Najbardziej oczekiwane samochody 2012 roku – hot hatch’e

Rok 2012 zapowiada się bardzo obficie pod względem premier samochodów sportowych – czy ma to coś wspólnego z zapowiadanym końcem świata? A może jest to zadośćuczynienie za bombardowanie autami ekologicznymi w ostatnich latach? Nasz przegląd zaczniemy od interesujących, ostrych hatchbacków.

 

Wyjątkowe Audi A1 Quattro i designerski Citroen DS3 Cabrio

5,7 s do 100 km/h – wynik identyczny jak Lotusa Elise poprzedniej generacji i lepszy od nowiutkiego Scirocco R!

 

Trzeba przyznać, że na muskularnych autach Audi zna się znakomicie. W 2012 roku do sprzedaży trafi limitowana edycja 333 egzemplarzy A1 o niesamowitych osiągach. Najmniejszy pojazd z Ingolstadt otrzyma silnik 2.0 TSI o mocy przekraczającej 250 KM. Brzmi niesamowicie. Dodajmy do tego 5,7 s do setki oraz 245 km/h prędkości maksymalnej, a otrzymamy mała rakietę szybszą, od niejednego sportowego coupe. Iście szalony projekt, który może wynieść Audi na wyżyny klasy mini, zadebiutuje w drugiej połowie roku. (więcej o mocnym A1)

 Modelem DS3 Cabrio Citroen będzie chciał powalczyć o klientelę Fiata.

Citroen modelem DS3 bardzo namieszał w klasie mini, po części dzięki swojemu genialnemu designowi oraz mocnym silnikom. Gama silników kabrioleta powinna być identyczna jak w modelu z dachem. Otwarta wersja najprawdopodobniej otrzyma dach zwijany do tyłu, na wzór tego z Fiata 500C. Na salonie samochodowym w Paryżu, we wrześniu, zostanie pokazany model koncepcyjny otwartego DS3, prawie gotowego do produkcji. Liczymy, że do sprzedaży trafi jeszcze w tym roku. (DS3 w prezentacji aut supermini)

Ford Fiesta ST i Focus ST, czyli mocna ofensywa w kierunku Golfa i Polo w wersjach GTI

Mimo, że sylwetka nowego Focusa budzi kontrowersje to jego mocna wersja prezentuje się efektownie. Inaczej jest z Fiestą, która od debiutu uchodzi za jedno z ładniejszych aut kompaktowych.

Ford dość długo zwlekał z pokazaniem sportowych wersji swoich modeli, ale teraz gdy jest już wszystko jasne pozostaje nam tylko czekać na wprowadzenie ich do sprzedaży.

 

Fiesta ST otrzyma silnik turbodoładowany o pojemności 1.8, generujący moc 180 KM. Wynik dobry ale konkurencja nie śpi – Polo GTi (180 KM), Renault Clio R.S (201 KM) oraz Opel Corsa OPC (192 KM). Sportowa Fiesta osiągnie ,,setkę” w mniej niż 7 sekund i pojedzie maksymalnie 220 km/h – to wyniki bardzo zbliżone do konkurentów. Biorąc pod uwagę wygląd i dobre osiągi można stwierdzić, ze Fiesta ST to bardzo buntownicze małe autko, mające szanse zaistnieć na rynku. Debiut – czerwiec. (Fiesta – prezentacja)

 

Ford Focus ST poprzedniej generacji z pięciocylindrowym silnikiem został stracony przez drakońskie przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla. Nowa generacja otrzyma bardziej ekologiczny czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności 2 litrów. Moc 250 KM pozwala walczyć Focusowi z najmocniejszymi w klasie: Golfem GTi oraz Alfą Romeo Giulietta QV. Focus ST obok Golfa GTi jest najbardziej lubianym hot hatchem, ze względu na praktyczność jaką daje 4-drzwiowe nadwozie. Ford zawsze był liderem w klasie, w aspekcie prowadzenia, dlatego liczymy, że także nowe ST będzie godnym rywalem dla pozostałych ostrych kompaktów. Debiut – lipiec.(wszystko o modelu Focus)

Ambitny Peugeot 208 GTi, piękna Astra OPC oraz jeszcze mocniejszy Hyundai Veloster.

Hyundai zaskoczył świat wprowadzając niesymetrycznego Velostera na rynek. Zaskoczył również tym, że sportowy Hyundai poza wyglądem nie miał nic wspólnego z szybkim wozem.

Veloster znany jest już od kilku miesięcy, ale silnik 1.6 o mocy 138 KM nie został zbyt ciepło przyjęty. Samochód wygląda wspaniale. Bardzo odważnym i oryginalnym krokiem było zamontowanie w tym ,,coupepodobnym” hatchbacku dodatkowych drzwi od strony pasażera. Słaby silnik 1.6 w tym roku doczeka się turbodoładowanej wersji o mocy 201 KM. Nareszcie, ponieważ z osiągami rzędu 9,7 sekundy do ,,setki” i prędkością maksymalna 201km/h nie bardzo mógł konkurować z najgroźniejszym rywalem – VW Scirocco 2.0 TSI. Cieszymy sie, że ten bardzo ciekawy samochód zacznie jeździć tak dynamicznie jak wygląda. (prezentacja modelu Veloster)

Nowy Opel Astra OPC jest bardzo mocny i szybki, ale taki był też poprzednik – tym co ma drastycznie różnić te auta jest prowadzenie.

 

Poprzednia Astra OPC miała turbodoładowany dwulitrowy silnik o mocy 240 KM. Niestety inżynierowie z Opel Performance Center nie poradzili sobie z tak dużą mocą, przekazywaną na przednie koła, przez co auto byłe straszliwie podsterowne. Teraz ma się to zmienić za sprawą kilku sprytnych rozwiązań. Przednie zawieszenie zostało całkowicie zmienione – kolumny McPhersona zostały zastąpione układem HiPerStrut, w którym amortyzator i sprężyna są połączone bezpośrednio z wahaczem. Zamontowano także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Liczymy, że takie poprawki utrzymają w ryzach moc 280 KM. Debiut – połowa roku. (więcej o Astrze OPC)

 

Peugeot 208 GTi będzie miał bardzo trudne zadanie do wykonania – przywrócić chwałę szybkim maluchom Peugeota, będąc jednocześnie godnym następcom legendarnego 205 GTi.

 

Peugeot zazdrościł Citroenowi bardzo udanego modelu DS3 dlatego też sam postanowił mieć takie auto w swojej ofercie. Model 208 GTi będzie napędzany silnikiem 1.6 o mocy 157 KM (silnik znany z MINI oraz DS3), co nie jest wynikiem imponującym, ale w planach jest także wersja GTi Racing. Niestety edycja z dopiskiem Racing, posiadająca silnik 1.9 o mocy 207 KM będzie dostępna prawdopodobnie dopiero w 2013 roku. Skupmy więc uwagę na wersji słabszej. Osiągi powinny być porównywalne z Abarth’em 500 dlatego tez on wydaje się optymalnym konkurentem dla nowego francuza. (wszystko o modelu 208)

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!