają wrażenie trwałych. Kanapa z tyłu jest dobrze wyprofilowana, a jej oparcie nie jest pionowe jak w innych modelach segmentu. Producent zapewnia, że ustawiona została pod odpowiednim kątem, tak aby nawet długie podróże nie były męczące.
Wyposażenie
Amarok w bogatszych wersjach wyposażenia posiada wzmocnione zawieszenie Heavy-Duty przez co zwiększa się ładowność do blisko 1 tony. Dodatkowo posiada terenowe opony BF Goodrich All Terrain. Gdy zdecydujemy się na auto na standardowych oponach, Amarok okazuje się najbardziej komfortowym pickup’em na rynku. Ale jego bazowa wersja znacznie przegrywa z konkurencją pod względem maksymalnej ładowności.
Silnik/Napęd
Podwójnie doładowany diesel o pojemności 2.0 l dysponuje mocą 163 KM i momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm dostępnym od 1500 obr./min. Silnik zachęca do dynamicznej jazdy. Przełożenia skrzyni manualnej są dopasowane do potężnego momentu obrotowego. Przeszkadzać może brak w opcji skrzyni DSG, być może pojawi się w ofercie później. Spalanie średnie 9-10 litrów. Amarok dostępny jest z napędem na tylną oś, dołączanym napędem osi przedniej oraz stałym 4×4 z reduktorem i blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi (Torsen). Silnik pozwala na ciągnięcie przyczep hamowanych do 2800 kg.
cdn.