Test: Audi A6 4.2 FSI V8 – wymierający gatunek?
Mieliśmy okazję przetestować wyjątkowy samochód – Audi A6 4.2 FSI kombi z silnikiem V8 o mocy 350 KM! Jest to najmocniejsza ,,cywilna” odmiana A6 dostępna w ofercie firmy Audi!
Firma Audi często otrzymuje nagrody za wzornictwo. Design Audi opiera się przede wszystkim, na realizowaniu założeń funkcjonalnych samochodu. Nie ma tu zbędnych wodotrysków czy udziwnień. Audi A6 to ,,zwyczajna” elegancka limuzyna. To podejście odpowiada wielu kierowcom, czyniąc z modelu A6 groźnego konkurenta dla BMW serii 5 czy Mercedesa klasy E.
Wnętrze – wygodne i komfortowe
Do wykończenia wnętrza A6 Audi użyło najlepszych materiałów, design jest nowoczesny i stonowany – wszystko na swoim miejscu. Jedynie obsługa komputera pokładowego odpowiedzialnego min. za regulacją zawieszenia, obsługę wbudowanej nawigacji wymaga odrobiny przyzwyczajenia.
Usportowiony fotel kierowcy ( S-line ) zapewnia dobrze trzymanie boczne oraz komfort na dłuższych dystansach. Wszechstronna regulacja ustawień fotela umożliwia zajęcie wygodnej pozycji praktycznie każdemu kierowcy. Niestety dla pasażerów tylnej kanapy długa podróż może nie być tak wygodna jak z przodu samochodu. Brakuje nieco przestrzeni na nogi i wygodniejszych foteli.
Bagażnik o pojemności 565 litrów na tle konkurencji nie zachwyca pojemnością, ale jest w miarę ustawny. Po największym kombi w ofercie Audi spodziewałem się więcej przestrzeni dla pasażerów i ich bagaży. Testowany egzemplarz jest wykorzystywany na co dzień jako auto rodzinne. W samochodzie mieszczą się dwa foteliki isofix i wózek 🙂
Napęd na 4 koła – obowiązkowy!
Audi A6 4.2 FSI jest standardowo wyposażone w napęd Quattro – dobry pomysł!
Po przejechaniu kilku kilometrów testowym modelem A6 wyposażonym w napęd Quattro, kierowca zastanawia się dlaczego inne firmy ( BMW, Mercedes ) nie wprowadzą takiej zasady jak ma Audi. Powyżej pewnej mocy silnika – w naszym przypadku 350 KM napęd na 4 koła jest seryjny. Jak można komfortowo jeździć, nawet na dobrej nawierzchni samochodem o mocy ponad 300 KM z napędem na jedną oś? Tylko na wprost?
Monstrualny silnik V8, automatyczna skrzynia biegów + napęd quattro zapewniają bardzo dobre przyspieszanie w każdych warunkach. Takie połączenie technologi idealnie pokazuje swoje zalety np. podczas włączania się do ruchu. Podczas dynamicznego przyspieszania ze skręconymi kołami wszystkie auta napędzane na jedną oś będą tracić przyczepność – ale nie Audi Quattro! Pomimo ogromnej mocy i wciśnięciu gazu do podłogi poczujemy tylko mocne przeciążenia wynikające z gwałtownego przyspieszania.
Test Audi A6 4.2 FSI: 0-100 km/h – 6.1 s
A6 4.2 FSI do 100 km/h przyspiesza bardzo brutalnie i dynamicznie, po przekroczeniu tej prędkości…dalej przyspiesza tak samo!
Radość z przyspieszania tym samochodem jest wzmacniana przez rasowy dźwięk V-ósemki. Ośmiocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 4.2 l to specjalność Audi od wielu lat. Nabywając tą wersję kupujemy bardzo sprawdzoną ( stale unowocześnianą ), klasyczną jednostkę.
Nie można mieć żadnych zastrzeżeń do pracy automatycznej skrzyni biegów typu tiptronik. Sześciostopniowa przekładnia zmienia biegi szybko i płynnie.
Wbrew oczekiwaniom wielu kierowców zużycie paliwa w tym samochodzie nie jest takie dramatyczne jak by się można było spodziewać. Przy jeździe w trasie z prędkościami do 160 km/h auto zużywało 12,4 l na 100 km – to dobry wynik jak na prawie dwutonowe, 350-konne auto z napędem na 4 koła. Do przesadnie częstego tankowania nie zmusza również pojemny 80 litrowy zbiornik paliwa.
