Test: Skoda Superb 3.6 FSI DSG 4×4 (260 KM)
Na liście dostępnych w nowym Superbie silników znajduję się nowy silnik V6 o mocy 260 KM… Na dodatek samochód wyposażony w tą jednostkę seryjnie posiada również napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów DSG. Czy to wystarczy aby skutecznie zaatakować klasę wyższą?
Poprzednia, pierwsza generacja Skody Superb porównując do konkurencji z klasy wyższej ( Audi A6, Mercedes klasy E , BMW serii 5 ) nie oferowała bardzo mocnych jednostek napędowych. Najmocniejsza jednostka benzynowa oferowała ,,jedynie” 193 KM. ,,Rozciągnięta” płyta podłogowa z VW Passata nie wystarczyła do skutecznego ataku na klasę wyższą. Czy teraz ,,atak” na klasę premium się uda?
Procedura Testowa
Prowadziłem wiele luksusowych samochodów ale na co dzień jeżdżę samochodem klasy kompakt. Skoro Superb chce ,,atakować” klasę wyższą dobrze by było, żeby test wykonał kierowca jeżdżący na co dzień autem z tej klasy. Najlepiej będzie wiedział, czego szukać. Dlatego na test Superba pojechałem Lexusem GS 300 którego miałem okazję testować przez kilka dni. Szybko przyzwyczaiłem się do luksusu i komfortu, wyostrzyły się zmysły…. Tak, będę wiedział czego szukać!
Nadwozie – schludne i … przemyślane.
Projekt nadwozia największej Skody można uznać za udany. Może tył jest troszkę ,,nie na temat” – ale to szczegół – auto prezentuję się masywnie, elegancko i ,,świeżo”. Czy tak może wyglądać limuzyna klasy premium? Czemu nie!
Na pochwałę zasługuje nowatorskie otwieranie bagażnika ( Twindoor ) – rozwiązanie proste i … genialne. Możliwość otwierania klapy bagażnika jak w hatchback-u zwiększa walory użytkowe dużego bagażnika.
Wnętrze – luksus wg Skody
Najdroższą wersję Superba można kupić w dwóch wersjach wyposażenia: Elegance i Platinuim. Testowałem droższą o 8 tys. PLN wersję Platinium.
Procedura testowa cd.
Przesiadając się do Superba Platinium z np. Octavii Mint, mamy wrażenie niewyobrażalnego luksusu, przepychu i piękna. Skóra, chrom, imitacja drewna ( oczywiście nie naturalne drewno! ), dodatkowo rekordowa przestrzeń dla kierowcy i pasażerów…
Ale ja przesiadłem się z Lexusa!
Niestety, wnętrze jest ,,przebajerzone”, nie ma ,,smaku”, uroku. Drobne detale z najtańszych wersji wyposażeniowych nie zostały zmienione i nie pasują reszty. Wiem – produkcja seryjna, umożliwiająca produkowanie wielu zróżnicowanych wersji wyposażeniowych ( 4 wersje ) ma swoje ograniczenia, ale porównujemy z klasą premium – wymagania są wysokie.
Za co lubię Superba
Ilość miejsca w środku – to jest samochód dla ludzi. W samochodzie można się ruszyć, wszystko widać, fotele są wygodne i ,,modyfikowalne”. Duża przestrzeń pasażerska daje wrażenie, że lepiej się ,,oddycha” – prawie jak w Vanie.
Nowy Superb może być autem rodzinnym ( nie musi być w wersji kombi! ). Duża ilość miejsca z tyłu sprawdzi się nie tylko dla grubego prezesa wożonego przez służbowego kierowcę – sprawdzi się dla każdego! Miałem okazję montować foteliki dla dziecka w Superbie – rewelacja! Dostęp jest łatwy i mieszczą się 3 obok siebie! Dzieci nie kopią w przednie fotele bo… nie dosięgają :). Dodatkowo dwa wózki do bagażnika i jedziemy – co tu dużo mówić – samochód dla ludzi 🙂
Test Superba 3.6 FSI V6 o mocy 260 KM!
Samochód jest bardzo dynamiczny to fakt. Auto przyspiesza do 100 km/h w 6.5s i osiąga prędkość 250 km/h – najszybsza Skoda w historii firmy.
