Fiat Bravo 1.6 Multijet – test

Fiat Bravo w 2010 roku został nieznacznie odświeżony. Przetestowaliśmy popularną wersję wyposażoną w wysokoprężny silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM

Fiat Bravo 2010

Zacznijmy od części zewnętrznej. Przód auta zyskuje nowy wygląd dzięki osłonie chłodnicy w kolorze czarnym lub metalizowanym w zależności od wersji wyposażenia. Rama osłony malowana jest w kolorze metalizowanym we wszystkich wersjach, za wyjątkiem wersji Emotion, w której jest chromowana. Ponadto, dla wszystkich wersji (oprócz Fresh) przewidziano lusterka i klamki w kolorze nadwozia a klosze reflektorów zyskały nowy przyciemniony kolor. W celu dalszego wzbogacenia gamy zostały wprowadzone dwa nowe kolory: nowy odcień szarego oraz perłowy.

Zmienia się także wnętrze, zwłaszcza w przypadku wersji Active i Dynamic. Już w wersji Active deska rozdzielcza wykończona jest miłym w dotyku materiałem o wzorze włókna węglowego, który jest bardziej nowoczesny i elegancki. W wersji Dynamic tkaniny zyskały nowy wzór i nowe kolory np. kolor piaskowy, który czyni wnętrze jaśniejszym oraz potęguje wrażenie przestrzenności pojazdu.

Nadwozie – dynamika i elegancja


Nowoczesny wygląd Fiata Bravo może się podobać. Co więcej, dzięki dużej jakości wykonania, dbałości o szczegóły, auto może bez kompleksów konkurować z VW Golfem czy Hondą Civic. Samochód jak na auto klasy kompakt jest stosunkowo duży, np. od konkurencyjnego Golfa jest dłuższy o 13 cm, jest również wyższy i szerszy o kilka centymetrów.

Wnętrze – włoski gen

Spore wymiary zewnętrze pozytywnie wpływają na przestronność wnętrza. Zarówno kierowca jak i pasażerowie mogą komfortowo podróżować nawet na dalszych dystansach.

Design nowego Bravo jest ciekawy i nowoczesny. Materiały użyte we wnętrzu są przyjemne w dotyku i właściwie spasowane. Cieszą drobne designerskie detale typu czerwony szew na czarnych fotelach rodem z Golfa GTI.

Niestety za ciekawym wzornictwem nie idzie w parze funkcjonalność. Zegary są stosunkowo mało widoczne( szczególnie w dzień), zarówno prędkościomierz jak i obrotomierz nie dostarczają kierowcy niezbędnych informacji w czytelny sposób. Również wskazania komputera pokładowego pozostawiają wiele do życzenia – ten sposób prezentacji wystarczył by 10 lat temu – dziś oczekujemy więcej. Polskie znaki pokazujące się na wyświetlaczu wyglądają ,,koślawo” – producent nie założył, że w jakimś kraju może być używana np. litera ,,ę”.

Podłokietnik bez regulacji długości również nie spełnia swojej funkcji – tj. podtrzymywanie ramienia podczas zmiany biegów oraz w oczekiwaniu na zmianę przełożenia. Podczas zmiany biegów jesteśmy zmuszeni zdjąć ręką z podłokietnika Do czego jest przydatny ten podłokietnik? W schowku pod nim możemy przechowywać portfel lub telefon – na to się nadaje.

Standardowe wyposażenie wersji Dynamic jest przeciętne: tylko 4 poduszki powietrzne, brak ESP, manualna klimatyzacja.

 

Silnik 1.6 Multijet  – test drogowy

Wysokoprężna jednostka 1.6 16V to stosunkowo nowy silnik w ofercie Fiata. Testowana wersja o mocy 105 KM jest wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa ( Common Rail ), turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek oraz intercooler. Dla niektórych kierowców może być zaletą brak filtra cząstek stałych ( DPF ), dostępnego jedynie w mocniejszych wersjach ( 120 KM oraz 2.0 Multijet 165 KM ).

Silnik testowanego Fiata Bravo na biegu jałowym oraz wolnych obrotach ( do 2000 obr./m ) pracuje z dużą kulturą – cicho i bezwibracyjnie. Niestety po przekroczeniu 2 tys. obr./m dźwięk wydawany przez silnik staję się natarczywy. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu wynoszącemu aż 290 Nm osiąganemu już przy 1500 obr./m, oraz dobrze zestopniowanej sześciobiegowej skrzyni biegów można jeździć w miarę komfortowo i dynamicznie.

