Toyota Avensis 2.2 D4D (150 KM) – test długodystansowy

Przetestowaliśmy Toyotę Avensis na dystansie 130 tys. kilometrów. Auto przejechało cały dystans bez poważnych awarii, nie obyło się niestety bez drobnych usterek…

Zaczynamy test – grudzień 2005

Samochód został kupiony w kraju jako nowy. Zakupione auto było wyposażone w ciekawy silnik diesla 2.2 D4D o mocy 150 KM, sześciobiegową skrzynię biegów i stosunkowo bogate wyposażenie (SOL plus). Auto w momencie zakupu kosztowało katalogowo 106 tys. pln i tyle trzeba było za nie zapłacić ( nie było mowy o żadnych negocjacjach ceny – taka polityka cenowa Toyoty:-) )

Nadwozie testowanej Toyoty nie wyróżnia się innowacyjnymi rozwiązaniami projektowymi ( typowe dla tej marki ), wygląda elegancko i ponadczasowo. W porównaniu do wcześniejszego modelu Avensis-a zmiany ( jak na Toyotę ) były wręcz rewolucyjne.

Wnętrze ciekawe i … troszkę ciasne

Testowany przez nas model był b.dobrze wyposażony min: ksenony, 9 poduszek powietrznych, ESP, dwusferowa klimatyzacja, zintegrowane radio z odtwarzaczem CD.  Wyposażenie można uznać za bogate, np. konkurencyjny model Volkswagena – Passat za tą cenę zakupu był by ,,goły”.  Stosunkowo tanie, pakietowe wyposażenie Avensisa było dużą zaletą, mającą duży wpływ na decyzję o zakupie. Konkurencyjny Passat ( 2.0 TDI 140 KM ) nie miał nawet fabrycznego radia w standardzie – w tej klasie samochodów, za tą cenę – to po prostu żart.

Jak na limuzynę klasy średniej Avensis oferuję co najwyżej przeciętną ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów. Wysoki kierowca na linii oczu będzie miał nisko poprowadzoną krawędź dachu ( tu wygrywa np. Passat lub Suberb ). Fotele  są w miarę wygodne, jak ktoś ma poniżej 185 cm wzrostu, znajdzie dla siebie wygodną pozycję zarówno z przodu jak i z tyłu auta.

Główne zalety nadwozia:

  • ponadczasowy design
  • ergonomiczny kokpit
  • bogate wyposażenie
  • dobre wyciszenie wnętrza
  • antena od radia ,,schowana” w przednim słupku ( nie urwie się na myjni 🙂 )

…wady:

  • ogólnie – mała ilość miejsca dla pasażerów – po limuzynie klasy średniej oczekiwaliśmy więcej 🙂
  • klimatyzacja automatyczna ma problemy z ,,odparowywaniem” wnętrza, z trudem utrzymuje wybraną temperaturę. W efekcie – kierowcy często manualnie sterowali klimatyzacją aby dobrać odpowiednią temperaturę – sic!
  • przeciętna jakość tapicerki

Mocny punkt Toyoty Avensis – 150-konny silnik diesla – 2.2 D4D

To bardzo udana jednostka umożliwiająca szybką, ekonomiczną i komfortową jazdę.  Silnik D4D odznacza się wysoką kulturą pracy i bardzo niskim zużyciem paliwa, nawet przy jeździe z prędkościami rzędu 170 km/h. Przy prawidłowej eksploatacji jest żywotny i bezproblemowy ( np. turbina potrafi wytrzymać 300-400 tys. km! ). Silnik D4D ze względu na nowoczesną konstrukcję ( min. Common Rail ) jest dość wrażliwy na ,,słabe” paliwo – warto na to zwrócić uwagę. Jedyną wadą tej jednostki jest bardzo powolne nagrzewanie się – w zimę po przejechaniu 20 km, silnik jest zimny i pracuje na wyższych obrotach ( ok 1200 obr./min ), to idealne auto na dalekie trasy.

Typową cechą tej jednostki napędowej jest to, że ,,bierze olej” – to naturalne szczególnie przy autostradowej jeździe – na długie wyjazdy warto zabrać ze sobą olej na ,,dolewkę”.

Eksploatacja – koniec testu czerwiec 2009

Testowany Avensis nigdy nie stanął na drodze ale drobne awarie się zdarzały. Za część problemów jest odpowiedzialny niezbyt profesjonalny – autoryzowany! – serwis.

Problemy:

  • niefabryczny alarm montowany w ASO – włączał się samoczynnie, trudna do usunięcia awaria – kilka wizyt w ASO
  • ślizgające się sprzęgło – 3 razy musieliśmy pojechać do ASO zanim zdiagnozowali i usunęli ( gwarancja ) problem. Przyczyna usterki – olej ,,kapał” na sprzęgło i przy duży obciążeniu po prostu się ślizgało 🙂
  • wilgoć i grzyb we wnętrzu! w zimę klimatyzacja nie razi sobie z osuszeniem wnętrza
  • niezbyt udana koncepcja przeglądów: olejowe – wg. wskazań komputera, oraz przeglądy ogólne wg. przebiegu. W rezultacie w serwisie trzeba się pojawiać dość często
  • przy przebiegu ok 100 tys. km pojawił się odgłos ( świst ) pracującej turbiny – w ASO powiedzieli, że ten typ tak ma 🙂 i nie świadczy to o przedwczesnym zużyciu turbiny.
  • również przy przebiegu ok 100 tys. km pojawiły się odgłosy wynikające z drgań obudowy silnika ( na wolnych obrotach ) – również w tym przypadku ASO było bezradne – ,,ten typ tak ma”!

Na plus:

  • mocny i ekonomiczny silnik – spalanie od 4,5 l/100km ( trasa – prędkość 100km/h) do 7l/100km ( autostrada prędkość 160-180 km/h),sama jednostka jest również stosunkowo tania w serwisie ( napęd rozrządu łańcuchem )
  • niezawodność
  • pewne prowadzenie nawet przy szybkiej jeździe

Na minus:

  • duże koszty utrzymania – przeglądy, ubezpieczenia, naprawy

Ogólnie Avensis 2.2 D4D to auto godne polecenia.  Między innymi z tego powodu ceny używanych egzemplarzy są stosunkowo wysokie. Warto jednak zainwestować w zadbany egzemplarz, który długo może posłużyć nowemu właścicielowi.

Toyota Avensis 2.2 D4D sedan, mod. 2005 – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 2231 cm3 / t.diesel / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 110 / 150 / 3600
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 310 / 2000-3200
Prędkość maksymalna 210
Skrzynia biegów/napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,0 l / 100km
Pojemność bagażnika 520 l
Cena katalogowa 106 000 PLN ( w 2005 roku )

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!