Dynamiczne V6 o pojemności 3.6 litra wydaje z siebie nieprzyjemny warkot, może się to spodoba kierowcom ze sportowym zacięciem – ale do limuzyny nie pasuje. Faktyczne średnie spalanie wynoszące 12-15 litrów/ 100 km nie jest wadą – tak to wygląda w tego typu autach. Wadą jest jednak mała pojemność zbiornika paliwa. 60 litrów wystarcza dla dwulitrowego diesla, tu powinno być minimum 80 litrów. Na autostradzie przy szybkiej jeździe będziemy musieli tankować co ok 350km…
Skrzynia DSG – test drogowy
Firma Audi w modelu A6 nie montuje skrzyń DSG ( lub S-tronic ) – jest ku temu powód. W porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań ( np. Tiptronik ) skrzynia DSG jest po prostu mniej komfortowa. Działa poprawnie, dobrze wykorzystuje moc silnika, zapewnia ekonomie, jest dobra do sportowej jazdy – ale nie nadaję się do limuzyny klasy premium ( przynajmniej w tej wersji ze Skody Superb ). W niektórych sytuacjach skrzynia się ,,gubi” i reaguje niezgodnie z zamiarami kierowcy.
W klasycznych automatach silnik nie jest na stałe złączony ze skrzynią. Podczas jazdy na jednym biegu z tą samą prędkością, silnik może pracować z różną (nieznacznie ale jednak ) prędkością obrotową silnika. Zapewnia to płynność przyspieszania na tym samym biegu. W skrzyniach DSG połączenie silnika i skrzyni jest ,,sztywne” ( zespół przekładni ). W połączeniu z mocnym, wręcz brutalnym silnikiem – obniża komfort przyspieszania ( na tym samym biegu ).
Napęd 4×4 – mocna strona Skody Superb
Napęd na wszystkie koła jest realizowany za pomocą międzyosiowego sprzęgła Haldex. Rozwiązanie to nie daje takiej kontroli jak np. Quattro z Audi, działa z minimalnym opóźnieniem. Jednak nowy Suberb, góruje nad wszystkimi autami napędzanymi na jedną oś jeśli chodzi o trakcje i stabilność jazdy w zakrętach przy niskiej przyczepności. Cóż – 80% efektu za 20% ceny 😉
Czy udał się atak na klasę premium?
Pomimo najobszerniejszego wnętrza nowy Superb nie może być porównywany z autami typu BMW serii 5 czy Mercedes klasy E. Brakuje niewiele, szczegóły. Niemcy jednak wiedzą, że diabeł tkwi w szczegółach….
To auto klasy średniej – bardzo dobre auto klasy średniej! Oferujące bardzo przestronne wnętrze i bogate wyposażenie i ciekawe silniki. Wszystkie wersie silnikowe poza 3.6 są rozsądne :-). Ich cena jest odpowiednio skalkulowana z możliwościami – każdy znajdzie coś dla siebie. Optymalne wersje silnikowe to 1.8 TSI oraz 2.0 TDI – zapewniają wystarczającą dynamikę i komfort jazdy.
Dla kogo jest Superb 3.6 FSI?
Wersja 3.6 jest dla fanatyków, którzy przymkną oko na szczegóły i … na wysoką cenę. 172 tys. PLN do dużo za samochód klasy średniej. W zamian otrzymujemy uniwersalne auto o bardzo dobrych osiągach, wyposażone w napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów.
Skoda Superb 3.6 FSI DSG – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 3597 cm3 / benz. / V6 / 24 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 191 / 260 / 6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 350 / 2500-5000 |
Prędkość maksymalna | 250 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | aut. 6 / 4×4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 10,1 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 565 l |
Masa własna / ładowność; | 1665 kg / 620 kg |
Cena katalogowa(wersja Platinium) | 172 000 PLN |
Wyposażenie standardowe (wersja Platinium) : 9 poduszek powietrznych, ESP ( z ABS,EBV,MSR,ASR, HBA, EDL, ACS, DSR ), system kontroli ciśnienia w oponach, bi-ksenonowe skrętne reflektory, czujniki parkowania przód-tył, asystent parkowania, dwu-sferowa klimatyzacja automatyczna,tempomat, podgrzewane przednie fotele oraz zewnętrzne miejsca tylnej kanapy, wielofunkcyjna skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD ze zmieniarką, 17″ aluminiowe felgi, skórzana tapicerka
|