Niestety bardziej dynamiczna lub szybka jazda wiąże się ze sporym hałasem dochodzącym spod maski, szkoda – sprężyste zawieszenie zachęca do szybkiej jazdy.

Klasa wyższa?

Prowadząc Fiata Bravo miałem wrażenie, że jadę samochodem znacznie cięższym niż jest praktyce. Samochód jest stabilny, komfortowy i zachęca do szybkiej jazdy. Auto dobrze prowadzi się w zakrętach, zapewniając przy tym pełne panowanie nad pojazdem. Testowy model był wyposażony w 17-calowe aluminiowe felgi, wraz z oponami o rozmiarze 225/45 zapewniającymi doskonałą przyczepność.

Elektryczne wspomaganie z funkcja CITY ułatwiającą parkowanie, działa dobrze dopóki nie włączymy funkcji CITY! Maksymalne zwiększenie siły wspomagania na parkingu tylko nieznacznie zwiększa komfort manewrowania. Po przekroczeniu 60 km/h układ nagle się wyłącza i kierowca ma wrażenie, że wspomaganie nie ma w ogóle. Zwykłe wspomaganie o zmiennej sile wystarczy – funkcja CITY to ,,bajer” – przydatny tylko w … katalogu!

Niskie koszty

Fiat Bravo 1.6 Multijet w wersji Dynamic ( + pakiet sport ) kosztuje 68 tys. PLN, porównując z konkurencyjnym VW Golfem 1.6 TDI Bravo jest tańszy o ok 10 tys. PLN. Dodatkowo można się załapać na rabat jeśli się pracuje w jednej z uprzywilejowanych grup zawodowych ( specjalny rabat od Fiata ) min. Prawnicy i Lekarze 🙂

Średnie testowe zużycie paliwa wynoszące 5,8 l / 100 km to bardzo dobry wynik jak na ważący ponad 1300 kg kompakt. Dzięki wydłużeniu okresów międzyprzeglądowych do 35 tys. km, eksploatacja 1.6 Multijet nie powinna być nadmiernie kosztowna. Również trzyletnia gwarancja bez limitu kilometrów zachęca do zakupu – cóż Fiat musi mocno wierzyć w niezawodność swoich nowych modeli!

Podsumowanie

Fiat Bravo to idealny samochód dla osoby szukającej stosunkowo taniego samochodu o nowoczesnym wyglądzie i komfortowym wnętrzu. Ekonomiczny silnik nie dostarczy sportowych wrażeń, jest jednak dość tani w zakupie i eksploatacji. Jeśli pracujemy w jednym z uprzywilejowanych zawodów ( min. Prawnicy, Lekarze ) możemy również liczyć na dodatkowy rabat!

Dlaczego warto kupić Bravo Multijet ?

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • atrakcyjny wygląd zewnętrzny, ciekawy design wnętrza
  • ekonomiczność : stosunkowo niska cena zakupu, małe spalanie, przeglądy co 35 tys. km
  • Wygodne fotele, obszerne wnętrze, optymalnie zestrojone zawieszenie
  • dopłacając ,,zaledwie” 14 tys. PLN możemy nabyć wersję 2.0 Multijet – dodatkowe 60 KM mocy oraz dużo bogatsze wyposażenie
  • Możemy oszczędzić 5500 PLN i kupić wersję benzynową 1.4 T-jet 120 KM, bardzo dobra dynamika przy umiarkowanym zużyciu paliwa
Fiat Bravo 1.6 Multijet 105 – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1598 cm3 / t.diesel / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 77 / 105/ 4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 290 / 1500
Prędkość maksymalna 187
Skrzynia biegów/napęd na koła man.6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s
Katalogowe średnie zużycie paliwa 4,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 400 l
Masa własna / ładowność 1320 kg / 530kg
Cena katalogowa wersji testowej ( dynamic + pakiet sport ) 68 490 PLN
Wyposażenie testowego samochodu :
  • 4 poduszki powietrzne
  • elektrycznie otwierane szyby ( tylko z przodu )
  • ABS + EBD
  • Klimatyzacja manualna
  • Radioodtwarzacz odtwarzaczem CD+MP3
  • Pakiet SPORT ( min. 17″ felgi aluminiowe, podłokietnik, spoiler boczny i tylny, kierownica i gałka zmiany biegów wykończone skórą)

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!