Test: Mitsubishi Lancer 1.5 Mivec – piękna bestia?
Przetestowaliśmy nową wersję Mitsubishi Lancer sedan 1.5 MIVEC .Niesamowita głębia koloru Orient Red, bardzo atrakcyjny i drapieżny wygląd – w tym aucie można się zakochać.
Mitsubishi Lancer w orientalnej czerwieni zwraca na siebie uwagę, auto wygląda na droższe niż jest w praktyce. Jak sama nazwa wskazuje samochód może być dobrym towarzyszem w lansowaniu się za kierownicą 🙂
Dzięki bardzo dynamicznej sylwetce oraz masce z tzw. „nosem rekina” wydaje się, że auto zachwyca nie tylko wyglądem, ale również osiągami. Trudno uwierzyć, że pod maską pracuję 1,5 litrowy silnik o mocy ,,jedynie” 109 KM.
Przestronne wnętrze, dobre wyposażenie
Testowe Mitsubishi Lancer 1.5 Invite posiadało wszystkie niezbędne elementy wyposażenia
Największą wadą Mitsubishi Lancer jest nieco przytłaczający design wnętrza. Wielka bryła wykonana z tworzywa w której umieszczono deskę rozdzielczą wyraźnie dominuje we wnętrzu. Projektantom zabrakło finezji, pomysłu na oryginalność.
Pomijając ten fakt, wnętrze jest dość przyjemne. Obszerne fotele zapewniają wystarczający komfort, skórzana kierownica dobrze leży w dłoniach. Dodatkowym kierownicy są cztery przyciski po lewej stronie do obsługi radia. Szkoda, że kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, ale dla kierowcy średniego wzrostu dopasowanie jej wysokości nie powinno stanowić problemu. Jeśli chodzi o radio w testowanej wersji, nie ma do niego zastrzeżeń, jest dobrej jakości i obsługuje również pliki mp3. Cztery głośniki w wersji podstawowej spełniają swoją rolę. Dodatkowo mamy możliwość podłączenia sprzętu audio przez wejście AUX – audio.
W wersji wyposażeniowej Invite otrzymamy również min: automatyczną klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, felgi aluminiowe. Praktycznie wersja Invite posiada wszystkie elementy wyposażenia potrzebnego większości kierowcom.
Bagażnik o pojemności 400 litrów i dość nieregularnym kształcie nie jest zbyt praktyczny – cóż taka jest cena atrakcyjnego sedana. Zawsze można wybrać brzydką i nieco praktyczniejszą wersję Sportback.
Bezpieczeństwo
Zaletą jest na pewno ilość poduszek powietrznych, jest ich aż 7. Dodatkowo Aktywna Kontrola Stabilizacji Toru Jazdy (ASTC) oraz ABS z Elektronicznym Rozkładem Siły Hamowania (EBD) i Systemem Wspomagania Hamowania (BA).
Co ciekawe, producent przewidział aż trzy górne uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych. Jednak w siedzeniach, są tylko dwa miejsca na foteliki iso-fix. Po co jest środkowy górny uchwyt? Może do dodatkowego mocowania fotelika innego typu niż iso-fix.
Test Mitsubishi Lancer 1.5
Testowana wersja była wyposażona w 1,5 litrowy silnik benzynowy o mocy 109 KM. Jednostka ta jest mocniejsza niż wynikało by to z mocy czy osiągów ( 0-100 km/h – 11,6 s ). Silnik jest elastyczny i w połączeniu z właściwie zestopniowaną pięciobiegową skrzynią zapewnia przyjemną i sprawną jazdę. Dodatkowo na wysokich obrotach, silnik generuje przyjemy sportowy dźwięk.
Prawdę mówiąc po tej jednostce nie spodziewałem się wiele, podobne silniki w konkurencyjnych samochodach umożliwiają zazwyczaj tylko ,,toczenie się” po drodze a nie jazdę ( np. Opel Astra 1.6 ). Jednak nowoczesna jednostka MIVEC w połączeniu ze stosunkowo lekkim nadwoziem ( 1250 kg ) doskonale sprawdza się w Lancerze.
