Automatyczna skrzynia biegów DSG
Skrzynia DSG to jak dwie skrzynie w jednej obudowie. W czasie jazdy wybrane są dwa biegi, jeden wyższy i drugi niższy.
W przekładni DSG (Direct Shift Gearbox) każda z dwóch skrzyni mechanicznych zamkniętych w jednej obudowie, posiada własne, niezależne sprzęgło. Jedna z nich obsługuje biegi nieparzyste (zazwyczaj również bieg wsteczny), druga – parzyste.
Zmiana biegów odbywa się błyskawicznie – jedno sprzęgło odłącza się, a drugie załącza. Zmiana biegu na wyższy trwa kilka ułamków sekundy. W efekcie zmiana biegów przebiega szybko i bez zaniku siły napędowej.
Bardzo płynne zmiany pozwalają na automatyczny tryb pracy, czego nie można osiągnąć przy zastosowaniu innej zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG
Podczas dynamicznej jazdy załączony jest jeden bieg. Jednak wyższy bieg wyczekuje cały czas w położeniu gotowości do błyskawicznego uaktywnienia. Po osiągnięciu momentu idealnego do zmiany biegu, otwiera się sprzęgło biegu niższego, podczas gdy inne sprzęgło zamyka się w celu uaktywnienia biegu wyższego.
Dodatkową zaletą przekładni DSG jest zmniejszenie zużycia paliwa dzięki wykorzystaniu trybu automatycznego. Podczas pracy przekładni DSG nie ma strat, tak jak dzieje się to w klasycznym automacie ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Kierowca prowadzący samochód ze skrzynią biegów DSG na pewno dostrzeże lepszą dynamikę pojazdu, niższe zużycie paliwa oraz lepsze osiągi niż te w przypadku skrzyni manualnej.
Przekładnia DSG, która posiada dwa sprzęgła jest większa, cięższa i bardziej skomplikowana, ale przy szybkości z jaką następuje zmiana biegów, staje się to prawie bez znaczenia. Zaletą jest również to, że zmiana biegów przebiega bez szarpnięć czy opóźnień.
Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda całkowicie tak, jak tradycyjna przekładnia automatyczna. Kierowca może sam zdecydować, czy przełączanie biegów ma przebiegać automatycznie, czy ręcznie.
Zmiana biegu w 0,2 sekundy
Dzięki przekładni DSG czynność zmiany biegów przebiega o wiele sprawniej. Przede wszystkim przestaje być niezbędny pedał sprzęgła, choć na życzenie kierowcy przełączanie ręczne jest w dalszym ciągu możliwe. W przekładni DSG wystarcza zaledwie lekki nacisk na dźwignię skrzyni biegów, aby przełączyć bieg w czasie krótszym niż 0,2 sekundy. Obroty spadają wówczas tylko nieznacznie, a czas zaniku siły napędowej, który towarzyszy konwencjonalnemu przełączaniu biegów, jest zredukowany do minimum. Jazda staje się płynniejsza i bardziej dynamiczna.
Podstawę nowej konstrukcji stanowi 6-biegowa skrzynia manualna z trzema wałkami. Zastosowanie podwójnego sprzęgła wielopłytkowego z regulacją elektrohydrauliczną pozwala na załączenie dwóch biegów równocześnie.
Obok wysokiego stopnia sprawności i zdolności przenoszenia wysokich momentów obrotowych mokre sprzęgło wielopłytkowe posiada możliwość realizowania różnych charakterystyk ruszania – od bardzo łagodnego na śliskim podłożu do sportowego.
Zmiana biegu następuje spontanicznie i sprężyście jak za naciśnięciem przycisku. Elektronicznie sterowany „międzygaz” w trybie manualnym i trybie S potęguje jeszcze bardziej wrażenie najwyższej dynamiki przełączania.
Po raz pierwszy skrzynia DSG została użyta przez Volkswagena w Golfie R32, obecnie oferowana jest również w modelach Skody i Seata. Zazwyczaj połączona jest z silnikami diesla. Obecnie przekładnia DSG jest oferowana np. w modelu Skody – Yeti – w połączeniu z silnikiem 1.2l/77kW TSI z przednim napędem. Jest to siedmiostopniowa skrzynia biegów z podwójnym jednotarczowym sprzęgłem suchym.
Odmianą skrzyni DSG jest skrzynia S-tronic, która jest dostępna w samochodach marki Audi. Szczególną cechą S-tronic jest to, że sosujesię ją w samochodach z podłużnie zamontowanymi silnikami i napędem na wszystkie koła.
Przez długi czas automatyczna przekładnia DSG z podwójnym sprzęgłem nie miała konkurencji, jednak pojawiła się nowa skrzynia EDC, która jest dostępna m. in. w Renault Megane, Grandtour i Scenic z 1,5- litrowym silnikiem dCi.