Dlaczego V8 to wymierający gatunek?
Po pojawieniu się w ofercie silnika 3.0 TFSI zakup 4.2 FSI to pomysł dla szaleńca – bardzo bogatego szaleńca! Wersja 4.2 FSI kosztuje 316 tys. PLN a bardziej ekonomiczna, ale tak samo szybka 3.0 TFSI kosztuje ,,zaledwie” 227 tys. PLN. Co prawda Audi A6 z silnikiem V8 jest odrobinę lepiej wyposażona niż V6, ale po doposażeniu model z silnikiem 3.0 TFSI jest ok 70 tys. PLN tańszy!
Wszechstronne zawieszenie
Testowy egzemplarz Audi A6 był wyposażony w zawieszenie pneumatyczne. System ten, określany po angielsku jako adaptive air suspension, pozwala na automatyczne dostosowanie wysokości zawieszenia do drogi, po której porusza się samochód. Dopuszcza on również ingerencję kierowcy, któremu daje do wyboru jedną z kilku charakterystyk resorowania.
W trybie automatycznym, wskazanym także przy jeździe sportowej, karoseria obniża się, gdy auto jedzie z prędkością powyżej 120 km/h. Samochód lepiej trzyma się wówczas drogi, a zmniejszony opór powietrza powoduje obniżenie kosztów spalania. Delikatne resorowanie i wysoki komfort jazdy zapewnia tryb „comfort”. W tym trybie system nie obniża kabiny, nawet przy jeździe z dużą szybkością. Natomiast w trybie „dynamic” samochód pozostaje stale obniżony.
Dzięki funkcji ,,Lift” możemy dodatkowo podnieść samochód o 15 mm – system działa do prędkości 100 km/h.
Tego typu zawieszenia są idealnym rozwiązaniem praktycznie dla każdego samochodu, niestety ze względu na koszt produkcji ( serwisu ) dostępne są głównie w drogich samochodach jako wyposażenie dodatkowe.
Podsumowanie
Audi A6 4.2 FSI to samochód uniwersalny, może ze względu na koszty nie tak uniwersalny jak 3.0 TDI ale jest za to szybszy i bardziej odporny ( jakość paliwa, brutalna jazda ). Pomimo tego zakup A6 4.2 FSI jest zupełnie nieodpowiedni dla wielu, wielu osób… ( najwięcej sprzedaję się A6 z silnikami diesla 3.0 TDI ). Ale dla kierowcy potrzebującego bardzo szybkiego i praktycznego auta A6 4.2 FSI lub 3.0 TFSI to idealny wybór. Firmy BMW oraz Mercedes nie oferują samochodów o porównywalnych osiągach z napędem na cztery koła.
Konkurencją dla Audi A6 4.2 FSI V8 jest tylko Audi S6 (V10 ) lub RS 6 ( V10 bi-turbo ). Oba modele nie będą jednak równie komfortowe ( sportowe zawieszenie ), dodatkowo są znacznie droższe w zakupie i eksploatacji.
Dlaczego warto kupić Audi A6 4.2 ?
- doskonałe osiągi
- wysoki komfort jazdy
- rasowy silnik V8 – w erze downsizeingu być może niedługo takie silniki będą tylko w samochodach sportowych
- połączenie sprawdzonych technologii Audi : Quattro,Tiptronik, silnik 4.2 V8
Dlaczego warto kupić inny samochód ?
- A6 3.0 TFSI jest tak samo szybkie a kosztuje 70 tys. PLN mniej.
- Za cenę ,,sportowego auta rodzinnego” można kupić auto sportowe np. Audi TT 2.0 TFSI ( od 160 tys. PLN ) oraz samochód rodzinny Audi A6 2.0 TFSI (od 150 tys. PLN)
Audi A6 Avant 4.2 FSI – dane techniczne |
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 4163 cm3 / benz. / V8 / 32 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 257 /350 /6800 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 440/3500 |
Prędkość maksymalna* | 270 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | aut.6 / 4 x 4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s |
Zużycie paliwa ( katalogowe ) | 10,2 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 565 l |
Masa własna / ładowność; | 1830 kg / 630 kg |
Cena katalogowa (wersja podstawowa ) | 316 000 PLN |
Wybrane wyposażenie testowego samochodu :
* Fabrycznie podwyższona prędkość z 250 km/h do 270 km/h |
175/1550-4100 |