Test: Citroen C4 1.6 VTi – sympatyczny typ
Francuskie samochody zawsze wyróżniały się ciekawym designem, nie inaczej jest w przypadku Citroena C4 1.6 VTI. Nowoczesny projekt nadwozia, innowacyjne wnętrze i … silnik opracowany we współpracy z BMW.
Francuski standard
Nadwozie Citroena C4 jest zaprojektowane z fantazją, dobrze, że francuski koncern powrócił do korzeni i produkuję auta wyróżniające się wyglądem oraz rozwiązaniami technologicznymi. Duża, mocno nachylona szyba przednia w połączeniu z szybko opadającą maską sprawia, że z poziomu kierowcy nie widzimy ,,przodu” auta. Niektórym kierowcom może się to nie spodobać, właściciel nowego C4 będzie się musiał po prostu przyzwyczaić. Zanim ,,wyczuje” auto, może upłynąć trochę czasu, może ucierpieć zderzak…
Taka konstrukcja samochodu jest podyktowana koniecznością zapewnienia dobrej areodynamiki pojazdu. Zmniejszenie oporu powietrza, zmniejsza zużycie paliwa oraz zwiększa prędkość maksymalną – jest więc o co walczyć. Współczynnik oporu powietrza w Citroenie C4 wynosi tylko Cx=0,28, co jest wynikiem bardzo dobrym.
Uwagę zwracają lusterka boczne, z zewnątrz wyglądają elegancko oraz wykonane są bardzo jakościowo. Nie zmienia to faktu, że są za małe, nie zapewniają odpowiedniej widoczności. W nowoczesnych kompaktach standardem stają się duże, oferujące sporą widoczność lusterka ( np. Golf, Astra )
Wnętrze – przestronne i przyjazne
Wnętrze pięciodrzwiowego kompaktu jest obszerne. Zarówno kierowca jak i pasażerowie mogą zająć wygodną pozycję. Również widoczność jest wystarczająca, mimo ,,płaskiej” szyby przedniej, krawędź dachu nie jest niska – nie ogranicza widoczności dla wyższych kierowców. Welurowe siedzenia są nadzwyczaj wygodne, łatwo je również dostosować do różnych ,,figur”. Co ważne, również kierowcy o ,,szerszych” rozmiarach usiądą wygodnie. Niestety, każde rozwiązanie ma plusy i minusy – tutaj minusem jest bardzo słabe trzymanie boczne. Szkoda, silnik i zawieszenie zachęcają do dynamicznej jazdy…
Nietypowa kierownica – zaleta?
Wielofunkcyjna kierownicza jest zaprojektowana inaczej niż w zdecydowanej większości samochodów. Różnica polega na tym, że środkowa część kierownicy jest stała – nie jest połączona z ruchomym kołem kierownicy. To oryginalne rozwiązanie posiadające swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników. Osobiście bardziej wolę konwencjonalne rozwiązania. Kierownica na pierwszy rzut oka wygląda na innowacyjną i pomysłową – dla mnie to tylko ,,udziwnienie”, wymyślone po to żeby pokazać jaki to nowy model nie jest nowoczesny i inny niż poprzednik.
Kokpit – zerwanie z tradycją
Nietypowy kokpit z cyfrowym wyświetlaczem to kolejne rozwiązanie nie stosowane zbyt często we współczesnych samochodach ( w samochodach przyszłości będzie pewnie częściej stosowany). Co do działania tego rozwiązania mam tylko jedno zastrzeżenie – mało widoczny obrotomierz. W samochodzie z manualną skrzynią biegów powinien być bardziej widoczny. Nie musi być tak duży jak np. w Hondzie Civic, ale kierowca powinien widzieć prędkość obrotową bez wczytywania się w wyświetlacz LCD. Dla niektórych ( np. dla mnie ) może być wadą że wszyscy w samochodzie wiedzą z jaką prędkością jedziemy. Nie można się już wytłumaczyć żonie – ,,Kochanie nie jadę szybko, tylko jedziemy pod wiatr – dlatego tak szumi”. Idealne zegary ma Lexus GS lub Alfa Romeo 159 🙂 – ukryte głęboko przed ciekawskimi.
