Diesel BiTurbo w Oplu Insignia już w Polsce
Opel wciąż modernizuje swój flagowy model, jakim jest Insignia. Producent z Russelsheim wzbogacił ofertę silników diesla o nową jednostkę BiTurbo. Silnik CDTI o pojemności 2 litrów dostarcza 195 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego, zużywając przy tym zaledwie 4,9 l oleju napędowego na 100 kilometrów. Znane są już szczegółowe dane techniczne oraz cena nowej Insigni.
Sukces Opla Insignia
Od czasu swojego debiutu w 2008 r. Insignia zdobyła już ponad 50 krajowych i międzynarodowych nagród, w tym prestiżową nagrodę „Car of the Year 2009”. Pozytywne opinie ekspertów znajdują swoje odbicie również w zainteresowaniu klientów: sprzedano już około pół miliona sztuk flagowego modelu Opla. Firma w dużym stopniu skupia się na ekonomi swoich silników, a nowa Insignia 2.0 CDTI BiTurbo uchodzi za jeden z najbardziej oszczędnych samochodów klasy średniej.
Inteligentna technologia BiTurbo diesel
Sercem tego czterocylindrowego silnika typu Common Rail jest sekwencyjny system turbodoładowania z układem dwóch turbosprężarek o różnej wielkości – mniejszej i większej. Pracują one oddzielnie lub razem. Mniejsza turbosprężarka reaguje szczególnie szybko przy niższych obrotach silnika, dzięki czemu inżynierom udało się wyeliminować zjawisko tzw. turbo-dziury. Już od prędkości obrotowej 1 250 obr./min. kierowca może korzystać aż z 320 Nm momentu obrotowego, zaś maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm dostępny jest przy 1 750 obr/min.
W średnim zakresie prędkości obrotowej silnika obie turbosprężarki pracują razem, większa wstępnie spręża powietrze zanim zostanie ono całkowicie sprężone w mniejszej turbinie. Jednocześnie zawór systemu recyrkulacji spalin bez przerwy kieruje część gazów wydechowych do większej turbosprężarki. Przy wyższych prędkościach obrotowych (od ok. 2 500 do 3 000 obr/min) wszystkie gazy wydechowe płyną do większej turbosprężarki, utrzymując płynną „dostawę” mocy przy wyższych obrotach. Opel stosując technologię BiTurbo, idealnie wpisuję się w ideę bardzo modnego ostatnio downsizingu. Dodatkowo wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów wyposażone są w, oszczędzający paliwo, system Start/Stop.
Insignia z tym silnikiem, napędem na przednie koła i 6-stopniową, manualną skrzynią biegów przyspiesza od 0-100 km/h w zaledwie 8,7 sekundy, a jej maksymalna prędkość wynosi 230 km/h. Samochód spełnia wysokie standardy emisji CO2 (129 g/km. ) i spala niespełna 5 l oleju napędowego na 100 km.
Sekwencyjne doładowanie silnika w Oplu Insignia
Podczas konstruowania 2.0 BiTurbo CDTI 195 KM główny nacisk położono na zapewnienie szybkiego wzrostu ciśnienia doładowania przy niskich prędkościach obrotowych silnika i skrócenie czasu reakcji jednostki na naciśnięcie pedału przyspieszenia, podczas pracy w średnim zakresie obrotów. Przy niskich obrotach dodatkowy, chłodzony cieczą intercooler, połączony z mniejszą turbosprężarką zapewnia szybki dopływ odpowiedniej ilości powietrza bezpośrednio do komór spalania. W średnim zakresie obrotów silnika stopniowo włącza się większa i mocniejsza turbosprężarka. Dostarczany przez nią większy strumień powietrza jest chłodzony przez wydajniejszy, konwencjonalny intercooler. Opel jest pierwszym producentem samochodów, który stosuje „podwójny system chłodnic powietrza doładowanego”.
CleanTech i Common Rail trzeciej generacji
Opel jeszcze bardziej poprawił sprawność silnika stosując innowacyjną technologię CleanTech, która steruje procesem spalania w ramach zamkniętej pętli elektronicznego układu. Czujniki zamontowane na świecach żarowych mierzą ciśnienie w komorach spalania ponad 100 000 razy na minutę. Układ bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail trzeciej generacji, który działa pod ciśnieniem do 2000 bar, przekazuje paliwo do sterowanych piezoelektrycznie dysz pracujących z częstotliwością do 8 wtrysków paliwa na jeden cykl. Zapewnia to precyzyjny proces spalania przy minimalnym hałasie i emisji spalin.
Bezpieczeństwo i sport – Opel Insignia Biturbo 195 KM
Klienci posiadający Insignię z napędem na wszystkie koła mogą pokusić się o opcjonalne podwozie SuperSport. Technologia, która wcześniej zarezerwowana była dla sportowego modelu OPC wiosną 2012 r. zostanie udostępniona szerszemu gronu klientów. Pakiet sportowego zawieszenia obejmuje aktywny układ jezdny FlexRide z elektronicznym, adaptacyjnym układem tłumienia amortyzatorów, układem hamulcowym Brembo i przednim zawieszeniem z kolumnami HiPerStrut.
Wraz z wprowadzeniem rozwiązań podwyższających osiągi został zwiększony poziom bezpieczeństwa aktywnego, między innymi dzięki zastosowaniu specjalnego radaru umieszczonego za osłoną chłodnicy. Dzięki niemu nabywcy Insigni mogą teraz zamówić adaptacyjny tempomat ACC, system informujący o odległości do poprzedzającego pojazdu FDI, system ostrzegania przed kolizją FCA oraz system automatycznego hamowania CIB, zwalniający samochód w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją.
Opel Insignia BiTurbo – cena w polskich salonach
Insignia BiTurbo 195 KM za 126 500 zł
Nowy silnik 2.0 CDTI BiTurbo jest jedną z czterech turbodoładowanych jednostek z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail, o mocy od 110 KM do 195 KM. Klienci mogą także wybrać sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynię biegów z funkcją sterowania ręcznego ActiveSelect. Insignia z nowym motorem będzie oferowana z napędem na przednią oś lub z adaptacyjnym układem napędu 4×4, we wszystkich wersjach nadwozia. Jej ceny będą zaczynać się od 126 500 złotych.