Dacia Sandero – tak się robi tanie auto!
Dacia Sandero okazała się idealnym autem na czasy kryzysu. Podczas gdy większość producentów ze łzami w oczach patrzyła na spadającą sprzedaż nowych aut, należąca do Renault Dacia święciła triumfy w całej Europie. Ładne i niedrogie autko okazało się prawdziwym strzałem w dziesiątkę.
Renault i Dacia udowodniły, jak owocna może być współpraca dwóch producentów. Renault swoją marką podparło niezbyt dobry wizerunek Dacii (użytkownicy starych modeli tego producenta zapewne do dzisiaj wspominają gnijące podwozia) i dało jej zastrzyk nowoczesnej technologii. Dacia zapewniła to, co nieosiągalne we Francji, a więc możliwość wykorzystania taniej siły roboczej. W dodatku taki sposób działania nie uderzył w prestiż Renault, który nie musiał produkować taniego auta pod swoją marką. Sukces Dacii spowodował duże zainteresowanie innych producentów wskrzeszeniem tanich marek. Chodzą słuchy o planowanej reaktywacji marek Oltcit i Talbot. Dacia Sandero osiągnęła sukces praktycznie w całej Europie. W krajach takich jak Rumunia czy Polska może z powodzeniem pełnić rolę auta rodzinnego czy samochodu firmowego dla przedstawiciela handlowego. W znacznie bogatszych, niemieckich czy francuskich rodzinach, auto doskonale może służyć jako „samochód dla żony, córki, albo na zakupy”.
Dacia Sandero czyli przebój rynkowy z Rumunii
Do tej pory „tanie auto” kojarzyło się zapewne z Dacią Logan, albo z Renault Talia. Obydwa stylistyczne potworki jawnie pokazywały, że właściciel nowego auta tzw „taniej marki” nie ma co liczyć na wrażenia estetyczne. Dacia Sandero jest pierwszym autem, które w końcu zerwało z tym idiotycznym sposobem postępowania. W końcu nie oszukujmy się, nieco inne wyprofilowanie blach nie ma wpływu na wzrost ceny auta (porównując na przykład Thalia i Sandero). Sandero jest kolejnym dzieckiem globalizacji, zatem wykorzystuje wspólną płytę podłogową. W tym wypadku jest o płyta podłogowa B, z której korzystają też Nissan Micra i Dacia Logan.
Dacia Sandero i udana stylizacja zewnętrzna
Samochód ma przyjemny wygląd. Nie rzuca nim na kolana (projektanci nie mogli zbytnio „poszaleć”, aby nie stworzyć konkurencji na przykład dla Clio) ale jest po prostu ładny i zgrabny. Sylwetka jest spokojna, bez zbytnich ekstrawagancji. Ładnie zaprojektowane lampy przednie i tylne,wkomponowane w całość zderzaki, lekko zaokrąglona osłona chłodnicy – to wszystko pokazuje raczej spokojny charakter tego samochodu. Nie ma się tu nad czym zachwycać, ale równocześnie nie ma się do czego przyczepić. Pięciodrzwiowy hatchback wizualnie jest po prostu w porządku. Widać o to chodziło projektantom.
Dacia Sandero i wnętrze
Projektantom auta należy się kolejny plus za jego funkcjonalność. Samochód ma bagażnik o pojemności 320 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy powierzchnia bagażowa wzrasta do 1200 litrów. Duża klapa bagażnika, ułatwiająca dostęp do wnętrza auta pozwala na wygodne zapakowanie do niego dużej ilości przewożonych rzeczy. Deska rozdzielcza jest czytelna, przejrzysta i funkcjonalna. Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkie strony. Projektanci starali się stworzyć ergonomiczne przełączniki i udało im się to. Idiotyzmem byłoby doszukiwanie się w Sandero eleganckich wykończeń wnętrza, wysokiej jakości materiałów czy elektronicznych systemów wspomagania pracy kierowcy. Na to auto trzeba patrzeć przez pryzmat ceny i funkcjonalności. I takie też jest w środku – proste i funkcjonalne. Dzięki szeregowi opcji, właściciel auta może je wyposażyć między innymi w elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, klimatyzację czy regulowaną kierownicę.
Systemy bezpieczeństwa w Dacii Sandero
Seryjnie Dacia Sandero jest wyposażana w ABS, korektor siły hamowania EBV i system wspomagania nagłego hamowania AFU.Wśród systemów pasywnych w podstawowej wersji dostępna jest jedynie czołowa poduszka powietrzna kierowcy. Samochód może posiadać maksymalnie cztery poduszki powietrzne (dostępne w opcji lub lepiej wyposażonych wersjach) w tym boczne, wbudowane w przednie fotele. Czołowa poduszka pasażera z wyłącznikiem dostępna jest w pakietach. Ponadto auto ma trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, zagłówki, wzmocnione fotele i system mocowania fotelika dziecięcego Isofix. Niewiele, ale przy kupnie nieco lepszej wersji, albo przy dopłacie za pakiet wystarczająco.