Na pochwałę zasługuję materiał z którego jest wykonany kokpit. Jest miękki, przypomina trochę gumę, ale jest przyjemy w dotyku i nadaję wnętrzu ,,ciepły” klimat. Nie można mieć również zastrzeżeń do sposobu obsługi radia czy klimatyzacji – przyciski znajdują się w miejscach gdzie ich intuicyjnie szukamy.
Citroen C4 1.6 VTI – jazda testowa
Po teście nowego Opla Astry wyposażonego w silnik benzynowy 1.6, mocno obawiałem się jazdy nowym Citroenem C4. Podobnie jak Astra, testowaliśmy wersję wyposażoną w wolnossący silnik o pojemności 1.6 litra. Na szczęście 16 zaworowy silnik Vti opracowany przy współpracy z BMW to zupełnie inna liga niż 1.6 Ecotec od Opla. Jednostka o mocy 122 KM sprawnie rozpędza ważącego 1220 kg Citroena C4. Samochód przyspiesza do 100km/h w 10 s, co jest odpowiednią wartością dla nowoczesnego kompaktu. Dodatkowo silnik wykazuje się wysoką kulturą pracy, a na wyższych obrotach ( na które bardzo łatwo się ,,wkręca” ) przyspieszaniu towarzyszy rasowe brzmienie układu wydechowego.
Testowe średnie zużycie paliwa wynoszące 7,6 l /100km można uznać za dobry wynik. Jednak przy szybkiej, autostradowej jeździe samochód zużywa nawet 10 l na każde 100km. Ta jednostka do optymalny wybór dla kierowców jeżdżących na krótkich, szczególnie, że dopłata do wysokoprężnego silnika 1.6 HDI wynosi jedynie 3500 PLN! Co prawda to tańsza, 92-konna jednostka – ale w codziennej jeździe dynamika jest porównywalna jak w benzynowej 1.6 Vti.
Skrzynia biegów jak w Żuku!
Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w pięciobiegową manualną skrzynie biegów. Przełożenia są idealnie dostosowane do charakterystyki pracy silnika, niestety precyzja z jaką pracuję lewarek skrzyni jest fatalna. Trudno się przyzwyczaić i nauczyć się sprawnie wybierać biegi, w dzisiejszych czasach, taka skrzynia biegów ( wg mnie ) dyskwalifikuje pojazd. O co chodzi? Czy tak trudno jest zrobić przekładnie działającą co najmniej tak precyzyjnie jak np. w samochodach Audi z lat 80-tych?
Może testowany przez nas egzemplarz był bardzo ,,zmęczony” przez wcześniejszych kierowców – mam nadzieję, że tak było. Ale wierzyć się nie chce, że można tak ,,rozregulować” skrzynię w samochodzie o przebiegu 12 tys. km.
Dynamiczne zwieszenie
Możliwości silnika można w pełni wykorzystać dzięki świetnemu zawieszeniu. Auto w ciasnych zakrętach jest stabilne i pewnie się prowadzi, trzeba tylko uważać żeby nie zsunąć się z fotela :-). Jedynie na poprzecznych nierównościach lekki kompakt nie tłumi ,,drgań” tylko nerwowo ,,podskakuje”.
Citroen C4 1.6 Vti idealny wybór…
Dla osoby szukającego oryginalnego, stosunkowo niedrogiego samochodu kompaktowego. Benzynowa jednostka o pojemności 1.6 l w zupełności wystarczy do dynamicznego podróżowania zarówno w mieście jak i na trasie. Wygodne wnętrze zapewnia komfortowe warunki jazdy.
Średnie spalanie można uznać za umiarkowane, jednak kierowcom często jeżdżącym w trasie, zakup auta z silnikiem Diesla szybko się zwróci. Jednostka Vti jest uzasadniona ekonomicznie dla kierowców pokonujących do 20 tys. km. rocznie.
Dlaczego warto kupić Citroena C4 1.6 VTi? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Citroen C4 SX 1.6 VTi- dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1598 cm3 / benz. / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 80 / 122 / 6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 160 / 4250 |
Prędkość maksymalna | 195 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man. 5 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10.0 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 314 l |
Masa własna / ładowność; | 1220 kg / 511 kg |
Cena katalogowa* | 67 500 tys. PLN |
Wyposażenie testowego modelu :6 poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, radio z mp3, tempomat, lakier metalik, pełna ,,elektryka”, ABS+BAS+EDB
*W chwili pisania artykułu Warszawski Diler zaproponował mi przez telefon cenę 57 tys. PLN za taki sam model.
|