Nowy 1.8 TFSI – siła ekologii

Celem prac niemieckich inżynierów było wydobycie z pojemności 1,8 litra większej mocy przy zachowaniu ekologicznego charakteru. Nie trudno przyznać, że zadanie jest wykonane w stu procentach.

Audi 1.8 TFSI

1.8 TFSI – elektronika na straży ekologii

Nowa jednostka przede wszystkim charakteryzuje się przebudowanym układem wtrysków. Ciśnienie wytwarzane przez listwę wtryskową wzrosło o 1/3 i sięgnęło poziomu 200 barów. Do nowości zaliczyć można również turbosprężarkę. Wykonanie z wytrzymałego stopu aluminium powoduje, że problemu nie stanowi praca w temperaturach dochodzących do 980 stopni Celsjusza. Działanie turbo jest uzależnione od systemu elektronicznej kontroli ciśnienia. Program reguluje ilość obrotów tak, aby silnik był maksymalnie dotleniony. W ten sposób motor może uzyskać możliwie najniższe wyniki spalania.

Ważna część prac nad konstrukcją dotyczyła układu chłodzenia. W efekcie motor 1.8 TFSI otrzymał nowatorskie rozwiązanie elektroniczne. Jego podstawowym zadaniem jest zaplanowanie procesu schładzania silnika tak, aby zapewnić optymalną temperaturę do pracy (85 – 107 stopni Celsjusza), dostarczyć wystarczającą ilość ciepła do wnętrza i jednocześnie przyczynić się do obniżenia emisji spalin. Audi zadbało również o wagę jednostki. Dzięki temu nowa wersja motoru jest o 3,5 kilograma lżejsza od poprzednika.

Nowy 1.8 TFSI spali 21 procent mniej benzyny

Audi A5Ekologiczna i mocna jednostka trafi przede wszystkim pod maskę Audi A5. 170 koni i 320 Nm w połączeniu z Niemieckim coupe dadzą naprawdę wyjątkowe osiągi. 100 km/h pokaże się na liczniku już po 7,9 sekundy, czyli o 0,7 sekundy szybciej, niż w przypadku poprzedniej wersji motoru 1.8 TFSI. Największe wrażenie mogą jednak zrobić wyniki spalania. Wzmocnione Audi potrzebuje średnio 5,7 litra benzyny na pokonanie 100 kilometrów. To aż o 21 procent mniej. Poza tym dzięki emisji CO2 na poziomie 134 g/km, A5 z powodzeniem wypełnia wymogi normy Euro 6.

Porównanie na przykładzie Audi A5

1.8 TFSI (170 KM) vs. 1.8 TFSI (160 KM)

1.8 TFSI (170 KM) 1.8 TFSI (160 KM)
Moc 170 KM przy 3800 obr./min. 160 KM przy 4500 obr./min.
Moment obrotowy 320 Nm przy 1400 – 3700 obr./min. 250 Nm przy 1500 – 4500 obr./min.
Przyspieszenie 7,9 s. 8,6 s.
Prędkość maksymalna 230 km/h 226 km/h
Średnie spalanie 5,7 l. 7,1 l.
Emisja CO2 134 g/km 164 g/km
Norma emisji spalin Euro 6 Euro 5

 

Polecamy także test: Skody Octavii 1,8 TSI i Seata Leona 1.8 TSI DSG.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!