Dacia Sandero i jednostki napędowe
Auto jest oferowane z pięciobiegową przekładnią manualną i aż sześcioma silnikami. Do wyboru są dwa silniki Diesla i aż cztery benzynowe. Jeden z silników jest fabrycznie przystosowany do paliwa LPG,a jeden do bioetanolu. W każdym przypadku auto posiada duży, pięćdziesięciolitrowy zbiornik paliwa. W przypadku silnika korzystającego z LPG, zbiornik gazu ma 34 litry pojemności. Osiągi silników i ich apetyt na paliwo raczej nie szokują, ale znów musimy pamiętać, że Sandero to auto budżetowe.
Dacia Sandero – silniki | |||||
Silniki | Pojemność | Moc | Paliwo | Spalanie* | Vmax |
1.2 16V 75 | 1 149 cm3 | 75KM | Pb | 7,6/4,9/5,9 | 161km/h |
1.2 16V 75 LPG | 1 149 cm3 | 75KM | Pb/LPG | 8,0/5,1/6,0** | 161km/h |
1.6 84 | 1 598 cm3 | 84KM | Pb | 9,3/5,4/6,8 | 169km/h |
1.6 16V 105 E85 | 1 598 cm3 | 105KM | Pb/Bio | 9,5/5,5/6,8 | 181km/h |
1.5 dCi 75 FAP | 1 461 cm3 | 75KM | ON | 5,0/3,7/4,1 | 162km/h |
1.5 dCi 90 FAP | 1 461 cm3 | 90KM | ON | 5,0/3,7/4,1 | 173km/h |
*cykl miejski/pozamiejski/mieszany
**zużycie gazu – 10,2/6,5/7,6
Dacia Sandero – podstawowe dane techniczne
Dane techniczne | ||||
Skrzynia biegów | Liczba przełożeń 5 (typ JH3* lub JR5) | |||
Zawieszenie przednie | McPherson z trójkątnymi wahaczami | |||
Zawieszenie tylne | Oś typu H z kształtowników odkształcalnych o programowanym stopniu ugięcia – sprężyny śrubowe |
|||
Opony standardowe – przód / tył | 185-65 R15 (195/55 R16 lub 185/65 R15) | |||
Hamulce przód | Tarcze 259 mm | |||
Hamulce tył | Bębny | |||
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy |
975 – 1090 kg (w zależności od napędu) | |||
Dopuszczalna masa całkowita | 1470 – 1575 kg (w zależności od napędu) | |||
Dopuszczalna masa całkowita zestawu przyczepowego |
2300 – 2400 kg (w zależności od napędu) | |||
Pojemność bagażnika | 320l (po złożeniu tylnej kanapy 1200l) |
|||
Długość całkowita | 4020 mm | |||
Rozstaw osi | 2588 mm | |||
Wysokość prześwitu | 155 mm | |||
Wysokość pustego pojazdu | 1534 mm | |||
Długość przestrzeni bagażowej przy rozłożonej tylnej kanapie | 818 mm |
*JH3 – silniki benzynowe, JR5 – wysokoprężne
Dacia Sandero i aktualne ceny
Aktualny cennik | ||||
wersja Access – 1.2 16V 75 Euro5 | 29990 zł | |||
wersja Ambiance – 1.2 16V 75 Euro5 | 33550 zł | |||
wersja Ambiance – 1.6 84 Euro5 | 34750 zł | |||
wersja Ambiance – 1.5 dCi 75 Euro5 | 40050 zł | |||
seria limitowana Arctica | 34800 – 41300 zł | |||
seria limitowana Stepway | 39950 – 44950 zł | |||
wersja HI FLEX 1.6 105 Euro5 E85 | 38000 zł | |||
wersja Laureate 1.5 dCi 75 Euro5 | 42750 zł | |||
wersja Laureate 1.5 dCi 90 Euro5 | 45050 zł |
Podsumowanie
Producenci aut powinni uczyć się od Renault, które tonem starego profesora mogłoby im mówić – parzcie! Tak się robi tanie auto! Zgrabny, pięciodrzwiowy hatchback, przyzwoicie wyposażony, firmowany znaczkiem Renault, który może pełnić funkcje auta rodzinnego, w dodatku oferowany w cenie od 29990 złotych – to się musi udać! I już się udało! wielkich wymagań za taką cenę mieć nie można, a to co samochód oferuje – w zupełności wystarczy.