Co ważne, silnik jest ekonomiczny. Podczas jazd testowych Mitsubishi Lancer w trasie spalał 5,6 l /100 km, średnio 7,2l / 100 km. Wynik bardzo dobry, zupełnie porównywalny z turbodoładowanymi silnikami ( np. 1.2 TSI od VW).Ekonomiczny silnik oraz z pojemny, 59 litrowy zbiornik paliwa,umożliwia przejechanie nawet 1000 km bez tankowania.
Silnik naprawdę godny polecenia, ale… w aktualnej promocji dopłata do silnika 1.8 o mocy 143 KM wynosi jedynie 1000 PLN. Propozycja bardzo kusząca pomimo faktu, że silnik 1.8 MIVEC nie jest tak ekonomiczny jak mniejsza jednostka, średnio spala o 1,5 litra paliwa więcej na każde 100 km.
Zarówno do silnika 1.5 jak i 1.8 można zamówić skrzynię automatyczną w cenie 4000 PLN. Jeśli chcemy wybrać samochód z automatyczną skrzynią biegów, warto się zastanowić nad zakupem mocniejszej wersji ( 1.8 ) wyposażonej w bezstopniową skrzynię biegów CVT.
Dla miłośników silników diesla Mitsubishi proponuje silnik bazujący na technologii VW – 2.0 DID 6 MT o mocy 140KM. Samochód z tym silnikiem kosztuje prawie 90 tys. PLN. Tak wysokiej ceny nie uzasadnia nawet dość bogate wyposażenie. Konkurencja oferuje więcej za mniejsze pieniądze – np. Chevrolet Cruze 2.0 VCDi.
Rajdowy gen
Sprężyste i nie przesadnie twarde zawieszenie dobrze się sprawdza na naszych drogach. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym umożliwia dynamiczną i pewną jazdę w zakrętach.Mitsubishi Lancer jest dość lekkie i dobrze wyważone, min. dlatego nawet gwałtowny skręt kierownicą nie robi na nim specjalnego wrażenia, auto posłusznie zmienia kierunek.
Z drugiej strony Lancer jest komfortowym samochodem do jazdy na co dzień. Konstruktorom udało się znaleźć kompromis pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia.
Podsumowanie
Mitsubishi Lancer Sedan w wersji 1.5 pozytywnie mnie zaskoczył. Bardzo przyjemny i ekonomiczny silnik, optymalne zawieszenie i uniwersalny charakter samochodu to główne zalety tego modelu. Jeśli dodamy do tego bardzo atrakcyjne, wyraziste nadwozie otrzymujemy bardzo ciekawą kombinację. Biorąc pod uwagę aktualne promocyjne ceny Lancera, jest to jedna z ciekawszych ofert na rynku.
Mitsubishi Lancer – dane techniczne |
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1499 / benz. / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) | 80 (109) /6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 143 / 4000 |
Prędkość maksymalna ( km/h ) | 189 |
Skrzynia biegów/ napęd na koła | man. 5 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11.6 |
Średnie zużycie paliwa | 6,1 |
Pojemność bagażnika | 400 l |
Masa własna / ładowność | 1250kg/500 kg |
Cena katalogowa | 61 740 PLN (z rabatem 5000 zł w wersji Invite*) |
Wyposażenie testowego modelu( Invite ):
|
Inne wersje Mitsubishi Lancer:
Mitsubishi Lancer- dane techniczne |
V-max
|
0-100 km/h
|
Średnie spalanie
|
Cena (Intense*) |
SILNIKI BENZYNOWE | ||||
1.8 5 MT (143KM) | 204 | 9,8 | 7.6 | 70 040 PLN |
SILNIKI DIESLA | ||||
2.0 DID 6 MT (140KM) | 207 | 9.6-9.7 | 5.9-6.4 | 89 240 PLN |
Wyposażenie wersji Intense zawiera pełną wersję pakietu Invite, a dodatkowo:
|